استقلال بیمه سلامت باید حفظ شود

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۵۴

محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در تشریح سیاست‌های سازمان بیمه سلامت در سال جاری گفت:«در سال 96 بودجه سازمان بیمه سلامت از 5420 میلیارد تومان به رقمی معادل 10هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.» او ادامه داد:«البته این افزایش به معنای افزایش بودجه نیست بلکه به سمت منطقی شدن سرانه رفته است. با این حال باید بودجه در سال 96 براساس مصارف نزدیک به 35درصد بیشتر رشد می‌کرد تا هزینه‌ها سر به سر شوند.» او افزود:«استراتژی سازمان در سال 96 تاکید بر کنترل تقاضاست.

در کشور ما حدود 14.5میلیون جمعیت در شهرهای زیر 100هزار نفر داریم. حدود 10میلیون و 300هزار نفر جمعیت حاشیه شهرهاست و قریب به 28میلیون نفر ساکن مناطق روستایی و شهرهای زیر 20هزار نفر هستند.

اگر قرار باشد این افراد از نظام ارائه خدمت مطلوبی استفاده کنند بیش از 55 تا 60 درصد جمعیت فعلی کشور را شامل می‌شود و استراتژی ما که در بودجه هم پیش‌بینی کردیم همین بود که کنترل تقاضا از طریق توسعه مراقبت‌های اولیه سلامت و نظام ارجاع همچنین پیاده‌سازی راهنماهای بالینی را دنبال کنیم.»

کبیر گفت:«تلاش ما این است که در سال 96 به مسوولان ذی‌ربط در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه کنیم، اولویت نظام پرداخت با مراکزی است که تامین پزشک خانواده را دنبال و راهنمای بالینی را پیاده می‌کنند و تبادل نظام ثبت و گزارش‌دهی آنها از دقت و صحت بالایی برخوردار است.»

او افزود:«سازمان بیمه سلامت باید بتواند در سال 96 نقش بیمه‌یی خود را با استفاده از تجمیع منابع در خرید راهبردی خدمات به درستی ایفا کند. اگر این وظیفه را از سازمان بیمه‌گری چون بیمه سلامت بگیریم این سازمان هویت بیمه‌یی خودش را از دست خواهد داد بنابراین انتظار می‌رود با توجه به مصوبات مجلس مبنی بر انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت به حفظ استقلال سازمان بیمه سلامت به عنوان یک اصل توجه کنیم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در پاسخ به پرسشی پیرامون چگونگی حفظ استقلال بیمه سلامت در صورت یکی شدن خریدار و ارائه‌دهنده خدمت گفت: «باید این کار را انجام دهیم. وزیر بهداشت و مسوولان این وزارتخانه هم تاکید داشتند که می‌خواهند استقلال بیمه حفظ شود و اگر این استقلال حفظ نشود این تغییر و تحولات کار درستی نیست.

نمایندگان رای دادند و ما ناچاریم احترام بگذاریم اما تاکیدم به عنوان یک کارشناس این است که تمامیت بیمه به عنوان خریدار خدمت همچنین قدرت انتخاب داشتن او باید حفظ شود.»

او ادامه داد: «قطعا در سال 96 نظام فی فور سرویس یا پرداخت به ازای خدمات دیگر آنچنان جواب نخواهد داد و حتما باید خدمات عمومی و گلوبال را افزایش و نظام سرانه را به 3 سطح 1و2و3 تعمیم دهیم و کاربست‌هایی را به‌کار بگیریم که به ما کمک کنند با استفاده از منابع موجود بتوانیم بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم. طبیعتا اگر چنین اقدامی از دستور کار خارج شود اگر تمام منابع کشور را هم تزریق کنیم باز هم نمی‌توانیم پاسخگوی مصارف باشیم.»

او افزود: «حتما باید کنترل هزینه‌ها را مد نظر داشته باشیم. اقدام وزارت بهداشت درخصوص تدوین 200راهنمای بالینی را به فال نیک می‌گیریم اما راهنماهای بالینی حتما سازوکار اجرایی می‌خواهد.

این سازوکار اجرایی باید به فوریت در تهران و در سطح ستاد مرکزی از طریق مشارکت انجمن‌های علمی و نظام پزشکی فراهم و پس از آن به عنوان یک استراتژی معقول و قابل قبول در سطح شهرستان‌ها اجرا شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر