رشد ۴۴۳ واحدی شاخص بورس در هفته گذشته

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۱۶

شاخص بورس سومین هفته معاملاتی سال جدید را با رشد 0.6درصدی سپری کرد. به گزارش «تعادل»، در دومین هفته معاملاتی سال جدید تعداد 5میلیارد و 140میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش 10هزار و 903میلیارد ریال در بیش از 375 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که در مقایسه با هفته قبل خود از نظر حجم، ارزش به ترتیب 82، 113 و 94درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین در این مدت تعداد یک‌میلیون و 300‌هزار برگه اوراق بدهی به ارزش 1356 میلیارد ریال معامله شد. این درحالی است که در هفته گذشته تعداد 20میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 221میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید، شاخص بورس نیز با 443واحد افزایش معادل 0.6درصد رشد را در هفته گذشته به ثبت رساند و در ارتفاع 78هزار و 132واحد قرار گرفت. شاخص بازار اول هم در این مدت با 333واحد افزایش به رقم 54هزار و 859واحد و شاخص بازار دوم با 840واحد رشد به عدد 169هزار و 630واحد رسیدند که به ترتیب با 0.61 و 0.50درصد افزایش مواجه شدند.


صف خرید برای قندی‌ها، صف فروش برای گروه خودرو و فلزات اساسی

براساس این گزارش، در هفته گذشته بورس تهران شاهد رشد ۴۴۳ واحدی در دماسنج بازار سرمایه بود؛ در آخرین روز معاملات تالار شیشه‌یی قندی‌ها بار دیگر صف خرید را تجربه کردند و خودرویی‌ها و فلزات اساسی شاهد روند کاهشی بودند.

در ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در تراز ۷۷هزار و ۶۸۹واحدی قرار داشت اما در آخرین روز کاری بورس تهران در هفته‌یی که گذشت این رقم به ۷۸هزار و ۱۳۲واحدی رسید و با این حساب دماسنج بازار سرمایه با رشد ۴۴۳واحدی همراه شد. همچنین شاخص آزاد شناور که در تاریخ مذکور به رقم ۸۵هزار و ۴۸۷واحدی رسیده بود در مدت مشابه تا رقم ۸۶هزار و ۲۷۳واحدی بالا رفت و رشد ۷۸۶واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار اول که در 8 روز پیش در تراز ۵۴هزار و ۵۲۶واحدی قرار داشت، پس از گذشت یک هفته به رقم ۵۴هزار و ۸۵۹واحدی رسید و با ۳۳۳واحد رشد همراه شد. شاخص بازار دوم نیز در این مدت تا رقم ۱۶۹هزار و ۶۳۰واحدی بالا رفت.

از ابتدای سال ۱۳۹۶ قندی‌ها شاهد نوسان‌های زیادی بودند به‌طوری که در ابتدای سال در بسیاری از نمادهای قندی صف خرید مشاهده می‌شد. اما پس از مدتی این صف خریدها از بین رفت و روند عادی معاملات در این گروه از سر گرفته شد، اما در عین حال در هفته گذشته بار دیگر قندی‌ها شاهد رشد در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی شدند، به‌طوری که برای چندمین‌بار در بسیاری از نمادهای این گروه با صف خرید همراه شدند.

در طرف مقابل خودرویی‌هایی که در روزهایی نبض بازار را در دست داشتند با شرایط نه چندان مطلوبی همراه شدند. اما در عین حال تقریبا اوایل هفته گذشته بسیاری از نمادهای خودرویی هم برای چند روز پیاپی در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کردند و بسیاری از فعالان بورس برای خرید سهام‌های خودرویی صف کشیدند، اما این موضوع چندان به طول نینجامید و در‌نهایت شرایط دادوستدها در گروه خودرو همچون گذشته روند عادی خود را طی کرد.

اما در گروه فلزات اساسی در روزهای متفاوتی در هفته گذشته شاهد افت در قیمت پایانی بسیاری از نمادها بودیم. چهارشنبه گذشته نیز این روند ادامه داشت و همچنین در نمادهایی مانند ملی سرب برای ایران با صف فروش مواجه شدیم. در آخرین روز معاملات تالار شیشه‌یی در هفته گذشته بیشترین حجم برداشت معامله نصیب شرکت پلی‌اکریل شد به‌طوری که در این نماد ۱۹۶میلیون و ۷۱۵سهم به ارزش بیش از ۱۶میلیارد تومان در ۹هزار و ۲۱۸نوبت، دادوستد شد. نماد سایپا بعد از پلی‌اکریل بیشترین حجم و ارزش معامله را به خود اختصاص داد به‌طوری که بیش از ۹۹میلیون سهم به ارزش حدود ۱۳میلیارد تومان در این نماد جابه‌جا شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر