امدادرسانی دولت در خراسان

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۵۲

رییس سازمان مدیریت بحران کشور: دولت از زلزله‌زدگان خراسان رضوی حمایت می‌کند

گروه اقتصاد اجتماعی|

زلزله‌یی ۶ ریشتری پیش از ظهر روز چهارشنبه در ساعت 10:39 دقیقه، به اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، جایی در نزدیکی شهرستان سفیدسنگ استان خراسان رضوی را لرزاند و ۶۷ روستا را در شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت جام و سرخس بین ۲۰ تا ۷۰ درصد ویران کرد؛ ۴۰ نفر مصدوم شدند و یک نفر کشته شد. بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری، مرکز این زمین‌لرزه در 30 کیلومتری سفیدسنگ، 47 کیلومتری فریمان، 75 کیلومتری تربت جام و 86 کیلومتری مشهد بود. آخرین پس‌لرزه، تا زمان نگارش این گزارش، لرزشی به بزرگی 1.8 ریشتر در ساعت 17 و یازده دقیقه عصر جمعه بود.

رییس‌جمهور، حسن روحانی، بلافاصله پس از وقوع، در تماسی تلفنی و در گفت‌وگو با علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی، در جریان گزارش دقیق حادثه، ابعاد، گستره خسارات آن و عملکرد دستگاه‌های مختلف امدادی قرار گرفت، دستور داد تا کلیه اقدامات لازم و فوری برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان، مصدومان و مناطق خسارت‌دیده انجام شود.

پس از این بود که استاندار خراسان رضوی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی، با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک‌ها، تسهیلات لازم برای بازسازی یک هزار و ۵۰۰ واحد روستایی خسارت دیده از این زلزله را فراهم کرده است. رشیدیان گفت: «کار بازسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله بلافاصله آغاز می‌شود و تا قبل از آغاز زمستان به اتمام می‌رسد.»

به گزارش ایلنا، از پی دستور رییس‌جمهور برای رسیدگی فوری به وضعیت حادثه دیدگان، در نخستین ساعت‌های دیروز، گروهی به نمایندگی از رییس‌جمهور و به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به خسارت‌دیدگان زلزله در استان خراسان رضوی عازم این استان شدند. رییس بنیاد مسکن و معاونان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و امور اجتماعی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در این بازدید همراهی کردند.


در میان مردم

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین گام وارد روستای دوقلعه‌راشک از توابع شهرستان فریمان شد و با حضور در میان مردم در جریان روند امدادرسانی‌ها قرار گرفت. آنان از مشکلاتشان گفتند و از روند امدادرسانی تشکر کردند و از وزیر خواستند تا اعطای تسهیلات و تسریع در روند بازسازی منطقه زلزله‌زده هرچه سریع‌تر آغاز شود. سیدامیر محسن ضیایی، رییس جمعیت هلال احمر، وزیر بهداشت را در این بازدید همراهی کرد.

قاضی‌زاده سپس در جلسه‌یی با حضور استاندار خراسان رضوی و رییس جمعیت هلال احمر کشور و نمایندگان دستگاه‌های مربوط، از جمله بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی، به بررسی مسائل و تصمیم‌ها پیرامون این حادثه می‌پردازد. در این جلسه، رشیدیان استاندار خراسان رضوی، با تاکید بر اینکه بلافاصله پس از وقوع زمین‌لرزه 120 اکیپ به مناطق آسیب دیده اعزام شدند، گفت: «ارزیابی‌های اولیه انجام شده است. بیش از 100 پس‌لرزه رخ داده است. چادرزنی و اسکان اضطراری از مهم‌ترین اقدامات پس از وقوع زمین‌لرزه بوده است.» او ادامه داد: «اورژانس، سپاه، ارتش و بنیاد مسکن در کنار عوامل امدادی هلال احمر خدمات خوبی به مردم ارائه کردند.»

پس از او احسان قاضی‌زاده، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، سخن گفت و از خدمات هلال احمر و حضور سریع دبیرکل و رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این منطقه تقدیر کرد.

رییس جمعیت هلال احمر و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از این جلسه، راهی روستای چارمزار از توابع شهرستان تربت جام و کلاته قدم از توابع رضویه مشهد شدند.


350پس‌لرزه تا شب پنج‌شنبه

اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، در گزارش آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی گفت: «بلافاصله پس از وقوع زلزله جلسه شورای مدیریت بحران تشکیل شده و هماهنگی و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ

شد.»

او ادامه داد: «تا شب پنج‌شنبه بیش از 350 مورد لرزه پس از زمین‌لرزه 6 ریشتری در این منطقه رخ داده است. از این تعداد 14 مورد بالای 4 ریشتر بزرگی داشت که بیشترین‌ آن پس از زمین‌لرزه 6 ریشتری، 5.4 ریشتر بزرگی داشته است.»

او افزود: «تمامی دستگاه‌های امدادی، خدماتی، انتظامی و... به مدت 48 ساعت در مناطق زلزله‌زده به آماده‌باش کامل درآمدند. علاوه بر آن دستور تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز صادر و هماهنگی برای اسکان اضطراری در شهر مشهد نیز انجام شد.»

نجار در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «پس از زمین‌لرزه 5.4 ریشتری بامداد پنج‌شنبه بیش از 80 هزار نفر از مردم در چادرها و فضای باز و تعداد قابل توجهی هم در خودروها، شب را به صبح رساندند. بلافاصله دستورات لازم برای تامین امنیت این افراد نیز صادر شد.» او ادامه داد: «بیش از یک میلیون و 200 هزار لیتر نفت سفید در این منطقه توزیع شد. حدود 417 هزار لیتر بنزین نیز برای عرضه در جایگاه‌های سوخت توزیع شد.» رییس سازمان مدیریت بحران کشور از انجام 1077 مورد اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خبر داد و افزود: «1015 تخته چادر نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.»

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات وارد شده به تاسیسات زیربنایی و همچنین بخش مسکن گفت: «خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از این است که خساراتی به واحدهای زیربنایی وارد نشده است. در مواردی قطعی برق وجود داشت که با حضور عوامل شرکت برق بلافاصله مشکل مرتفع شد. اما در بخش مسکن در چهار شهر مشهد، تربت جام، سرخس و فریمان و همچنین روستاهای تابع، خساراتی وارد شده و در مجموع بیش از 1500 واحد مسکونی در پی این زمین‌لرزه آسیب دیدند که حدود نیمی از آنها تا 30 درصد دچار خسارت شده است.» او ادامه داد: «میزان دقیق خسارات توسط تیم‌های ارزیاب و همچنین عوامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال بررسی است و پس از گزارش نهایی تدابیر لازم برای جبران خسارات و همچنین حمایت‌های لازم از سوی دولت برای اعطای وام انجام خواهد شد. دولت از زلزله‌زدگان خراسان رضوی حمایت می‌کند.» رییس سازمان مدیریت بحران کشور، با اشاره به شمار مصدومان حادثه، افزود: «درپی این زمین‌لرزه تنها پیرزن 70 ساله در یکی از روستاها جان خود را از دست داد و 40 نفر نیز مصدوم شدند که اکثر آنها یا به شکل سرپایی درمان یا در همان ساعات اولیه از بیمارستان مرخص شدند.»


امدادرسانی به 5500 نفر

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به وضعیت اسکان اضطراری حادثه دیدگان در روستاهای آسیب دیده، گفت: «تا ساعت 6 صبح روز جمعه 18 فروردین، 5488 نفر در 58 روستای آسیب دیده با برپایی 1198 دستگاه چادر توسط امدادگران به صورت اضطراری اسکان داده شدند.»

او ادامه داد: «120 تیم عملیاتی متشکل از 305 امدادگر و نجاتگر هلال احمر با به‌کارگیری سه فروند بالگرد و 51 دستگاه خودرو عملیاتی و پشتیبانی به هموطنان زلزله‌زده خدمات‌رسانی کردند. سه بالگرد امدادی با انجام 37 سورتی پرواز اقدام به انتقال 8500 کیلوگرم محموله امدادی و 70 نیروی عملیاتی کردند. او افزود: «ارسال اقلام امدادی، شامل مواد زیستی و غذایی، از پنج استان خراسان شمالی و جنوبی، قم، اصفهان، خوزستان و سازمان امداد و نجات به مناطق زلزله‌زده خراسان رضوی

انجام شد.»

به گزارش روابط عمومی سازمان هلال احمر، سلیمی با اشاره به توزیع اقلام زیستی میان زلزله‌زدگان، گفت: «31 هزار و 500 کیلوگرم برنج، یک هزار و 980 کیلوگرم حبوبات، 58 هزار و 404 قوطی کنسروجات، 3500 بسته چای، 4800 ست شست‌وشو، 420 دستگاه چادر امدادی و 5040 بطری روغن مایع میان زلزله‌زدگان توزیع شد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر