رقابت تنگاتنگ برای اصلاح قانون اساسی ترکیه

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۲۹


گروه جهان| طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها، فاصله میان حامیان رای «آری» به همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی که یک‌شنبه (فردا) در ترکیه برگزار خواهد شد با مخالفان که این اصلاحات را سرآغاز دیکتاتوری در کشور می‌دانند بسیار اندک است؛ اما همچنان احتمال پیروزی موافقان با اکثریتی اندک وجود دارد. در همین حال رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده، حالت فوق‌العاده که بعد از ایام کودتای 15جولای سال گذشته میلادی در ترکیه برقرار شده برای چهارمین بار تمدید می‌شود.

به گزارش یورونیوز، مرکز نظرسنجی کوندا اعلام کرد که حامیان رای «آری» با فاصله اندکی بیش از ۵۱ درصد در مقابل مخالفان پیروز خواهند شد. با این حال ضریب خطای این نظرسنجی 2.4درصد در نظر گرفته شده و با توجه به این مساله می‌توان گفت که هنوز رقابت تنگاتنگی میان حامیان و مخالفان اصلاحات وجود دارد. مراد قزیچی، مدیر آژانس تحقیقات قزیچی در این باره گفت:«هنگامی که ما رای افراد مردد را به طور مساوی بین موافقان و مخالفان تقسیم کنیم، موافقان همه‌پرسی با 51.3 درصد برنده می‌شوند. اما با توجه به ضریب خطای نظرسنجی اگر رای افراد مردد را با آنها که هنوز برای شرکت در همه‌پرسی تصمیم نگرفته‌اند، جمع و بین دو گروه تقسیم کنیم، خواهیم دید که رای «نه» پیروز می‌شود.»

با این حال طبق نتایج نظرسنجی‌هایی که تاکنون برگزار و منتشر شده‌اند تنها نظر شهروندان ساکن ترکیه جمع‌آوری ‌شده و این درحالی است که یک میلیون و ۴۰۰هزار شهروند ترکیه در خارج از این کشور زندگی می‌کنند که رای آنها می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر نتیجه همه‌پرسی داشته باشد. همه‌پرسی روز یک‌شنبه ترکیه برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و در نتیجه آن قدرت رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه بیشتر خواهد شد. اردوغان با برگزاری این همه‌پرسی در پی افزایش قدرت ریاست‌جمهوری است. منتقدان وی را متهم می‌کنند که در پی تبدیل دموکراسی ترکیه به نظامی اقتدارگرا و عملا دیکتاتوری است.

در همین حال، رییس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی ترک رأی مثبت به اصلاحات قانون اساسی را به عنوان پیام محکم مردم ترکیه و پاسخی ملی آنها به غرب دانست. اردوغان همچنین تصریح کرد که درخصوص گرفتن جواب قطعی درباره پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با مقام‌های این اتحادیه به مذاکره خواهد پرداخت. وی گفت که پس از همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی، یک همه‌پرسی دیگر درباره پیوستن یا عدم پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به‌ طور جداگانه برگزار می‌شود. رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که در صورت رأی مثبت مردم به اصلاحات قانون اساسی ترکیه فقط نظام این کشور از پارلمانی به ریاست‌جمهوری تغییر خواهد کرد و حکومت در این کشور همچون طبق روال سابق و بدون تغییر باقی می‌ماند. همه‌پرسی قانون اساسی ترکیه روز ۱۶ماه آوریل برابر با 27فروردین برگزار می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر