راهکارهای بهبود تولید و توسعه اشتغال

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۸۲


فعالان تشکلی می‌گویند یکی از شاه‌کلیدهای تاثیرگذار در تولید، تغییر بازار متناسب با بازارهای روز با تکیه بر توانمندی‌های اقلیمی و استانی است. آنها بر این باورند، وقتی شرایط اقتصادی کشور به سمت رکود می‌رود معنای آن این است که شرایط قبلی حاکم نیست و تغییر رویکرد باید به سمت ایجاد بازارهای جدید (بازارهای داخلی و خارجی) باشد. به واقع یکی از مشکلات صنعتگران کشور ضعف در بازاریابی برای فروش محصولاتشان در کشورهای توسعه یافته و منطقه‌یی است. در این زمینه عده دیگری بر این باورند که با توجه به عمق رکود در بازارهای بین‌المللی، شرایط برای ورود محصولات در کشورهای خارجی امکان‌پذیر نیست؛ چراکه در این شرایط رقبای زیادی وجود دارد که بازار را در اختیار دارند و به دست آوردن بازار خارجی کار آسانی نبوده و جهت دستیابی نیاز به شیوه‌های مدیریتی جدید، تولید با کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش بوده تا مشتری را به سمت خود جذب کنیم. در همین زمینه رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان درباره اوضاع صنعت در کشور گفت: وضعیت تولید بستگی به این دارد که مبنای مقایسه چه باشد، اگر مبنای مقایسه را دوران فراوانی دلارهای نفتی در نظر بگیریم که این دلارها در لایه‌های مختلف از جامعه، تولید و بخش‌های مواد انرژی‌زا تحت عنوان سوبسیدهای دولتی تزریق می‌شد، این شرایط خیلی بد را ایجاد می‌کند. محمدرضا برکتین با اشاره به تزریق یارانه به واحدهای صنعتی عنوان کرد: در حال حاضر دیگر نه دولت توانایی این کار (تزریق یارانه از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها) را دارد و نه برای مملکت چنین چیزی مقدور است اما با وجود محدودیت‌های موجود و با توجه به اینکه همه واحدهای صنعتی درگیر رکود هستند، فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و امید به فردای بهتر نیز کم نیست. وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود کشور برای انجام سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: یکی از آیتم‌های مهم در انجام سرمایه‌گذاری بحث امنیت حاکم در کشور است. در واقع موضوع امنیت یکی از فرصت‌هایی است که برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اهمیت دارد. به واقع باید به این موضوع اشاره کرد که با توجه به بر هم خوردن امنیت در منطقه، امنیت موجود در کشور ما نیز در منطقه پر خطر است که در این ارتباط جا دارد، قدران مسوولان نظامی در کشور باشیم. برکتین با اشاره به عملکرد بانک‌ها عنوان کرد: متاسفانه دستگاه‌هایی که باید شتاب‌دهنده و کمک‌کننده (بانک‌ها) حوزه تولید باشند به دلیل مشکلات مالی به بخش صنعت حمله کرده‌اند؛ چراکه این بخش نیز با مشکل مالی مواجه‌ شده‌اند و برای حوزه تولید نیز هزینه می‌تراشند و به عبارت دیگر با این روال رفتارها شرایط را برای تولیدکنندگان سخت‌تر کرده‌اند. وی در ادامه گفت: با این حال بنگاه‌ها باید روی مسائل زیرساختی حوزه تولید سرمایه‌گذاری کرده و به دنبال افزایش بهره‌وری، کیفیت و گسترش بازارهای خودشان باشند و در نظر بگیرند سازوکاری که 10سال پیش جوابگو بوده در شرایط حاضر پاسخگو نخواهد بود. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در مورد عوامل موثر در بهبود وضعیت بنگاه‌های تولیدی را به دو عامل درونی و بیرونی تقسیم‌بندی و در مورد عوامل بیرونی گفت: بنگاه‌ها روی عوامل بیرونی احاطه ندارند و یکی از مسائل آنها در عوامل بیرونی زیرساخت‌ها بوده به عنوان مثال در این بازه زمانی قوانین و مقررات پیچیده بوده و برای تصحیح هر قانون، قانون دیگری به قانون قبلی اضافه شده و کلاف سر در گمی را به وجود آورده که امروز توان انعطاف را در شرایط فعلی به سمت و سوی جدید از ما سلب می‌کند.

وی در ادامه عنوان کرد: عامل دیگر بحث‌های مربوط به تامین مالی است؛ به عنوان مثال سیاست‌های پولی و مالی در تمام دنیا اینگونه نیست که بنگاه‌ها تمام نقدینگی را خودشان تامین کنند بلکه بانک‌ها باید به آنها تسهیلات ارزان قیمت دهند. درحال حاضر با توجه به مشکلاتی که خود بانک‌ها دارند، سرویسی به بنگاه‌ها داده نمی‌شود خصوصا با توجه به نرخ بهره رسما 18درصد که در عمل بیشتر اخذ می‌شود و تورم زیر 10درصد و از طرفی عدم امکان پرداخت تسهیلات، ‌همه اینها باعث شده تا حوزه تولید در جایگاه خودش در جا بزند.

برکتین با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ در جامعه اظهار کرد: از دیگر عوامل فرهنگ غالب در جامعه بوده، فرهنگی که در مسوولان هست، مسوولان عزیزی که همه تلاش دارند تا قانون را پیاده‌سازی‌کنند اما انجام وظیفه در چارچوب دستورالعمل‌های معین باعث شده نتوانند از آن چارچوب‌ها عدول کنند و اگر عدول کنند مورد مواخذه قرار خواهند گرفت و سوال اینجاست پس به چه وسیله‌یی می‌توان تغییر نگاه را ایجاد کرد؛ چرا که تمام این سیاست‌ها و اختیارات از مرکز و از بالا به پایین اعمال می‌شود و اگر قرار است تحولی انجام گیرد، انتظار و پیشنهاد ما این است که دولت مرکزی به عنوان سیاست‌گذار چارچوب‌های معین در اختیار وزارتخانه‌های مختلف گذاشته و مدیران استانی در چارچوب آن ضوابط اختیار تصمیم‌گیری و ابتکارعمل‌های منطقه‌یی داشته باشند حتی در رقابت با یکدیگر تا بتوان پوسته سخت را شکسته و نگاه جدیدی را ایجاد کنند. برکتین در پاسخ به اینکه یکی از شاه‌کلیدهای تاثیرگذار در تولید، تغییر بازار متناسب با بازارهای روز با تکیه بر توانمندی‌های اقلیمی و استانی است، گفت: طبیعی است وقتی شرایط اقتصادی کشور به سمت رکود می‌رود معنای آن این است که شرایط قبلی حاکم نیست و تغییر رویکرد باید به سمت ایجاد بازارهای جدید (بازارهای داخلی و خارجی) باشد البته باید به این نکته توجه کرد که بازارهای خارجی آماده نبوده که هر وقت ما اراده کردیم در اختیار ما قرار گیرند بلکه رقبای زیادی وجود داشته که بازار را در اختیار دارند و به دست آوردن بازار خارجی کار آسانی نبوده و جهت دستیابی نیاز به شیوه‌های مدیریتی جدید، کار و تولید با کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش بوده تا مشتری را به سمت خود جذب کنیم.

این فعال تشکلی در مورد حوزه صادرات عنوان کرد: یکی از مسائل مهم، پایین نگهداشتن نرخ ارز با مدیریت‌های اعمال شده بوده و قیمت تولیدات داخلی به لحاظ تورم، افزایش یافته اما چون نرخ ارز ثابت نگهداشته می‌شود و با شیب کمتر از تورم حرکت کرده ما عملا ارز را به نفع واردات ثابت نگه داشته‌ایم و کسانی که در این بازه زمانی می‌توانند صادرات داشته باشند واقعا شاهکار می‌کنند.

برکتین گفت: انتظار ما این است که قوانین وضع شده باید با نظارت بیشتری اعمال شود و طوری نباشد که وقتی به دست مجری قانون می‌رسد جهت معکوس و مخالف هدف مجلس را به خود گیرد. در زمینه وضع قوانین باید به این موضوع اشاره کرد که چرا باید ماه‌ها قانونی در مجلس تصویب شود اما آن قانون نتواند ثمری برای کشور داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر