دوباره آمد

۱۳۹۶/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۰۱

گروه ایران|مهدی بیک|

«من دوباره برای آزادی و آرامش آمدم؛ مردم هم دوباره، برای ایران بیایند.» سرانجام، حسن روحانی، رییس دولت یازدهم که بسیاری از تحلیلگران او را محتمل‌ترین فرد برای جلب نظر دوباه مردم و نشستن روی صندلی ریاست‌جمهوری دوازدهم ارزیابی می‌کنند از «پاستور» راهی ساختمان وزارت کشور شد تا در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم ثبت‌نام کند.

شیخ‌الرییس اعتدالگرایان بدون هیچ حاشیه‌یی و بدون هیچ همراهی؛ فاصله بین در ورودی ستاد انتخابات تا محل ثبت‌نام را طی کرد، رو‌به‌روی خبرنگاران قرار گرفت، در صف ثبتی‌نامی‌ها ایستاد و نهایتا فرم‌های مربوط به ثبت‌نام را پُر کرد. ثبت‌نامی که بسیاری از ایرانیان بعد از حضور چهره‌های پرحاشیه‌یی مثل احمدی‌نژاد، بقایی، زاکانی انتظار آن را می‌کشیدند تا قطار مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمان که بعد از تشکیل دولت یازدهم در مسیر برنامه‌ریزی‌های معقولانه حرکت خود را آغاز کرده دوباره به مسیر تصمیم‌سازی‌های شتاب زده و یک شبه دچار نشود. رییس دولت تدبیر و امید بعد از ثبت‌نام هم با اعتماد به نفس کامل مقابل رسانه‌های گروهی ایستاد و از ادامه مسیری که مردم ایران از سال92 برگزیده‌اند، سخن گفت.

روحانی همصدا با مطالبات اقتصادی معیشتی مردم از عزمش برای تحقق تمام ابعاد و زوایای برجام سخن گفت و از دستاوردهای اقتصادی دولتش در بخش‌های گوناگون دفاع کرد. از ثبات ریال در برابر دلار، خودکفایی در تولید بنزین و گازوییل، مهار تورم، رشد اقتصادی پایدار، پیشی گرفتن از قطر در برداشت از پارس جنوبی، ارتقای توان علمی کشور و... سخن گفت. اما اقتصاد همه صحبت‌هایش را تشکیل نمی‌داد که به حقوق اساسی ملت هم توجه نشان داد، ضرورت لمس احساس آزادی و توجه به حقوق شهروندی افراد دیگر بخش‌های اظهارات رییس‌جمهوری را تشیل می‌داد. اما این همه اخبار روز چهارم انتخابات نبود؛ همزمانی برنامه‌های ابراهیم رییسی با روحانی که طی روزهای اخیر شدت بیشتری پیدا کرده با تعجب خبرنگاران روبه‌رو شده بود به فاصله چند ثانیه پس از ثبت‌نام روحانی توییتی از ابراهیم رییسی منتشر شد که در آن خبر از ثبت‌نام وی برای انتخابات داشت. مطابق انتظارها، خبرگزاری‌های اصولگرا با یک خبر کوتاه به استقبال ثبت‌نام روحانی در انتخابات رییس‌جمهوری دوازدهم رفتند و ترجیح دادند که خبر حضور ابراهیم رییسی در ستاد انتخابات را با آب و تاب پوشش دهند. حضور کواکبیان (نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم)، زاکانی (عضو جبهه پایداری)، اعظم طالقانی (نماینده دوره اول مجلس) و... از دیگر اخبار روز گذشته ستاد انتخابات بود.


نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان

سیاست تنش‌زدایی یکی از راهبردهای جدی دولت یازدهم بود که رییس دولت تدبیر و امید از تداوم آن در دولت دوازدهم سخن گفت. روحانی گفت:«دوباره برای ایران آمدم، آمدم برای آزادی و آرامش، از همه می‌خواهم دوباره بیایند برای ایران همه باید دوباره بیایم برای اسلام اعتدالی و رحمانی.»

رییس‌جمهوری در نشست خبری پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که دوباره به این بنده حقیر توفیق داد که خودم را در معرض اعتماد ملت ایران قرار بدهم و اعلام آمادگی کنم که بار مسوولیت اجرایی کشور را در صورت قبول ملت ایران برعهده بگیرم.

او افزود: در سال ۹۲ آنچه به ملت ایران اعلام کردم در انتخابات آن سال نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود. امروز خوشحالم در هر 3 زمینه با حمایت و کمک مردم قدم‌های قابل توجهی برداشته شده است.

روحانی تاکید کرد: در زمینه نجات اقتصاد ما از رکود تورمی فاصله گرفتیم و از رشد منهای 7 به رشد بالای 7 رسیدیم و از تورم ۴۰‌درصد به تورم ۷‌درصد در اسفند سال گذشته رسیدیم و اشتغال کمتر از ۱۰هزار نفر دولت قبل را به اشتغال خالص بالای ۶۳۰ هزار نفر در سال گذشته رساندیم. هر 3 قدم یک رکورد برای اقتصاد کشور در ۲۵سال گذشته است.

او گفت: در زمینه اقتصادی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در هفته آینده شاهد افتتاح بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در طول تاریخ اقتصادی هستیم. هفته آینده در عسلویه ۲۰میلیارد طرح را افتتاح می‌کنیم که در تاریخ اقتصاد ایران سابقه نداشته است در زمینه تعامل سازنده توانستیم در پیچیده‌ترین پرونده تاریخی با قدرت‌های جهان به تعامل برسیم و همین جا به ملت ایران اعلام می‌کنم از امروز حفظ برجام یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران است و همان‌هایی که برای کشتن این فرزند یعنی برجام تصمیم گرفته بودند، نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند. همان‌هایی که همه تلاش‌شان برای این توافق بود باید تمام این گام را بردارند.

روحانی خاطرنشان کرد: همان‌طور که در سال ۹۲ وعده داده بودم که چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد، پیشرفته‌ترین سانتریفیوژ کشور یعنی ‌ای ار ۸ کارش را شروع کرد و همان‌طور که گفتم چرخ اقتصاد بچرخد، چرخ اقتصاد هم بهتر از سال قبل می‌چرخد. او تاکید کرد: اگر اینجانب مسوولیت ریاست‌جمهوری را داشته باشم همین مسیر شفافیت در کشور ادامه خواهد یافت. در دولت دوازدهم هدف ما ایران پیشرفته پیشرو است. ایران پیشرفته همان هدفی است که در چشم‌انداز 20ساله برای ما مشخص شده است، چشم‌اندازی که به دست آیت‌الله هاشمی و تایید رهبر به مسوولان ابلاغ شد.


تداوم بهبود محیط‌های کسب و کار

رییس‌جمهور در ادامه صحبت‌هایش گفت: در مسیر این چشم‌انداز قبلا حرکت چشم‌گیری نبود اما امروز در مسیر این چشم‌انداز که یکی از بخش‌های آن تعامل سازنده با جهان است و یکی از بخش‌های آن رشد 8‌درصد است برای نخستین بار در تاریخ ایران تحقق یافته و همین مسیر ادامه خواهد یافت. آنچه برای ما مهم است، امنیت ایران است. امنیت ایران یکی از اهداف دولت یازدهم بود و شما می‌بینید سایه شوم جنگ کنار رفته و با مردم محور بودن شاهد امنیت کم نظیر در منطقه خاورمیانه هستیم.

او تاکید کرد: این مسیر ادامه خواهد یافت، حقوق ملت ایران تامین شده و این مسیر برای احقاق حقوق مردم ادامه می‌یابد، عزت مردم یکی از اهدافی بوده که تداوم می‌یابد ما امروز در بازار نفت یک بار دیگر حضور یافتیم این به معنای عزت ملی است ما یک بار دیگر در گندم خودکفا شدیم. بار دیگر روی کشتی‌های ما پرچم ایران درحال اهتزاز است درحالی که قبلا پرچم کشورهای همسایه را اجاره می‌کردیم و پول ایران دارای ثباتی بیش از پوند و یورو است. این یعنی عزت ایران ما در پیشرفت علمی کمی در سال گذشته در جهان اول شدیم. ما وارد‌کننده گازوییل بودیم و امروز صادرکننده‌ایم. این عزت را ادامه خواهیم داد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فضای ایران دارای پیشرفت با محیط کسب و کار بهتر خواهد بود و با پیشرفت در نفت و گاز این مسیر را ادامه خواهیم داد، گفت: از هفته آینده برداشت ما از گاز در منطقه مشترک پارس جنوبی از قطر بیشتر می‌شود که این مساله به معنای عزت کشور است. آرامش کشور نه تنها در فضای بازار بلکه در تعامل احزاب و جریان‌های سیاسی با یکدیگر ادامه داشته و خواهد داشت. او با تاکید بر اینکه این دستاوردها باید ادامه یابد، اظهار کرد: ملت ایران در نیمه راه نمی‌ماند و راه را ادامه می‌دهد. ما از نیمه راه برنمی‌گردیم و نیمه را تا پایان ادامه خواهیم داد.

تزریق نیروی جوانی در بدنه مدیریتی

روحانی بر آزادی، آرامش و امینت و توسعه کشور تاکید کرد و افزود: آزادی باید با گستره و قدرت بیشتر در کشور ادامه یابد. دانشگاه و جوانان باید احساس بیشتری کنند. باید امکان حضور جوانان در سطوح عالی مدیریتی کشور ممکن شود.

ما در سال ۹۳ تصمیم گرفتیم که دو هزار جوان نخبه در سطوح عالی مدیریتی در کنار مدیران ارشد به عنوان مشاور قرار بگیرند. هزار نفر در آزمون‌های مختلف برگزیده و ۲۰۰نفر تاکنون به کار مشغول شده‌اند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه ما باید سن مدیریت کشور را پایین آوریم، ادامه داد: باید شرایط برای حضور زنان، جوانان، اقوام ایرانی و مذاهب را برای خدمت به ایران اسلامی آماده کنیم. او یادآور شد: امینت کشور در همه زمینه‌ها در زمینه اقتصادی، سرمایه‌گذاری، وضعیت داخلی و امنیت ملی ادامه پیدا می‌کند. در شرایط کنونی، مساله توسعه پایدار و اشتغال‌زا از اولویت‌های ما در پیشرفت اقتصادی کشور خواهد بود. توسعه ما توسعه‌یی است که هم محیط زیست در آن مورد لحاظ قرار می‌گیرد و هم اشتغالزاست.

روحانی با تاکید بر اینکه کاهش آسیب‌های احتماعی از قبیل فقر، حاشیه‌نشینی، اعتیاد و اجرای حقوق شهروندی را ادامه خواهیم داد، گفت: به ملت ایران اعلام می‌کنم همه باید دوباره بیایند. من امروز دوباره آمدم؛ برای ایران، دوباره آمدم برای اسلام، من دوباره آمدم برای آزادی بیشتر در این سرزمین، برای آرامش بیشتر در این سرزمین، برای امنیت گسترده‌تر در ایران عزیز و آمدم برای پیشرفت بیشتر.

او گفت: همه باید برای اسلام اعتدالی و اسلام رحمت دوباره بیاییم. همه برای انقلاب عقلانی و انسانی در کنار هم بایستیم و ایران را بسازیم. من دوباره برای ایران و اسلام آمدم و از همه ایران می‌خواهم دوباره بیایند برای ایران و برای اسلام.


ابراهیم رییسی نامزد انتخابات شد

ابراهیم رییسی پس از ثبت‌نام روحانی برای ثبت‌نام وارد ستاد انتخابات شد. همزمان با حضور وی در ستاد انتخابات، خبرگزاری اصولگرای تسنیم از انصراف جلیلی و بذرپاش خبر داد تا کمی از بار چند دستگی در اردوگاه اصولگرایان بکاهد.

هر چند رییسی چندی پیش طی بیانیه‌یی اعلام کرده بود که مستقل به انتخابات ورود می‌کند اما حضور برخی چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و اصولگرا و قرار گرفتن در بین نامزدهای جمنا، جهت‌گیری فکری وی را به خوبی منعکس می‌کرد. به گزارش «تعادل» از ستاد انتخابات، مسعود میرکاظمی، فرهاد رهبر و نادر طالب‌زاده از چهره‌های نزدیک به پایداری بودند که رییسی را همراهی می‌کردند. رییسی در جمع خبرنگاران گفت: پایبندی وظیفه همه است به ویژه کسانی که مجری قانون هستند. امروز نظام دموکراسی و انتخابات و مراجعه به رای مردم بدون توجه و پایبندی به قانون امکان‌پذیر نیست.

او ادامه داد: حتما کاندیداها باید بیش از مردم خود را به قانون پایبند بدانند. حامیان و ستادهای کاندیدا باید خودشان را در چارچوب قانون ببینند. آنچه می‌تواند برای یک کاندیدا و برای مجموعه دست‌اندرکار انتخابات محور باشد، قانون است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر