اخبار

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۱۳

آرمان باز هم حاشیه‌ساز شد

اخبار پراکنده‌یی مبنی بر انتقال تابلوهای تعاونی اعتبار وحدت به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های موسسه غیرمجاز آرمان منتشر و البته مواردی همچون تایید رییس کل بانک مرکزی نیز همراه با آن مطرح می‌شود. برخی تصاویر از این حکایت دارد که روی تابلوهای موسسه مجاز توسعه اعلام شده که تعاونی وحدت در حال انتقال به این موسسه است.

به گزارش ایسنا، با این وجود گرچه پیش‌تر هم مباحثی در رابطه با ادغام موسسه توسعه به عنوان یکی از نخستین موسسات مجاز حاضر در بازار پول مطرح شده بود، ولی تاکنون بانک مرکزی موضوع ادغام این موسسه را با هیچ تعاونی تایید رسمی نکرده است، حتی اگر کلیات آن در جریان باشد. موسسه آرمان از جمله غیرمجازهای بازار پول است که در سال‌های گذشته با حواشی بسیاری همراه بوده و در نهایت در اسفندماه سال ۱۳۹۴ تعدادی از تعاونی‌های زیرمجموعه آن جدا شده و تحت عنوان موسسه کاسپین موفق به دریافت مجوز از بانک مرکزی شد. این در حالی است که تعاونی‌های فرشتگان، الزهرای مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران، وحدت و البرز ایرانیان ۱۰ تعاونی تشکیل‌دهنده موسسه آرمان ایرانیان بودند که غیر از وحدت و البرز ایرانیان مابقی تحت مدیریت کاسپین قرار گرفتند. با اینکه کاسپین مجوز بانک مرکزی را داشت، اما در چند ماه گذشته دچار حواشی شد که فعالیت آن را تحت تاثیر قرار داد. این در شرایطی است که قرار بود بعد از انتقال دارایی‌های تعاونی‌های زیرمجموعه به کاسپین تابلوهای آن نیز منتقل شده و رسما فعالیت خود را آغاز کند، اما به دلایلی قبل از این نقل و انتقال برخی تابلوهای تعاونی‌ها تغییر کرد و در مجموع موجب ایجاد شرایط نامطلوبی برای کاسپین و تعاونی‌های آن شد. اما وحدت و البرز ایرانیان که همچنان زیرنظر مجموعه آرمان فعالیت می‌کنند، نیز کم‌حاشیه نبودند. البرز ایرانیان سال گذشته دچار مسائلی شد که با تجمع سپرده‌گذاران همراه بود و حتی بانک مرکزی ارائه‌ هرگونه خدمات از سوی مجازهای شبکه بانکی به آن را ممنوع اعلام کرد.


واکنش سکه به ثبت‌نام احمدی‌نژاد

صرافی‌های تهران روز پنج‌شنبه هر دلار امریکا را با یک تومان کاهش نسبت به روز چهارشنبه 3هزار و 759تومان فروختند همچنین قیمت هر یورو با 8 تومان افزایش 4هزار و 72تومان و نرخ هر پوند انگلیس با 17تومان افزایش 4هزار و 731تومان تعیین شده بود.

به گزارش«تعادل» بازار آزاد ارز و سکه روز پنج‌شنبه شاهد افزایش قیمت انواع سکه همچنین یورو و پوند انگلیس نسبت به روز چهارشنبه بود؛ با این حال نرخ دلار کاهش ناچیزی داشت. قیمت هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح جدید با یک هزار و 540 تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه یک میلیون و 208هزار و 650 تومان تعیین شده بود. برخی از فعالان بازار معتقدند، افزایش قیمت سکه در واکنش به ثبت‌نام احمدی‌نژاد بوده است.همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 5 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 186هزار تومان رسید. صرافی‌های تهران هر قطعه سکه نیم بهار آزادی را با 5 هزار و 500 تومان افزایش 697 هزار و 500 تومان داد و ستد می‌کردند. با این حال ربع سکه بهار آزادی کاهشی 500 تومانی را شاهد بود و با قیمت 388هزار و 500 تومان فروخته می‌شد. هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر نسبت به روز پنج‌شنبه 249هزار تومان داد و ستد می‌شد و در بازار آزاد هر گرم طلای 18عیار با 80 تومان افزایش 117هزار و 640 تومان قیمت‌گذاری شده بود.


افت شاخص ارزش دلار در بازارهای آسیایی

این درحالی است که در بازارهای جهانی شنیده می‌شود دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا موجب کاهش قابل توجه ارزش شاخص دلار شده و اعلام کرده که افزایش قدرت دلار به ضرر اقتصاد این کشور است. به گزارش وال استریت ژورنال، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به طور رسمی، دستکاری در دلار را به نفع اقتصاد این کشور و در راستای رقابت با سایر کشورها دانست. در همین حال وی گفته که به نظر او، ارزش دلار درحال بالا رفتن است و تقریبا این موضوع، تقصیر اوست که در نهایت به اقتصاد ایالات متحده لطمه وارد می‌کند. ترامپ تصریح کرد: نکات بسیار مثبتی می‌تواند برای دلار قدرتمند وجود داشته باشد؛ اما این موضوع باعث می‌شود زمانی که دلار قدرتمندی در دست دارید، رقابت برای شما بسیار بسیار سخت شود؛ درحالی که سایر کشورها درحال دستکاری ارز خود برای کاهش ارزش آن هستند. به دنبال اظهارات ترامپ، شاخص ارزش دلار در بازار ارز کشورهای آسیایی با روند نزولی روبه‌رو شده و این ارز به کمترین میزان در برابر ین ژاپن از نوامبر سال گذشته میلادی رسید. این درحالی است که تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که به دلیل شایعات در مورد افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو امریکا در اوایل ماه ژوئن، نرخ دلار تثبیت خواهد شد. همچنین گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که ترامپ دارای یک شخصیت دمدمی مزاج و غیرقابل پیش‌بینی است و پایین نگه داشتن ارزش دلار نمی‌تواند برای یک مدت طولانی ادامه داشته باشد. بر همین اساس ترامپ گفت: در گزارش آتی اداره خزانه‌داری امریکا، دیگر چین را متهم به دستکاری در پول خود نخواهیم کرد؛ این درحالی است که پیش از این دونالد ترامپ بارها پکن را متهم به دستکاری یوآن برای بهره بیشتر اقتصادی در مقابل دلار کرده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر