کارنامه ماندگار «سایپا» در سال اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۴۶

سیاوش مهرآیین|کارشناس خودرو|

سال 95 «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» بود و سازمان‌ها و موسسات اقتصادی کوشیدند با بهره‌گیری از این نامگذاری هر یک به نوبه خود کارنامه

قابل دفاعی از خود بروز دهند، در این بین گروه خودروسازی سایپا با رشد خیره‌کننده خود توانست 570هزار دستگاه انواع خودرو تولید کند. این رقم یعنی تولید چیزی بیش از

200 هزار دستگاه خودرو بیشتر از سال 94. کسانی که دستی بر تنور تولید دارند، می‌دانند که دستیابی به چنین افزایش تولیدی کار ساده و آسانی نیست، با بررسی این عدد و رقم پرسش مهمی را می‌توان در افکند و آن اینکه چگونه شرکتی که در حوزه سخت‌افزاری تولید با افزایشی مواجه نبود، می‌تواند به چنین رشدی دست‌ یابد؟ بهترین پاسخ برای این پرسش چیزی است که آن را باید در بخش نرم‌افزاری تولید جست‌وجو کرد. گروه خودروسازی سایپا با بهره‌گیری از چند اصول به این مهم دست یافت که این اصول عبارتند از: «کارکنان در هر سطح سازمانی، برای مشکلات راه‌حلی دارند»؛ اتکا به منابع داخلی یکی از نکات محوری اقتصاد مقاومتی است، مدیریت سایپا با اعتقاد به این اصل، راه برون رفت از بحران را در درون سازمان جست‌وجو کرد. «رشد و ترقی بلندمدت گروه سایپا به توانایی این سازمان در ایجاد شور و شوق و وفاداری در مشتریان بستگی دارد»؛ در اقتصاد مقاومتی مشتری نقش حساسی دارد، شرکت سایپا با درک نقش مشتری در توسعه سازمان حرکت مترقیانه‌یی را در حوزه مشتریان برداشت که از آن جمله می‌توان به عذرخواهی عالی‌ترین مقام سازمان تا تشکیل سازمان ارتباط با مشتریان اشاره کرد. «توسعه محصولات بستری مناسب برای توسعه سازمان»؛ تنوع محصول به گسترش بازار کمک شایانی می‌کند، اقتصاد مقاومتی در جایی شکل می‌گیرد تا موسسات بتوانند با تنوع محصولات خود بستری برای همراهی بیشتر مردم ایجاد نمایند، شرکت سایپا در سال اقتصاد مقاومتی توانست 4محصول جدید را به سبد تولیدات خود بیفزاید. «پای‌بندی به تعهد»؛ تعهد یکی از کلیدواژه‌های مهم در گروه خودروسازی سایپاست. هر سازمانی برای الزام خود به رشد بیشتر چاره‌یی ندارد مگر آنکه برای خود تعهداتی ایجاد نماید، گروه خودروسازی سایپا در مسیر اقتصاد مقاومتی تعهدات زیادی در سال 95 بر دوش خود نهاد و با همدلی تمام کارکنانش توانست از عهده این تعهدات به خوبی برآید. حال اقتصاد مقاومتی یک‌بار دیگر در سال 96 محوریت خود را در نامگذاری حفظ کرده است. اگر موسسات و سازمان‌های تولیدی بتوانند خود را با مفاهیم موردنظر امسال یعنی «تولید و اشتغال» هماهنگ کنند، تولید ملی افزایش خواهد یافت و افزایش تولید ملی یعنی، ایجاد کار و اشتغال بیشتر برای جوانان کشور. هر چه بود در سال 95 پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی چنان موفقیت‌هایی را برای سایپا به ارمغان آورد که می‌توانیم از این شرکت به‌عنوان الگویی ماندگار در سال «اقتصاد مقاومتی» یاد کنیم. در سال 96 از یک سو با انجام طرح‌ها و پروژ‌ه‌های مختلفی که پایه و اساس آنها سال گذشته بنا نهاده شده و از سوی دیگر با تاکید دوباره بر تولید و اشتغال و نوآوری‌ها و برنامه‌ریزی‌های جدید؛ پیش‌بینی روزهای درخشان برای گروه سایپا سخت نخواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر