روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۰۲

تولید و قاچاق سیگار به روایت آمار

شاتا| رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات، افزایش تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال، ارزش‌افزوده و کاهش واردات و قاچاق را حاصل اجرای بند الف ماده 13 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و گفت: اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه در تحول این صنعت موثر بوده است. طبق آمارهای سال 95 صنعت دخانیات کشور و مقایسه آن با سال 94 و93 تحول اساسی در این صنعت به وجود آمده است.

علی‌اصغر رمزی افزود: تولید سیگار در سال 1395 معادل 45میلیارد نخ بوده که در مقایسه با سال 1394 که 30میلیارد نخ بوده 50 درصد افزایش داشته و مطابق برنامه سال 95 مجموعا 15میلیارد نخ افزایش تولید در سال 95 داشته‌ایم. به گفته وی، این افزایش تولید در اثر پیگیری و اجرایی کردن تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه که دولت را مکلف به تبدیل واردات سیگار با همان برند اصلی به تولید داخلی کرده است.

وی گفت: اجرایی شدن این تبصره قانونی با مشکلات فراوانی همرا بوده است؛ زیرا واردات برای واردکنندگان سودآورتر بود ولی با پیگیری‌های مستمر مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از سال 1393 تاکنون تولیدات 82 درصد افزایش یافته و در برنامه سال جاری هدف تامین نیاز کشور بیش از 90درصد از محل تولیدات داخلی را پیگیر هستیم. رمزی همچنین درخصوص برآورد قاچاق سیگار بیان کرد: در سال 95 حدود 6 میلیارد نخ قاچاق سیگار داشتیم که در مقایسه با سال 1394 که 8.6 میلیارد نخ بوده حدود 30درصد کاهش را شاهد هستیم. رمزی پیش‌بینی کرد که با روند موجود تا یک سال آینده موضوع قاچاق محصولات دخانی از اولویت‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خارج شود.


تعیین تکلیف خودروهای غیر استاندارد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تکلیف خودروهایی که هم‌اکنون با استانداردهای جدید منطبق نیستند تا پایان امسال مشخص می‌شود و در آن زمان حتما تولید چند مدل خودرو متوقف خواهد شد. نیره پیروزبخت افزود: براساس استانداردهای فعلی، خودروهایی که هم‌اکنون در ایران تولید می‌شوند، استاندارد هستند و براساس استانداردهای کنونی 52 قطعه یا مجموعه خودرو باید استاندارد داشته باشد و خودروساز باید در تامین این قطعات از کالاهای استاندارد استفاده کند.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌یی که برای تولید خودرو تدوین و به خودروسازان اعلام کرده‌ایم، استانداردهای خودرو در بخش‌های قطعه، ‌مجموعه‌ها و الزامات از 52 استاندارد به 83 استاندارد افزایش پیدا کرده که خودروسازان امسال باید تولیدات خود را الزامات جدید منطبق کنند و هر خودرویی با این استانداردها منطبق نباشند باید از چرخه خارج شود. پیروزبخت گفت: این برنامه شامل همه خودروهای تولیدی داخلی و وارداتی می‌شود. در مورد خودروهای چینی، آزمایش مستقیمی روی آنها انجام نشده و برای ورود به ایران، مدارک‌

ای. مارک (E_MARK) اتحادیه اروپا را ارائه می‌کنند.


سهم منطقه آزاد کیش از خرید هواپیمای ATR

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از خرید

6 فروند هواپیمای ATR برای ناوگان هوایی کیش ایر خبر داد و گفت: یکی از اهداف سازمان منطقه آزاد کیش و هواپیمایی کیش ایر، افزودن عمده مراکز استان‌های کشور به جزیره کیش به عنوان مقاصد پروازی جدید است.

این اقدام کیش ایر موجب گستردگی و توسعه مقاصد پروازی از تهران به سایر مراکز استان‌ها می‌شود. به گزارش روابط عمومی مناطق آزاد، علی‌اصغر مونسان درباره پروژه ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد کیش گفت: با اتمام مراحل اجرایی این ترمینال در سال جاری، میزان پذیرش مسافر از 5/1میلیون نفر به 5/4 میلیون نفر در سال افزایش می‌یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر