گردشگری می‌تواند اقتصاد ما را مقاوم کند

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۵۳

گروه اقتصاد اجتماعی|

زهرا احمدی‌پور، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشست فعالان بخش خصوصی و سمن‌های استان بوشهر گفت:«در بسیاری از استان‌ها سمن‌ها موفق شده‌اند عملکرد خوبی داشته باشند و خلأ بین دولت و مردم را پُر کنند.» او ادامه داد:«وجود نگاه فرهنگی و آموزشی بین نخبگان و صاحب‌نظران یک سرمایه انسانی ارزشمند است که باید از آن بهره‌برداری شود.» او افزود:«انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی به عنوان ظرفیتی قانونی در دسترس ماست که باید از آن برای حفظ و حراست از میراث فرهنگی استفاده کنیم.»

به گزارش ایلنا، معاون رییس‌جمهوری گفت:«تعداد نیروهای سازمان محدود است و فعال شدن انجمن‌های میراث‌فرهنگی کمک می‌کنند تا ما بتوانیم از ظرفیت مردمی فعال در این بخش استفاده کنیم.»

او ادامه داد:«میراث‌های فرهنگی عناصر هویت‌بخش ما هستند که اگر از آنها حفاظت کنیم، می‌توانیم ادعا کنیم باعث ایجاد و تقویت حس هویت ملی شده‌ایم.» او افزود:«آنچه در استان بوشهر مورد انتظار است، تقویت گردشگری دریایی است. ما در کشورمان از یک نکته غفلت کردیم و آن توجه به گردشگری دریایی بوده است. ما در شمال و جنوب کشور ظرفیت بزرگی در اختیار داریم که آن را به مزیت تبدیل نکرده‌ایم.»

رییس سازمان میراث‌فرهنگی در توضیح این موضوع گفت:«با تبدیل شدن همه استان‌های جنوب کشور به محور گردشگری دریایی، می‌توانیم از این ظرفیت بزرگ به‌ خوبی استفاده کنیم.» او ادامه داد:«صید کردن در دریا کمترین نوع بهره‌برداری از این ظرفیت و جاذبه عظیم است و امروز رویکرد توسعه گردشگری دریایی به ‌شکل مناسبی پیگیری می‌شود.» او افزود: «استان بوشهر در زمینه توسعه گردشگری دریایی پیشرو بوده و این باعث می‌شود تا سازمان میراث‌فرهنگی از اجرای طرح‌های این حوزه در این سازمان حمایت کند.»


مقاومت با گردشگری

احمدی‌پور گفت:«گردشگری می‌تواند یکی از عناصری باشد که اقتصاد ما را مقاوم کند. این درحالی است که سهم ما از گردشگری بین‌المللی کم است. در افق 1404 به عنوان هدف، پیش‌بینی شده است که ایران به 20میلیون گردشگر خارجی دست پیدا می‌کند درحالی که در سال‎های اخیر زیر‎ساخت‌های دست یافتن به این هدف ایجاد نشد. اما پس از برجام شاهد هستیم که فضای مناسبی برای تقویت و توسعه گردشگری فراهم شده و ما باید از این فضا برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20ساله نظام استفاده کنیم.» او ادامه داد:«با ورود هر گرشگر خارجی 9شغل در کشور میزبان ایجاد می‌شود و اقتصادی پایدار برای آن کشور به دست

می‌آید.

اما برخی از استان‌ها نتوانسته‌اند تاکنون بهره لازم را از این مزیت ببرند. خوشبختانه دولت نگاه ویژه‌یی به توسعه صنعت گردشگری دارد تا با ایجاد زیرساخت‌های لازم، از ایران به عنوان کشوری امن و زیبا با جاذبه‌های فرهنگی و قدمت تاریخی و فرهنگی فراوان، تصویری مناسب به دنیا ارائه

کند.»

او افزود: «پس از میزبانی ایران از کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری که سال گذشته برگزار شد، شاهد رشد بیش از 120درصدی در رزرو هتل‌های ایران توسط گردشگران اروپایی در 6 ‌ماهه اول سال جاری بوده‌ایم.»

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت:«به گردشگری داخلی نیز باید توجه کرد. برگزاری تورهای آشنا‌سازی و معرفی ظرفیت‌های استان‌های مختلف برای جذب گردشگران داخلی ازجمله مواردی است که باید بر آن تمرکز کرد. ضمن اینکه توسعه گردشگری داخلی چرخه‌یی ایجاد می‌کند که ظرفیت‌های موجود شناسایی می‌شود و نشاط اجتماعی پدید می‌آید و اقتصاد جوامع محلی توسعه می‌یابد و تورهای داخلی می‌توانند برای مردمان شهرهای مجاور برگزار شوند.»


سند سیادت ایران بر خلیج‌ فارس

احمدی‌پور گفت:«در اسفند ماه 95 در فهرست موقت میراث‌فرهنگی ایران در یونسکو تجدید ‌نظری صورت گرفت و گنبد نمکی استان بوشهر همچنین گنبد نمکی قشم در قالب یک پرونده به این فهرست اضافه شد و پس از تایید یونسکو در فهرست موقت قرار گرفت.» او ادامه داد:«همچنین باید پرونده سیراف را، که سند سیادت ایران بر ‌خلیج‌فارس است، تهیه کنیم و در این فهرست موقت بگنجانیم.

همه شما سمن‌ها و ‌همه د‌وستداران میراث‌فرهنگی باید کمک کنند تا پرونده سیراف برای ثبت‌جهانی تهیه شود. با دو اثر ثبت‌جهانی از استان بوشهر در فهرست یونسکو شاهد حضور گردشگران بین‌المللی بیشتری در این استان خواهیم بود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر