روشن شدن موتور بورس با استارت خودرویی‌ها

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۸۳

گروه بورس

روز گذشته شاخص کل بورس تهران به واسطه افزایش تقاضا روی نمادهای صنعت خودرو با رشد 250واحدی وضعیت خود در کانال 78 هزار واحدی را تثبیت کرد.

به گزارش «تعادل»، یکی از محرک‌های اصلی رشد شاخص کل و نماگرهای بورس در دوره‌های مختلف، نمادهای خودرویی بودند. این گروه به دلیل داشتن سهام شناور بالا، توان جذب نقدینگی زیاد را دارند که بر این اساس قادر به هدایت شاخص‌های بورس هستند. روز گذشته نیز به دلیل خریدهای سنگین حقیقی‌های بازار روی نمادهای این صنعت، شاهد مثبت شدن فضای بورس بودیم تا جایی که ارزش معاملات بورس بعد از چندی به رقم 450میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس نیز به مرز 200میلیارد تومان رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با ثبت رکورد سه ساله گذشته به رقم 909 واحد رسید.


دادوستدهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز با 250 واحد رشد به 78 هزار و 383واحد رسید. براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات شنبه 26فروردین 96 با 250 واحد افزایش به 78هزار و 383واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزنی با 180 واحد افزایش به رقم 17هزار و 111 واحد رسید و ارزش روز بازار به 327هزار میلیارد تومان رسید. دیروز معامله‌گران بورس تهران بیش از یک میلیارد و 442میلیون برگه اوراق بهادار و سهام در قالب 107 هزار نوبت معامله و به ارزش 458میلیارد تومان داد و ستد کردند. دیروز شاخص‌های تاثیرگذار در تقویت شاخص کل شامل خصاب‌ها، رمپنا، خودرو بودند و نمادهای اثرگذار در کاهش شاخص شامل فولاد، ‌اخابر، همراه، فارس بوده‌اند. همچنین نمادهای پربیننده شامل وبملت، ‌خساپا، شپلی، خودرو، خپارس، خزامیا، وساپا بودند.

دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی و ارزشی با 87واحد تقویت به 27 هزار و 215واحد رسید، ‌شاخص قیمت با معیار هم‌وزنی 141 واحد تقویت شده و به 13 هزار و 459 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با 421 واحد افزایش به 86 هزار و 694واحد رسید، از سویی ‌شاخص بازار اول با 126واحد تقویت به رقم 54هزار و 985 واحد دست پیدا کرد و شاخص بازار دوم با 820 واحد تقویت رقم 170 هزار و 450واحد را ثبت کرد.

دیروز، نمادهای فولاد مبارکه، مخابرات، ارتباطات سیار و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل بورس مانع رشد بیشتر این متغیر شدند. همچنین دیروز گروه‌های خودرو، رایانه و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سایپا آذین، بهنوش ایران، لامپ پارس شهاب، کنترل خوردگی تکین کو، سیمان اصفهان، آسان پرداخت پرشین و معدنی املاح ایران بود.

در مقابل نمادهای سیمان ایلام، بانک ملت، لامیران، پلی‌اکریل، کاشی الوند، پلاسکو کار و فرآورده‌های نسوز آذر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. در جریان معاملات دیروز آسان پرداخت پرشین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، کویر تایر، آذرآب، واحدهای صندوق امین یکم، قند پیرانشهر و لامپ پارس شهاب بیشترین تقاضای خرید و صف خرید را تشکیل دادند. همچنین دیروز واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، پلی‌اکریل، پلاسکو کار، مارگارین، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، اوراق صکوک بناگستر کرانه و توسعه صنایع بهشهر با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات نیز نمادهای ولغدر و ونیکی جهت برگزاری مجمع عادی سالانه تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.


بررسی گروه‌های بورسی

گروه روی، از نمادهای پرتقاضای گروه متعادل و منفی فلزی و معدنی طی دادوستدهای امروز بود به‌طوری که نمادهای «کروی» و «کیمیا» (از گروه روی) در کنار دیگر نمادهای «فولاژ»، «کنور» و «فمراد» با صف خرید همراه بودند و نمادهای «فاسمین»، «فرآور»، «کاما» و «کبافق» مثبت دنبال شدند، همچنین نماد ذوب پس از توقفی طولانی مدت و برگزاری مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام افزایش سرمایه 322درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و ارائه اطلاعات پیش‌بینی سود با رشد مناسب 45درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت و کام سهامداران را بیش از پیش شیرین کرد. گروه‌های ساختمانی و سیمانی پس از شروعی مثبت، اکثرا متعادل به کار خود پایان دادند در این میان نمادهای «ثالوند»، «ثامان»، «ثپردیس»، «سصفها» و «کیسون» پرتقاضا و همراه صف خرید به کار خود پایان دادند و نماد «سهگمت» با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. در گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه‌های وابسته در حالی با صف خرید و معاملات پرحجم نمادهای «تپکو»، «فاذر»، «فاراک»، «لبوتان»، «بکاب»، «بموتو»، «بالبر»، «بالاس»، «لخزر»، «بکام»، «بنیرو»، «بشهاب»، «رتکو»، «تکمبا» و «تکشا» مواجه شدیم که نماد «خصدرا» همچنان پس از رشد بسیار چشمگیر ماه‌های گذشته، با صف خرید پرحجم به صعود خود ادامه داد.

گروه آی‌تی در ادامه غیبت طولانی نماد اپرداز همچنان پرتقاضا و مثبت دنبال شدند و اکثرا با صف خرید به کار خود پایان دادند. در گروه لاستیک‌سازی که با صف خرید نمادهای «پکویر»، «پسهند» و «پتایر» مواجه بودیم، نماد «پلوله» در پنجمین روز رشد حدود 10درصدی خود، با صف پرحجم و عرضه‌های محدود به کار خود پایان داد تا رشدی سریع و شیرین را برای سهامداران خود تنها ظرف چند روز به ارمغان آورده باشد اما با توجه به رشد مذکور و قرار داشتن نمودار سهم در منطقه اشباع خرید پرریسک ارزیابی می‌شود.

گروه‌های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها اکثرا متعادل و منفی بودند، در این بین نمادهای «ساینا»، «شپاکسا»، «شکربن»، «شفارس»، «شپلی» و «شراز» صف فروش، نمادهای «فارس»، «شسینا»، «شاوان» و «شنفت» پرعرضه و منفی و نمادهای «شیراز»، «شاملا»، «شلعاب»، «شفارا»، «شتران»، «ونفت»، «شپارس»، «شکلر»، «شاراک» و «شتوکا» از اقبال بیشتر و در نتیجه معاملات مثبت‌تری برخوردار بودند به‌طوری که نمادهای «شفارا»، «شتوکا»، «شاملا» و «شپارس» با صف خرید همراه شدند. وزارت دارایی هند روز شنبه در بیانیه‌یی اعلام کرد عوارض گمرکی روی برخی محصولات شیمیایی وارداتی از ایران، چین، قطر را افزایش داده است. این تصمیم تا زمان نامحدودی روی محصولات شیمیایی صادراتی این کشورها به هند اعمال می‌شود. مواد شیمیایی که هند عوارض واردات آن را افزایش داده در تولید انواع محصولات پاک‌کننده، پودرهای شوینده و دیگر محصولات شیمیایی کاربرد دارد. اوره، متانول، قیر، آمونیاک، اتیلن گیلکول، موم‌های نفتی و معدنی، اکلیل بنزین خطی و پلی‌اتیلن از مهم‌ترین محصولات شیمیایی و پتروشیمی صادراتی ایران به هند است.

وایران، ولصنم و ولیز نمادهای مثبت گروه لیزینگی بودند این درحالی بود که سایر هم‌گروهی‌ها با معاملاتی منفی مواجه بودند. در گروه سرمایه‌گذاری نمادهای «واتی»، «وساپا»، «سدبیر» و «واحیا» صف خرید و بقیه هم‌گروهی‌ها اکثرا متعادل دنبال شدند، اما در ادامه بازار و با افزایش عرضه‌ها، با نوسانات منفی گروه مذکور مواجه شدیم تا جایی که نماد «وبیمه» در کنار نماد «وملت» صف فروش را نیز تجربه کرد.

در گروه بیمه‌یی که اکثرا متعادل و مثبت بودند با صف خرید نمادهای دانا، کوثر و آسیا مواجه شدیم، همچنین تعداد 115 میلیون سهم معادل 5درصد سهام بیمه آسیا از طرف شرکت صندوق سرمایه‌گذاری اندوخته ملت به صورت یکجا و نقد به قیمت پایه هر سهم 204.8 تومان در نماد «آسیا4» عرضه و معامله شد.


تداوم رکورد‌زنی آیفکس

شاخص فرابورس ایران همچنان به رکوردزنی خود ادامه داده و با صعود 12 پله‌یی قله 909 واحدی را پس از سه سال فتح کرد. براساس این گزارش، طی معاملات دیروز ارزش بازار اول و دوم فرابورس به رقم 56.6هزار میلیارد تومان رسید.

دیروز با 60هزار و 444 مورد معامله ارزش معاملات فرابورس به رقم قابل‌توجه 198میلیارد تومان رسید. همچنین حجم معاملات در دادوستدهای دیروز 896میلیون سهم بود. دیروز نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان با 12واحد، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با یک واحد، تولید برق عسلویه مپنا با 0.28 و توکاریل 0.24 واحد بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص فرابورس داشتند. در مقابل نماد شرکت‌های پتروشیمی مارون با 1.71واحد، پالایش نفت شیراز با 0.93واحد، پتروشیمی زاگرس. 0.38 واحد تاثیر منفی مانع از رشد بیشتر آیفکس شدند. پربیننده‌ترین نماد‌های فرابورس متعلق به شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، ریل پردازسیر (حریل)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان (غگلپا)، پالایش نفت لاوان (شاوان) بود.

همچنین در دادوستدهای دیروز اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس بین 57.5هزار تومان تا 72.9هزار تومان قیمت خورد و نهایتا اینکه دیروز، در بازار بدهی طی 866 مورد دادوستد 409هزار ورقه به ارزش 38.7میلیارد تومان مبادله شد.


عرضه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در روز شنبه ۲۶ فروردین میزبان عرضه ۹۷هزار و ۱۷۵تن انواع محصول است. طی این روز و در تالار مذکور محصولاتی شامل قیر، لوب کات، وکیوم باتوم، گوگرد، آمونیاک، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، عایق رطوبتی، اسلاک واکس، سلاپس واکس، سود کاستیک و پلی بوتادین عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر