نشانه‌های دستکاری در همه‌پرسی برگزیت

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۵۳

گروه جهان|

دولت‌های خارجی از جمله روسیه و چین ممکن است در هک کردن سایت ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) نقش داشته باشند.

رسانه‌هایی چون گاردین، ایندیپندنت و خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده‌اند که تعدادی از نمایندگان پارلمان بریتانیا در «کمیته قانون اساسی و مدیریت عمومی» گزارش داده‌اند که احتمالا روسیه یا چین در هک کردن سایت ثبت‌نام از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی و تغییر نتیجه نهایی این همه‌پرسی دست داشته‌اند.

پیش از برگزاری همه‌پرسی وب‌سایتی برای ثبت‌نام از رای‌دهندگان متقاضی شرکت در رای‌گیری احداث شد. این وب‌سایت که آمار افراد شرکت‌کننده در همه‌پرسی را ثبت می‌کرد بعد از ظهر هفتم ژوئن ۲۰۱۶، یعنی 3 هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی هک شد. این وب‌سایت پس از سخنرانی تلویزیونی دیوید کامرون نخست‌وزیر وقت بریتانیا درباره برگزیت از دسترس خارج شد. دولت بریتانیا در آن زمان اعلام کرد که وب‌سایت به‌دلیل هجوم بی‌سابقه نزدیک به 500هزار کاربر در یک زمان از دسترس خارج شده است. اکنون حقوقدانان کمیته قانون اساسی و مدیریت عمومی می‌گویند این مکان غیرمحتمل نیست که اخلال توسط ویروس‌های موسوم به «حمله منع سرویس» (تلاش برای خارج کردن یک شبکه از دسترس کاربرانش) صورت گرفته باشد.

این کمیته پارلمانی در گزارش خود آورده که نمی‌تواند این احتمال را رد کند که قدرت‌های خارجی در هک کردن این سایت دخالت داشته‌اند. به ‌گفته رییس کمیته، حملات سایبری به این سایت به همان طریقی صورت گرفت که پیش از این عوامل روسیه و چین به‌وسیله آن دیگر سایت‌های غربی را هک می‌کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «روسیه و چین از یک رویکرد علمی مبتنی بر درک روانشناسانه از احساسات جمعی و چگونگی استفاده از این احساسات استفاده می‌کنند. بر همین اساس است که این کمیته به‌طور عمیق نسبتا به اتهام دخالت کشورهای خارجی در همه‎پرسی برگزیت ابراز نگرانی می‌کند.» بلومبرگ می‌نویسد: آژانس‌های اطلاعاتی نتیجه گرفته‌اند که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه یک سال پیش دستور تشکیل کمپینی را برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده از طریق تضعیف موقعیت هیلاری کلینتون، کاندیدای حزب دموکرات‌ در این انتخابات صادر کرده است. امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه‎روی انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نیز چندی پیش دولت روسیه و هکرهای روسی را به تلاش برای تاثیرگذاری بر نتیجه این انتخابات متهم کرد.

در گزارش کمیته پارلمان بریتانیا که چهارشنبه منتشر شده، آمده «بسیار حیاتی است که برای برگزاری انتخابات‌ها همه‌پرسی‌های آینده از موارد اینچینی درس عبرت گرفت.» برنارد جنکین رییس این کمیته پارلمانی که از منتقدان سرسخت دیوید کامرون به‌دلیل شیوه برگزاری همه‌پرسی برگزیت است، گفته که در همه‌پرسی‌های بعدی دولت باید کاملا درباره شیوه برگزاری رای‌گیری و پذیرفتن نتیجه آن (مخالف یا موافق) آماده باشد. در گزارش این کمیته آمده است: «دولت وقت بریتانیا برای رای «آری به برگزیت» آماده نبود و به همین دلیل بود که همه‎پرسی چالش‌های زیادی را به وجود آورد و اعتبار نخست وزیر را زیر سوال برد... با این حال باید فشار منطقی وجود داشته باشد که نخست‌وزیر وقت که دستور برگزاری همه‌پرسی را داده فارغ از نتیجه رای‌گیری به کار خود ادامه داده و مسوولیت نتیجه همه‌پرسی را بپذیرد.»

دیوید کامرون از مخالفان سرسخت رای به برگزیت بود که پس از شکست کمپین «نه به برگزیت» از سمت خود استعفا داد و ترزا می ‌به‌عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا آغاز به کار کرد.

این درحالی است که مذاکرات لندن به رهبری ترزا می‌ برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا روابط این کشور با بروکسل را متشنج کرده است. فیلیپ هاموند وزیر دارایی بریتانیا هفته گذشته با بیان اینکه برخی محافظه‌کاران مخالف اتحادیه اروپا درصدد ازبین بردن هرگونه توافقی با بروکسل در ارتباط با برگزیت هستند، تاکید کرده که امکان رسیدن به یک توافق برد-برد با این اتحادیه وجود دارد.

اشاره هاموند به سخنان جنجالی بوریس جانسون وزیر خارجه و دیوید دیویس وزیر برگزیت دولت بریتانیا بود که گفته بودند نرسیدن به یک توافق درمورد برگزیت، برای بریتانیا یک فاجعه شمرده نمی‌شود. دونالد توسک رییس شورای اروپا، 2 هفته پیش و 2روز پس از اعلام رسمی ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا درخصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ضمن انتشار پیش‌نویس راهبرد این اتحادیه برای مذاکرات 2ساله برگزیت با بریتانیا، اعلام کرد که رویکرد بروکسل در این مذاکرات تنبیهی نخواهد بود. دونالد توسک تاکید کرده که «مذاکرات برگزیت با بریتانیا بدون شک دشوار خواهد بود اما بروکسل امیدوار است تمام طرف‌ها رویکردشان در این مذاکرات مثبت باشد.»

ترزا می ‌تاکید کرده که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنای پایان قطعی عضویت این کشور در اتحادیه خواهد بود. می ‌تاکید کرده که لندن در بازار واحد اروپا نخواهد ماند. نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفته کشورش قصد دارد تا حد ممکن با دیگر کشورهای اروپایی وارد تجارت آزاد شود، اما نمی‌خواهد یک عضو نصفه نیمه در اتحادیه اروپا باشد. نخست‌وزیر بریتانیا برای نخستین‌بار از «بریتانیای جهانی» سخن گفت و اعلام کرد که این کشور «دوست خوب و همسایه» اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، اما همچنین به دنبال روابط بیشتر با کشورهای قاره‌های دیگر خواهد بود. او با این حال گفته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به معنی خارج شدن این کشور از اروپا نیست. نخست‌وزیر بریتانیا گفته که مردم این کشور با چشم باز به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای داده‌اند.

در مقابل رهبران کشورهای اروپایی نیز تاکید کرده‌اند که بریتانیا نمی‌تواند در خروج از اتحادیه اروپا بعضی موارد را دستچین کند؛ یعنی به عنوان مثال نمی‌تواند به بازار واحد اروپا دسترسی داشته باشد اما آزادی رفت و آمد کارگران را محدود کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر