اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۱۷

حرکت شرکت‌های خارجی به سمت بازار سرمایه ایران

شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا حدی در کشور فراهم شده است، اما تداوم این روند، بستگی به کنترل تورم، نرخ ارز و ادامه‌ سیاست‌های جاری دارد. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، حسین عبده تبریزی عضو شورای ‌عالی بورس، با بیان این مطلب به ابعاد بین‌المللی فاینکس ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: طبیعتا اگر شرایط سیاسی به‌گونه‌یی پیش برود که نرخ ارز پرش کند، حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس کشور هم به مثابه‌ زیرمجموعه‌ کل سرمایه‌گذاران خارجی، دچار تاخیر و آسیب جدی خواهد شد؛ بنابراین، نرخ ارز نباید دچار نوسانات و تلاطم‌های شدید شود، هر چند که متناسب با نیاز اقتصاد و در شرایط بازار باید قیمت آن اصلاح شود. وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر شرایط بسیار تسهیل ‌شده، اما فکر می‌کنم هنوز هم سرمایه‌گذاران خارجی محافظه‌کارانه وارد بازار سرمایه ما خواهند شد. عبده‌تبریزی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اینکه خارجی‌ها بیایند و یک شرکت خاصی را بخرند و روی آن کار کنند یا در صندوق‌های اختصاصی فعالیت کنند، بیشتر احتمال وقوع دارد تا سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در سبد سهام در بورس صورت گیرد. وی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که وضع بازارها در سال ۹۶ ارتباط مستقیم با شرایط سیاسی، از جمله انتخابات پیش‌رو خواهد داشت.


واگذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال سهم دولتی در این هفته

بیش از ۱۳هزارمیلیارد ریال سهم دولتی در این هفته از سوی سازمان خصوصی‌سازی واگذار می‌شود. به گزارش«تعادل» به نقل از تسنیم؛ سهام 5 شرکت دولتی به ارزش 13هزار و 690 میلیارد و 698 میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی در هفته پایانی فروردین روی میز فروش می‌رود.

براساس این گزارش؛ بلوک 100درصدی سهام شرکت مجتمع صنعتی اسفراین شامل یک میلیارد و 358میلیون سهم به ارزش پایه هر سهم 6394 ریال و ارزش کل پایه 8 هزار و 683 میلیارد و 52 میلیون ریال؛ بلوک 100درصدی سهام شرکت لوله‌گستر اسفراین شامل یک میلیارد و 808 میلیون و 592 هزار سهم به ارزش پایه هر سهم 1298ریال و ارزش کل پایه 2هزار و 347میلیارد و 552 میلیون ریال؛ بلوک 40درصدی سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس شامل 130میلیون و 136هزار سهم به ارزش پایه هر سهم 16هزار و 494ریال و ارزش کل پایه 2هزار و 146میلیارد و 463میلیون ریال؛ بلوک 43.52درصدی سهام شرکت بین‌المللی مهندسی ایران(ایرایتک) شامل 7میلیون و 833 هزار و 600 سهم به ارزش پایه هر سهم 58 هزار و 353ریال و ارزش کل پایه 457میلیارد و 114میلیون ریال و بلوک 94.96درصدی سهام شرکت ماشین‌سازی لرستان شامل 129میلیون و 626 هزار و 182سهم به ارزش پایه هر سهم 436ریال و ارزش کل پایه 56 میلیارد و 517 میلیون ریال در روز 27فروردین ماه جاری روی میز مزایده می‌رود.


استارت‌آپ‌ها در راه بورس

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یافتن حلقه گمشده بازار دارایی فکری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس، موجب تکمیل زنجیره ارزش ایده‌ها خواهد شد. روح‌الله دهقان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها طی پنج سال اخیر، رشد و توسعه زیادی در تمام حوزه‌ها در ایران داشته‌اند و در حوزه مالی که بازار بانک و سرمایه را شامل می‌شود، از برخی دستاوردهای این شرکت‌ها استفاده شده است، گفت: البته در بازار پول، استقبال از دستاوردها و ایده‌های استارت‌آپ‌ها بیشتر بوده و این شرکت‌ها مورد حمایت بیشتری قرار گرفته‌اند؛ به‌طوری که برخی استارت‌آپ‌های حوزه بانکی هم‌اکنون، به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند و در حوزه تراکنش‌های مالی عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته‌اند. مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، علت رشد استارت‌آپ‌ها در بازار پولی و ورود کندتر آنها به بازار سرمایه را در تخصصی بودن این بازار دانست و افزود: میزان تخصص در بازار سرمایه، بالاتر از بانک‌هاست و مفاهیم موجود در آن پیچیده‌تر بوده و نیاز به تخصص بیشتری دارد؛ از همین رو حضور آنها در بازار سرمایه، مستلزم آن است که ارکان فعال در بازار به استارت‌آپ‌ها آموزش‌های لازم را داده و از آنها حمایت کنند.


برنامه‌های جذاب فاینکس 2017 برای سنین مختلف

تالار فرهنگ باهدف آشنایی عموم مردم با مفاهیم بازار سرمایه ایران از امروز 26فروردین همزمان با آغاز به کار دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه(فاینکس 2017) میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. به گزارش سنا تالار فرهنگ برای نخستین ‌بار در فاینکس 2017 با هدف آشنایی با مفاهیم بورسی و آگاهی بخشی درخصوص ورود به بازار سرمایه از آغازین روز نمایشگاه در خدمت عموم علاقه‌مندان است. از ویژگی‌های این تالار استفاده از تکنولوژی‌های نوین شامل واقعیت مجازی(virtual Reality) و اینفوگرافی برای افزایش جذابیت و ساده‌سازی مفاهیم بورسی خواهد بود. براساس این گزارش در این تالار 10پوستر اینفوگرافی به همراه واقعیت مجازی با موضوع بازار سرمایه جهت معرفی این بازار و محصولات و کاربردهای آن برای صنایع مختلف طراحی شده است. در بخشی از این تالار نکات آموزنده برای ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس و آگاهی بهتر سرمایه‌گذاران در این بازار نصب شده است. همچنین در بخش دیگر این تالار فرهنگ‌سازی، تاریخچه بازار سرمایه شبیه‌سازی شده و عکس‌هایی قدیمی از نخستین روزهای این بازار نمایش داده شده است تا علاقه‌مندان با روند تکاملی بازار سرمایه کشور آشنا شوند. نمایش فیلم‌ها و تیزرهای مناسب با بحث فرهنگ‌سازی نیز از دیگر بخش‌های این تالار فرهنگ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر