رشد جوازهای صنعتی در سال ۹۵

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۶۱

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، نشان می‌دهد تعداد و سرمایه ثبت شده برای جوازهای تاسیس، بهره‌برداری صنعتی و پروانه‌های اکتشاف و بهره‌برداری معادن در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته ‌است. جزییات آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که تعداد جوازهای تاسیس صنعتی صادر شده در 11 ماهه منتهی به بهمن سال 1395، با 4.4درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ به ۱۵هزار و ۳۲ جواز افزایش یافته ‌است. براساس داده‌های آماری، این جوازها در بهمن سال گذشته، با 2.5درصد افزایش نسبت به دی ماه همان سال به یک‌هزار و ۵۶۴ رسیده بود. همچنین در ۱۱ماهه منتهی به بهمن سال ۹۵، 4هزار و 546پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی صادر شده که نسبت به پروانه‌های صادر شده در مدت مشابه سال ۹۴، حدود ۱۰‌درصد افزایش یافته است. ۵۳۷مورد از این پروانه‌ها در بهمن سال ۹۵ صادر شده که ۴‌درصد بیشتر از دی ماه همان سال بوده است.

براساس آمار منتشر شده، در ۱۱ماهه منتهی به بهمن سال گذشته، در مجموع یک‌میلیارد و 157میلیون تومان، برای جواز تاسیس صنعتی سرمایه‌ به ثبت رسیده که حدود ۱۳.۵‌درصد بیشتر از همین مدت در سال ۹۴ بود. رشد سرمایه ثبت شده برای پروانه بهره‌برداری صنعتی طی فروردین تا بهمن سال ۹۵ رقمی حدود 2میلیارد و 262میلیون تومان، سرمایه بابت پروانه بهره‌برداری صنعتی ثبت شده که تقریبا ۵۰‌درصد بیشتر از همین مدت در سال ۹۴ است. در کنار این آمار مثبت، سرمایه ثبت شده برای بهره‌برداری صنعتی در بهمن ۹۵ نسبت به دی همان سال کاهشی ۴درصدی داشته ‌است.

بر این اساس، اشتغال ایجاد شده به‌ازای جوازهای تاسیس صادر شده در ۱۱ماهه منتهی به بهمن سال 1395، حدود ۳۳۱هزار نفر ثبت شده که حدود ۲‌درصد بیشتر از اشتغال جوازهای تاسیس در ۱۱ماهه سال ۹۴ است.

همچنین، این اشتغالزایی در بهمن سال ۹۵ هم افزایشی ۷درصدی نسبت به دی ماه ۹۵ داشت اگرچه هیچ افزایشی در مشاغل ایجاد شده بابت پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی صادر شده در بهمن ماه نسبت به دی ماه ۹۵ مشاهده‌ نمی‌شود. اشتغال مرتبط با مجوزهای بهره‌برداری صنعتی صادر شده در ۱۱ماه منتهی به بهمن سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، حدود ۱۵‌درصد افزایش داشته و به حدود ۷۶هزار شغل رسیده ‌است.

تعداد پروانه‌های اکتشاف معدن در ۱۱ماهه سال ۹۵ با رشدی ۱۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ به ۷۱۶مورد رسید. این تعداد در بهمن ماه ۹۵ نسبت به دی ماه همان سال حدود ۶۱‌درصد افزایش داشت.

همچنین براساس داده‌های آماری، تعداد گواهی‌های کشف، در ۱۱ماهه ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ کاهشی ۱۲درصدی را تجربه کرده و ۵۰۷مورد رسیده ‌است. با این حال تعداد گواهی‌های کشف در بهمن ۹۵ نسبت به دی ماه همان سال ۱۶‌درصد رشد داشته است.

درنهایت، آمارها گویای این است که پروانه بهره‌برداری معدن که شامل پروانه‌های بهره‌برداری جدید صادر شده هم می‌شود در ۱۱ماهه منتهی به بهمن سال ۹۵، با حدود ۱۱‌درصد افزایش به ۷۶۸مورد رسیده ‌است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر