ثبت‌نام پرحاشیه احمدی‌نژاد و یاران

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۲۷

گروه ایران|

«محمود احمدی‌نژاد مرد پرحاشیه و رییس‌جمهور سابق کشورمان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. » این عنوان خبری بود که روز گذشته در فضای رسانه‌یی کشورمان بازتاب پیدا کرد و به سرعت در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد؛ چهره‌یی که با وجود تاکیدات موکد مقام معظم رهبری مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات و بیانیه‌های قبلی که شخصا صادر کرده بود، پیش‌بینی می‌شد که در انتخابات سال96 حضور فعالی نداشته باشد، اما بعد از ثبت‌نام دیروز مشخص شد که نباید از احمدی‌نژاد توقع برنامه‌های قابل پیش‌بینی را داشت. او به تنهایی قادر است تمام تصوراتی که ما از فضایلی چون وفای به عهد، راستگویی و اخلاق داریم را یکجا به چالش بکشد. بلافاصله پس از انتشار خبر ثبت‌نام احمدی‌نژاد، چهره‌ها و جریانات مختلف سیاسی درباره این موضوع به اظهارنظر و تحلیل پرداختند، سکوت رسانه‌های اصولگرا در برابر این موضوع از نکات جالب توجه فضای رسانه‌یی روز گذشته بود، در حالی که رسانه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو با بازتاب وسیع خبر این ثبت‌نام تلاش می‌کردند تا زیر پوست این تحرکات را پیگیری کنند. تسنیم که این روزها با تمام توان از دستاوردهای دولت یازدهم انتقاد می‌کند و یک تنه پرچم تخریب دولت یازدهم را برافراشته، تنها یک خبر کوتاه از ثبت‌نام «بقایی»و«احمدی‌نژاد» را منتشر کرد و خبرگزاری فارس ترجیح داد تا جز یک عنوان یادداشت مطلب تحلیلی دیگری را منتشر نکند. از میان رسانه‌های اصلاح‌طلب هم ایلنا در جریان گفت‌وگو با چهره‌های هر دو جریان تلاش می‌کرد تا ماجرای احمدی‌نژاد و رهنمودهای مقام معظم رهبری را بازتاب دهد. از میان چهره‌های اقتصادی نیز سعید لیلاز درباره این ثبت‌نام به اظهارنظر پرداخت و مخاطب حرکات احمدی‌نژاد را نه اصلاح‌طلبان، بلکه مقامات ارشد نظام دانست.


سکوت، یک لبخند ساده و دیگر هیچ

خبر در شهر پیچید؛ خبری که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری کسی آن را باور نمی‌کرد. «محمود احمدی‌نژاد با وجود توصیه مقام معظم رهبری به وی برای عدم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، برای جلوگیری از دوقطبی شدن فضا در انتخابات، با حضور در ستاد انتخابات کشور نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم شد.» احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا با مقام معظم رهبری مشورت کرده‌اید یا شرایط تغییر کرده که در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اید، سکوت کرد و خندید. خبرنگار ایلنا از احمدی‌نژاد پرسید که شما در کنفرانس خبری‌تان گفتید اگر شرایط تغییر کند، در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنید. آیا شرایط تغییر کرده است؟ که مشایی در این باره گفت: آیا به نظر شما شرایط تغییر کرده است؟

این در حالی است که در یکی از کانال‌های حامی احمدی‌نژاد آمده است که هدف از ثبت‌‌نام احمدی‌نژاد فشار بر شورای نگهبان برای تایید بقایی است. از سوی دیگر سردبیر رجانیوز نیز در توییتی اعلام کرده بود که ثبت‌نام احمدی‌نژاد برنامه سرویس‌های جاسوسی انگلیسی است.


توصیه‌های رهبر معظم انقلاب لازم‌الاجراست

از میان دولتمردان معاون پارلمانی رییس‌جمهوری که با پاسخ‌های دامنه‌دار خبرنگاران درباره ثبت‌نام احمدی‌نژاد با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب برای عدم حضور مواجه شده بود در پاسخ به سوالی درباره ثبت‌نام رییس‌جمهوری پیشین در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «قطعا فرمایشات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای همه لازم‌الاتباع و لازم‌الاجراست.»

به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری دیروز و در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: «بنابراین همه ما که در ساختار نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنیم و در ساختار قانون اساسی؛ این ساختار را باید قاعدتا قبول داشته باشیم.» معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با بیان اینکه اصل ولایت فقیه یک واقعیت است، خاطرنشان کرد: «این اصل علاوه بر آموزه‌های دینی، در قانون اساسی ما هم تصریح شده و هر کسی بخواهد در نظام مسوولیت بگیرد و در این ساختار کار کند، باید کلیه اصول قانون اساسی را قبول داشته باشد. باید خودش را تطبیق دهد و در چنین ساختاری تبعیت از ولایت فقیه یک اصل است.»

امیری همچنین درباره ثبت‌نام رییس‌جمهوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «باید از خود ایشان سوال کنید؛ من معاون پارلمانی رییس‌جمهوری هستم. از ایشان نپرسیدم.»

وی درعین حال گفت: «قاعدتا برای نیامدن باید دلیل آورد؛ برای آمدن نیازی به دلیل نیست. رویه هم همیشه این طور بوده که روسای جمهوری بعد از دوره اول، در دوره دوم به عنوان نامزد ثبت‌نام کرده‌اند؛ هر چند جواب را باید خود رییس‌جمهوری بدهند.» معاون رییس‌جمهوری همچنین درباره حضور محمد شریعتمداری در جلسات هیات دولت نیز گفت: «آقای شریعتمداری چند جلسه است در دولت شرکت نمی‌کند و صندلی ایشان خالی است.» امیری خاطرنشان کرد: «دولت، دولت قانونمداری است. رییس دولت یک حقوقدان است. در این دولت، فعالیت‌ها همه باید قانونی باشد و تاکید رییس‌جمهوری هم همین است. کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند باید مر قانون را مراعات بکنند.»


از سه قطبی استقبال می‌کنیم

لیلاز تاکید کرد که مخاطب رییس‌جمهور سابق، اصلاح‌طلبان نیستند بلکه مخاطب او مقامات ارشد نظام است. وی احتمالا تبدیل به بوریس یلتسین ایران می‌شود.

سعید لیلاز تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در رابطه با ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری بیان داشت: از این خبر متعجب نیستم، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود، مخاطب آقای احمدی‌نژاد اصلاحات و روحانی نیست، بلکه مخاطب او کل نظام است.

لیلاز گفت: من این مساله را در سال ۸۵ نیز مطرح کرده‌ام و بازهم تکرار می‌کنم که آقای احمدی‌نژاد می‌تواند این کار را بکند.

او در رابطه با احتمال تایید یا ردصلاحیت محمود احمدی‌نژاد بیان داشت: به احتمال بسیار زیاد صلاحیت او تایید نخواهد شد؛ اما اگر تایید شود بهتر است چراکه اگر با سه گرایش رییسی، روحانی و احمدی‌نژاد وارد انتخابات ۹۶ شویم بهترین انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خواهد خورد؛ چون عیار هر یک از کاندیداها سنجیده خواهد شد و مشخص می‌شود که هر یک چه میزان طرفدار دارند.

خوف راه افتادن فتنه داخلی

از میان چهره‌های اصولگرا هم حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر ضمن انتقاد از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، نسبت به وقوع «فتنه» در کشور هشدار داد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با انتخاب اظهار کرد: ما انتظارمان این بود که احمدی‌نژاد پس از اینکه گفت من سرباز ولایتم و وارد نمی‌شوم، به عهدش وفادار بماند. وی افزود: بهتر این بود که احمدی‌نژاد این کار را نمی‌کرد، شورای نگهبان باید براساس ضوابط پرونده کاندیداها را بررسی کند.

محمدتقی رهبر ضمن ابراز نگرانی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد اضافه کرد: خوف این را دارم که این اقدام منجر به یک شکاف و فتنه داخلی شود. خوب بود آقایان متانت به خرج می‌دادند و صرف‌نظر می‌کردند که نکردند. این کاندیداتوری به صلاح نظام و کشور نیست و خلاف منویات رهبر معظم انقلاب است، هر عاقلی می‌فهمد که ایشان نظر مساعدی نسبت به کاندیداتوری احمدی‌نژاد نداشتند. رهبر در پاسخ به سوالی درمورد ردصلاحیت احمدی‌نژاد گفت: این تصمیم با شورای نگهبان است. البته برای احمدی‌نژاد محرز شد که «آقا» تمایلی ندارند و حتی پیش‌بینی یک، دو قطبی را می‌دادند. احمدی‌نژاد باید التزام خود به رهبر معظم انقلاب را نشان می‌داد.


توییت الیاس نادران: پایان احمدی‌نژاد

در شرایطی که بسیاری از اصولگرایان در 8سال زمامداری احمدی‌نژاد در برابر تمام تخلفات وی یا سکوت اختیار کرده بودند یا اینکه از وی حمایت می‌کردند، یک نماینده سابق مجلس نسبت به ثبت‌نام رییس‌جمهور سابق ایران واکنش نشان داد.

الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس و از حامیان سابق وی در توییتر خود نسبت به نامزدی محمود احمدی‌نژاد انتقاد کرد و نوشت: «پایان احمدی‌نژاد.»


همه باید مطابق نظر آقا عمل کنیم

علی‌اکبر صالحی وزیر سابق خارجه دولت دهم، به سوال خبرنگاری درمورد کاندیداتوری احمدی‌نژاد پاسخ داد. به گزارش میزان، علی‌اکبر صالحی وزیر سابق خارجه دولت دهم پس از پایان جلسه روز گذشته هیات دولت، خبرنگاری از صالحی می‌خواهد که نظرش را درباره کاندیداتوری رسمی محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات آتی ریاست ‌جمهوری اعلام کند که او در ابتدا گفت: سوالات سخت نپرسید. صالحی بعد از آنکه با سماجت خبرنگار مواجه شد، این‌گونه جواب داد: باید مطابق نظر آقا عمل کنیم.


ثبت‌نام احمدی‌نژاد یک عمل انتحاری بود

عضو جبهه ایستادگی تاکید کرد: پیام این اقدام احمدی‌نژاد به ضدانقلاب این است که شما بخوابید ما بیداریم. حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: این یک عمل انتحاری است و ایشان یک کمربند انفجاری به دور خودش بسته و وارد میدان شده است.

وی تاکید کرد: با‌توجه به صراحت توصیه رهبری نباید ثبت‌نام می‌کردند و این نوعی نافرمانی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر