فرانسه و آلمان در مسیر توافق اقتصادی محرمانه

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۶۶

جهان وزرای دارایی و اقتصاد فرانسه در حالی برای دیدار با همتایان آلمانی خود به برلین رفتند که برخی رسانه‌ها از تلاش دو کشور برای دستیابی به‌توافق اقتصادی محرمانه سخن می‌گویند.

به گزارش دویچه وله به نقل از اشپیگل، در حالی که منابع رسمی دلیل اصلی این دیدار را بررسی راه‌های احیای پویایی رشد اقتصادی اروپا عنوان کرده‌اند اما هدف این دیدار را توافق محرمانه اقتصادی خوانده است. هدف از این توافق تضمین چراغ سبز کمیسیون اروپا برای بودجه 2015 فرانسه است.

به‌موجب این توافق، فرانسه به ارایه نقشه راهی دقیق در مورد برنامه‌های کاهش کسری بودجه به بروکسل متعهد می‌شود و در عوض آلمان با تحریم احتمالی کمیسیون اروپا علیه پاریس مخالفت خواهد کرد. فرانسه رسما اعلام کرده است که منظور اصلی این سفر، جلب حمایت شریک تاریخی (آلمان) در مورد برنامه بودجه فرانسه در بروکسل است. دولت فرانسه اول اکتبر همزمان با ارایه لایحه بودجه سال 2015 میلادی به‌مجلس، به شکست تازه‌اش در کاهش کسری بودجه اذعان کرده بود. دولت فرانسه که سه بار در یک‌سال گذشته پیش‌بینی‌های خود را از میزان رشد اقتصادی کاهش داده، میزان رشد را در سال 2014 میلادی، 0.4درصد و میزان کسری بودجه را 4.4درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است. فرانسه که قرار بود مطابق مقررات مالی اتحادیه اروپا تا سال 2015 میلادی میزان کسری بودجه خود را به سه درصد تولید ناخالص داخلی برساند در برنامه بودجه 2015 که به‌مجلس فرستاد، به این تعهد عمل نکرد. با وجود آنکه فرانسه در بودجه 2015 میلادی خود صرفه‌جویی 21میلیارد یورویی را لحاظ کرده اما میزان کسری بودجه خود را 4.3درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده که همچنان از تعهداتش در قبال اتحادیه اروپا فاصله قابل توجهی دارد. همین امر احتمال رد این لایحه را توسط بروکسل تقویت کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر