قول یک میلیاردی وزارت راه برای نجات «یوز ایرانی»

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۹۷

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست از وعده یک میلیارد تومانی وزارت راه برای حذف تهدیدات یوزپلنگ در جاده عباس آباد شاهرود خبر داد. به گزارش ایسنا، مجید خرازیان‌مقدم با اشاره به اینکه در پستانداران بزرگ جثه به ویژه گربه‌سانان یکی از مهم‌ترین عوامل تلفات، تصادفات جاده‌یی است، تصریح کرد: در یوزپلنگ نخستین عامل تلفات، تصادفات جاده‌یی است ولی در تلفات پلنگ، اولی شکار و دومین عامل مهم تصادفات جاده‌یی است. وی در تشریح وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست در بحث تصادفات جاده‌یی حیات وحش کشور، اظهار کرد: وظیفه این سازمان آنست که نقاط حادثه خیز را در کشور مشخص و تعیین کند که در هر نقطه چه تمهیداتی باید صورت گیرد و آن را به دستگاه مربوطه یعنی وزارت راه ابلاغ کند. مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در برخی نقاط چون پارک ملی گلستان و جاده عباس‌آباد-شاهرود این مطالعات صورت گرفته و برنامه تدوین شده به وزارت راه ابلاغ شده است، افزود: این وزارتخانه موافقت کرده که در ارتباط با جاده عباس‌آباد که زیستگاه یوزپلنگ محسوب می‌شود، یک‌میلیارد تومان اختصاص دهد تا زیرنظر پروژه بین‌المللی یوز تمهیدات جاده‌یی برای کاهش تلفات اعمال شود.

خرازیان‌مقدم در ادامه با اشاره به اینکه بحث جاده پارک ملی گلستان را نیز پیگیری می‌کنیم، گفت: مطالعات و شناسایی نقاط حادثه‌خیز استان یزد نیز در حال انجام است قرار بود در سال 95 در استان فارس نیز مطالعات صورت گیرد ولی به دلیل کمبود اعتبارات سازمان محیط‌زیست این مطالعات به سال 96 موکول شد. ما حسب اعتباراتی که داریم در حال تهیه و مشخص کردن نقاط حادثه خیز در استان‌ها هستیم که برای استان یزد شروع شده است.

وی تاکید کرد: انجام مطالعات و تهیه استانداردها کار سازمان حفاظت محیط‌زیست است ولی اجرای این مطالعات در جاده‌ها کار وزارت راه است؛ این وزارتخانه تاکنون همکاری‌هایی با ما داشته ولی امیدواریم در شرایط حاضر این همکاری‌ها بیش از پیش باشد و کاری کنند که ما بتوانیم بزرگ‌ترین مشکل را در تلفات پستانداران بزرگ جثه به‌ویژه گربه‌سانان که تلفات جاده‌یی است برطرف کنیم.

این مقام مسوول در سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن انتقاد از ساخت جاده‌ها بدون داشتن گزارش ارزیابی زیست‌محیطی تایید شده، اظهار کرد: اگر ارزیابی زیست‌محیطی در ساخت جاده‌ها صورت گیرد و این ارزیابی به درستی انجام شود، تمهیدات لازم برای این امور هم اندیشیده می‌شود اما متاسفانه این کار در گذشته یا اصلا صورت نگرفته یا به خوبی صورت نگرفته است برای همین هم حالا مجبوریم به جای ریالی تومانی هزینه کنیم.وی در مورد رایزنی سازمان حفاظت محیط‌زیست با وزارت راه در موضوع تلفات جاده‌یی حیات وحش اظهار کرد: در این رابطه بارها از سوی رییس سازمان محیط‌زیست با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه شده است. وزارت راه نیز مشکلات اعتباری دارد ما این را قبول داریم ولی انتظار داریم به هر صورت این مشکل محیط‌زیست کشور حل شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر