روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۶۲

اعلام فهرست 800 کالای ممنوع وارداتی به دولت

شاتا وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کمیسیون ویژه تولید ملی و سیاست‌های کلی اصل 44 اعلام کرد: فهرستی شامل 800 قلم کالا برای جلوگیری از ثبت سفارش یا افزایش تعرفه واردات آنها و با هدف حمایت از تولید داخلی به دولت ارائه شده است. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: در مورد مبارزه با قاچاق کالا به دولت مواردی را پیشنهاد دادیم که دو مورد آن تصویب شد و این موضوع همکاری و تعامل چند دستگاه اجرایی را طلب می‌کند که با مشارکت بیشتر قطعا نتایج مثبتی حاصل خواهد شد. وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی ما باید با رویکرد صادرات، محصول تولید کنند و آمار صادرات واحدهای صنعتی نیز پایش می‌شود، گفت: برخی از مشکلات به مقوله فرهنگ و غلبه فرهنگ واردات مربوط است و در این بخش باید برای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده حداکثری از تولید داخل بیش از پیش تلاش شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت به درخواست خود برای اختصاص 2درصد درآمد حاصل از واردات به عنوان مشوق صادراتی نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت نکرد.


رشد صادراتی ایران به امریکا

تسنیم افت شدید صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال تراز تجاری ایران با این کشور را مثبت کرد. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار امریکا نشان می‌دهد، مبادلات تجاری این کشور با ایران در 2ماهه سال 2017 افت 44درصدی داشته است. مبادلات تجاری دو کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته بیش از 46.2میلیون دلار بوده که این رقم در مدت مشابه امسال به 25.7میلیون دلار کاهش یافته است. براساس این گزارش، صادرات امریکا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال حدودا به یک‌چهارم صادرات امریکا به ایران در مدت مشابه سال قبل رسیده است. امریکا در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 44.1میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. این رقم در مدت مشابه سال جاری به 12.2میلیارد دلار رسیده است. با وجود افت شدید صادرات امریکا به ایران واردات این کشور از کشورمان در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال رشد 6.5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 13.5میلیون دلار رسیده است. واردات امریکا از ایران در 2ماهه نخست سال قبل 2.1میلیون دلار اعلام شده بود. دولت امریکا براساس برنامه جامع اقدام مشترک که از نیمه ژانویه 2016 به اجرا گذاشته شده، واردات برخی کالاها ازجمله فرش، زعفران، پسته و خاویار از ایران را آزاد کرده است. طی سال‌های گذشته و در پی تحریم‌های این کشور، صادرات ایران به امریکا به مرز صفر رسیده بود.

از سوی دیگر، در دو ماه نخست سال جاری میلادی، صادرات ایران به ترکیه ۵۰ درصد افزایش یافت. آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد، مبادلات تجاری ایران با این کشور در مدت مذکور، رشد 29درصدی داشته است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 2ماه نخست سال جاری میلادی یک میلیارد و 712میلیون دلار اعلام شده است. این رقم در دو ماه نخست سال قبل یک میلیارد و 323میلیون دلار بوده است. براساس این گزارش صادرات ترکیه به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه 2017 با رشد 0.5درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 562 میلیون دلار رسیده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 560 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود. همچنین واردات ترکیه از ایران در 2ماه نخست امسال رشد قابل توجه 50 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. ترکیه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل 763میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 1.15میلیارد دلار افزایش یافته است. بر این اساس، ایران نهمین مقصد صادراتی و هفتمین منبع واردات ترکیه در 2ماه نخست 2017 شناخته شده است.


حضور فعالان تجاری و صنعتی ایران در نمایشگاه گرجستان

ایسنا نمایشگاه بین‌المللی تفلیس در 6 بخش مختلف درحالی برگزار خواهد شد که از فعالان اقتصادی، تجاری و صنعتی ایران دعوت به عمل آمده تا به عنوان یکی از کشورهای اصلی و فعال در زمینه‌های نمایشگاهی مد نظر شرکت کنند. نمایشگاه بین‌المللی تفلیس گرجستان در 6 بخش و در 3 دوره زمانی آوریل، اکتبر و نوامبر به میزبانی این کشور برگزار خواهد شد و طی دعوتنامه‌های رسمی به وزارت‌ امورخارجه کشورهای مختلف از بخش‌های دولتی و خصوصی فعال بازرگانی- ‌صنعتی دعوت به عمل آمده تا توانایی‌های خود در بخش‌های مذکور را نشان دهند. نمایشگاه بین‌المللی تفلیس در 6 بخش شامل نمایشگاه بین‌المللی گردشگری قفقاز، نمایشگاه بین‌المللی ساخت و ساز قفقاز، نمایشگاه بین‌المللی اکواترم، سیستم گرمایی، آب‌رسانی، تجهیزات استخر، تهویه و... نمایشگاه بین‌المللی انرژی، نیرو و ارتباطات، نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات بهداشتی، ‌دندانپزشکی، زیبایی و نیز نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی، مواد غذایی، نوشیدنی بسته‌بندی و تجهیزات پردازش خواهد بود. بر این اساس گرجستانی‌ها با ارسال دعوتنامه‌یی به ایران به عنوان یکی از کشورهای مورد نظر در این نمایشگاه‌های بین‌المللی خواستار حضور تجار و بازرگانان ایرانی در بخش خصوصی و دولتی هستند تا علاوه بر رونق بخشیدن به این نمایشگاه بین‌المللی با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه و نیز ملاقات‌های رودررو، حجم مبادلات تجاری فعالان اقتصادی ایران و گرجستان را افزایش دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر