اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۴۷

دادوستد منصفانه مس در بورس کالا

در ماه گذشته تعدادی از فعالان بورس کالا معتقد بودند قیمت مس در بورس افزایش قابل‌توجه و غیرقابل توجیهی پیدا کرده است. مدیرعامل بورس کالا در این زمینه می‌گوید: در آن مقطع عرضه کم و تقاضا مقداری افزایش پیدا کرده بود و قیمت جهانی مس نیز رشد کرد. او معتقد است قیمت مس در آن مقطع زمانی افزایش قابل‌توجهی نداشته است. به گزارش «تعادل» به نقل از ایسنا، حامد سلطانی‌نژاد اظهار کرد: قیمت مس افزایش زیادی در بورس نداشته است. در پایان سال ۱۳۹۵ تقاضا برای مس مقداری افزایش پیدا کرد و به دلیل تعهدات صادراتی که شرکت ملی مس ایجاد کرده بود، عرضه هم کاهش یافت. او ادامه داد: برای اینکه از افزایش کاذب قیمت مس جلوگیری شود، راهکاری در نظر گرفته‌ایم تا هر شرکتی بتواند معادل متوسط خریدی که طی سال داشته، باز هم خرید داشته باشد. یعنی سیاست تثبیت قیمت و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت را درپیش گرفته‌ایم و به این ترتیب افزایشی هم در مس در پایان سال تجربه نکردیم. مدیرعامل بورس کالا اضافه کرد: در حال حاضر اگر به نمودار قیمت‌ها نگاه کنیم، افزایش قابل‌توجهی در قیمت مس نمی‌بینیم. البته در بخشی ممکن است کمی افزایش داشته باشیم که آن ناشی از قیمت جهانی مس بوده است.


حضور شرکت‌های خارجی و رونق نمایشگاه

بعد از برجام شاهد رفت و آمد بیشتر شرکت‌های خارجی به ایران بودیم و در نمایشگاه امسال هم شاهد حضور قابل‌توجه سرمایه‌گذاران خارجی هستیم. مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب افزود: در دهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بر بعد بین‌المللی نمایشگاه تاکید ویژه‌یی شده تا در فضای جدید شرکت‌های خارجی بتوانند رونق بیشتری به نمایشگاه امسال بدهند. حسن قالیباف‌اصل ضمن مثبت ارزیابی کردن تاثیر برجام در اقتصاد کشور اظهار کرد: این نمایشگاه برای آشنایی جامعه با دستاوردها و موفقیت‌های حاصل شده در بازار سرمایه است و امیدواریم برگزاری این نمایشگاه با استقبال خوبی همراه باشد. وی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را فرصت خوبی برای آشنایی با بازار سرمایه و ابزارهای موجود در این بازار دانست و خاطرنشان کرد: بورس اوراق بهادار تهران در نمایشگاه، غرفه بزرگی را تجهیز کرده تا بازدیدکنندگان با حضور در این غرفه بتوانند با امکاناتی که در این بازار وجود دارد، آشنا شوند.


بازار سرمایه؛ شفاف‌ترین و کارآمدترین بازار کشور

یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصادی، تقویت بازار سرمایه در کشور است و حرکت صحیح نقدینگی در مسیر توسعه، از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر خواهد شد. به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب افزود: بازار سرمایه شفاف‌ترین و کارآمدترین بازار کشور محسوب می‌شود و می‌تواند بیش از بازار پول به موتور اقتصاد کشور کمک کند. محسن رضایی اظهار کرد: با شرایط کنونی بازار پول، قطعا نمی‌توان انتظار تحول اقتصادی از آن داشت. وی با بیان اینکه برای تحول اقتصادی و افزایش امید به آینده، باید به بازار سرمایه توجه بیشتری کرد، گفت: گام اول تقویت بازار سرمایه، اصلاح نرخ بهره بانکی است. رضایی با ذکر این نکته که بازار سرمایه و پول مکمل یکدیگرند و چنانچه جذابیت یکی از آنها افزایش پیدا کند کارکرد دیگری کاهش خواهد داشت، تاکید کرد: زمانی که بازار پول با علامت کاذب و به شکل نامتعادل عمل کند، در سرمایه‌گذاری انحراف ایجاد می‌شود و منابع به جای آنکه به بازار سرمایه وارد شود به بازار پول منتقل خواهد شد. به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای تقویت بازار سرمایه کاهش نرخ بهره، اقدامی ضروری است و در صورتی که نرخ بهره متعادل شود، بخش زیادی از نقدینگی به بازار سرمایه منتقل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر