تلاش اوباما برای توافق هسته‌ای بدون دخالت کنگره

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۳

اوباما قادر است بخش اعظم تحریم‌ها علیه ایران را بدون اینکه به موافقت کنگره نیازی داشته باشد متوقف کند.

در حالی‌که کمتر از 35روز تا سررسید زمان توافق جامع هسته‌یی بین ایران و 6 قدرت جهانی در قالب گروه 1+5 مانده است، اخبار رسانه‌ها به‌خصوص خارجی حکایت از تمایل طرف‌های مذاکره برای رسیدن به توافق و عدم تمدید مجدد زمان گفت‌وگو‌ها پس از 3 آذر دارد.

درست پس از آخرین دور گفت‌وگوهای هسته‌یی در وین که هفته گذشته انجام شد مقامات امریکایی و ایرانی تاکید کردند که امکان رسیدن به توافق در زمان تعیین‌شده وجود دارد و این صرفا به این دو کشور محدود نیست و سایر اعضای حاضر در مذاکرات هم همین نظر را داشتند.

حال با گذشت یک هفته از مذاکرات و نزدیک‌شدن به زمان ادامه گفت‌وگوها در راستای رفع اختلافات باقی مانده (سرنوشت تاسیسات هسته‌یی شامل نطنز، فردو و رآکتور آب‌سنگین اراک و چگونگی لغو تحریم‌ها علیه ایران است)، همچنین رسانه‌های خارجی و کارشناسان آنها از تلاش‌ها در سطح بالای سیاسی برای رسیدن به توافق سخن می‌گویند.

منع ورود کنگره به موضوع هسته‌ای

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با پرداختن به مذاکرات هسته‌یی ایران و مخالفت‌های کنگره امریکا نوشت: باراک‌اوباما از تمام قدرت خود استفاده خواهد کرد تا مانع از رای کنگره درباره توافق با ایران شود.

به گزارش ایسنا، نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: هیچ‌کس نمی‌داند که آیا دولت اوباما هفته‌های باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24نوامبر را برای حصول توافق نهایی با ایران چگونه مدیریت خواهد کرد. بسیاری در کاخ‌سفید این توافق را بزرگ‌ترین دستاورد حوزه سیاست خارجی اوباما می‌دانند. توافقی که موجب محدود‌شدن برنامه هسته‌یی ایران می‌شود. اما کاخ‌سفید یک تصمیم مشخص و دقیق گرفته است؛ اینکه اوباما از تمام توان خود برای جلوگیری از اختیار کنگره در هرگونه توافق نهایی با ایران استفاده خواهد کرد.

ایران در این مذاکرات خواهان لغو تحریم‌هایی است که موجب بروز مشکلاتی در بازار نفت این کشور و سیستم بانکداری و ارتباطش با غرب شده است. وزارت خزانه‌داری امریکا در یک تحقیق که از علنی‌کردنش سر باز زده بود اعلام کرد باراک‌اوباما قادر است بخش اعظم تحریم‌ها علیه ایران را بدون اینکه به موافقت کنگره نیازی داشته باشد متوقف کند. اما نمی‌تواند به‌طور دایم آنها را لغو کند و تنها کنگره است که اختیار انجام چنین کاری را دارد. یک مقام ارشد امریکا گفته بود: ما نیازی به موافقت کنگره درصورت دستیابی به توافق نهایی و جامع نداریم. به گزارش این روزنامه امریکایی، مقامات کاخ‌سفید معتقدند که کنگره نباید از چنین طرحی متعجب شود. آنها پیش از این زمانی‌که مذاکره‌کنندگان گفته بودند بهترین راه برای اطمینان‌یافتن از پایبندی ایران به تعهداتش لغو گام‌به‌گام تحریم‌هاست، چنین اعترافی را کرده بودند. کنگره معتقد است که با این روش رییس‌جمهور به‌راحتی می‌تواند درصورت تخلف ایران تحریم‌ها را به جای خود بازگرداند.


آیا تحریم‌های اروپا رو‌ به‌ پایان است؟

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی تحلیلی با اشاره به برگزاری کنفرانس اقتصادی ایران-اروپا، نوشت: این کنفرانس نشان داد هدفش آماده‌شدن برای شرایط سرمایه‌گذاری و تجارت با ایران بعد از لغو تحریم‌ها علیه این کشور است.

اورشلیم‌پست نوشت که هفته گذشته در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه یک کنفرانس اقتصادی در لندن با حضور موسسات و شرکت‌های اروپایی و تجار برجسته ایرانی برگزار شد که نشان می‌دهد آنها در حال برنامه‌ریزی برای شرایط بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند.


صهیونیست‌ها همچنان نگرانند

وزیر امور استراتژیک رژیم‌صهیونیستی در یادداشتی با تکیه بر این ادعا که ایران به‌دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌یی است، تاکید کرد: یک توافق بد با ایران انجام ندهید. به گزارش ایسنا، یووال‌اشتاینتز، وزیر امور استراتژیک رژیم‌صهیونیستی در حالی‌که تنها چند روز از پایان دور اخیر مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 می‌گذرد در یادداشتی که در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است تاکید کرد: رژیم‌صهیونیستی به‌شدت نسبت به روند مذاکرات بر سر برنامه هسته‌یی ایران نگران است. مسیر این مذاکرات به‌ویژه درباره غنی‌سازی اورانیوم در جهت غلط قرار دارد. اشتاینتز ادامه داد: اگرچه ایران لحن خود را تغییر داده است، به‌سختی می‌توان تغییری در رویکرد دولت این کشور در مقایسه با زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد احساس کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر