بازار 900میلیون نفری در انتظار ایران و سنگاپور

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۴۵

گروه بنگاه‌ها|

در روزهایی که گروه‌های «دلواپس» و «مخالفان دولت» تمام ابزارهایشان را برای به بن‌بست کشاندن برنامه‌های دولت به کارگرفته‌اند و بازار شایعه و شائبه درباره دستاوردهای قابل توجه دولت در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، دیپلماسی، فرهنگی و... حسابی گرم شده، چهره‌های اقتصادی دولت بدون توجه به این گارد تهاجمی افراطی‌ها، برنامه‌های از پیش تدارک دیده شده خود را دنبال می‌کنند. یکی از خبرهایی که در روزهای پایانی هفته در میان اخبار نامزدهای جنجالی انتخابات کمتر به آن توجه شد، حضور مشاور وزیر خارجه سنگاپور در کشورمان برای زمینه‌سازی جهت توسعه مناسبات اقتصادی و ارتباطی دو کشور بود که می‌تواند دستاوردهای فراوانی را در بخش جذب سرمایه خارجی و توسعه کسب و کار کوچک به دنبال داشته باشد. اهمیت این مناسبات ارتباطی در آن است که ایران به بازار 300 میلیونی در منطقه و سنگاپور به بازار 600میلیونی دسترسی دارند که تعامل اقتصادی دو کشور می‌تواند با دسترسی به چنین بازاری گسترش یابد. بررسی اظهارنظرهای دوطرف در این نشست‌ها نشان می‌دهد که ایران برنامه‌ریزی معقولانه‌یی را برای استفاده از ظرفیت‌های سنگاپور در بخش‌های کسب و کار خرد، تعاملات بانکی، شرکت‌های هواپیمایی و... تدارک دیده و سنگاپور هم مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی چون پتروشیمی است.


عملیاتی کردن تفاهمنامه‌ها

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم در دیدار با «محمد مالکی عثمان» وزیر مشاور در امور خارجه سنگاپور بر تعامل و توسعه اقتصادی دو کشور ایران و سنگاپور تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در زمینه‌های گوناگون با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به همکاری در زمینه کشتیرانی دو کشور اضافه کرد: در زمینه کشتیرانی موافقتنامه‌یی سال گذشته در سنگاپور با ایران منعقد که عملیاتی شده و روز به روز گسترش می‌یابد و این بخش از کار به‌خوبی پیشرفت کرده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان آنکه اخیرا قرارداد خوبی با بویینگ منعقد شده است، ادامه داد: قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس از شرکت هواپیماسازی بویینگ توسط مدیران بویینگ با مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان در تهران به امضا رسید. هم‌اکنون تعداد بسیاری شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و خرید 60 فروند هواپیمایی که از سوی شرکت آسمان منعقد شده است، می‌تواند ایران را به غول هواپیمایی در منطقه تبدیل کند.


توسعه تعاملات بانکی

ربیعی با بیان اینکه همکاری با کشور سنگاپور در زمینه بانک‌ها شروع شده است، خاطرنشان کرد: از طرف سنگاپور بانک «دی‌بی‌اس» و از سوی ایران بانک ملی مذاکره کرده‌اند که برای ما همکاری بانکی بسیار حایز اهمیت است.

وی یادآور شد: بازار ایران محدود به جمعیت ایران (79میلیون نفر) نیست بلکه ایران به بازار 300 میلیون نفری منطقه دسترسی دارد و به‌راحتی می‌توانیم برای این بازار بزرگ خدمات ارائه دهیم و به عنوان مرکز منطقه‌یی محسوب شویم. به گفته ربیعی، همچنین دو کشور می‌توانند در زمینه ساخت بندر با یکدیگر همکاری کنند؛ دو شرکت بزرگ کشتیرانی متعلق به صندوق‌هاست بنابراین آماده‌ایم در زمینه ساخت بندر با هم همکاری کنیم که این تعامل نیاز به سرعت دارد. وی از امضای تفاهمنامه ساخت 10فروند کشتی با

کره‌جنوبی خبر داد و گفت: می‌توانیم چنین همکاری را با کشور شما داشته باشیم.


همکاری در زمینه پالایشگاه و پتروشیمی

ربیعی یادآور شد: هم‌اکنون چند مجوز در زمینه ساخت پالایشگاه و پتروشیمی داریم. قیمت نیروی کار ایرانی بسیار مناسب است. همچنین خوراک با قیمت مناسب در اختیار پتروشیمی قرار گرفته است و آب را تامین کرده‌ایم و نیاز به شریک خارجی داریم. شما می‌توانید در پروژه‌های پتروشیمی با ما مشارکت کنید.

دسترسی به بازار 600 میلیونی

بعد از صحبت‌های ربیعی «محمد مالکی عثمان» وزیر مشاور در امور خارجه سنگاپور با اشاره به اینکه ربیعی اعلام کرده بود که به بازار 300میلیونی منطقه دسترسی داریم، گفت: ایران می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌یی باشد و با بازار کشورهای آسیایی متعامل شود. کشور سنگاپور هم با بازار 600میلیونی کشورهای همسایه خود در ارتباط است بنابراین تعامل اقتصادی دو کشور می‌تواند به نفع دوطرف باشد.

این مسوول با تاکید بر اینکه پتانسیل خوبی برای همکاری بخش خصوصی دو کشور وجود دارد، گفت: پس از برجام راه تعامل و همکاری با ایران افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: دوطرف (ایران و کشورهای غربی) باید پایبند به برجام باشند. خوشبختانه ایران همکاری خوبی با آژانس دارد و باید از فرصت‌های ایجاد شده بیشترین استفاده را ببرد. به گفته مالکی عثمان، موفقیت برجام به تلاش مستمر و تعهدات عملکرد دوطرف بستگی دارد.

وی گفت: سال گذشته هیات تجاری از سنگاپور به ایران سفر کرد که دستاوردهای خوبی در گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی حاصل شد و همچنین سمیناری سال گذشته در سنگاپور برگزار شد که تجار ایرانی حضور خوبی در آن داشتند.

این مسوول سنگاپوری گفت: همچنین در خصوص مراودات بانکی صحبت‌های خوبی میان دو کشور صورت گرفت. رییس کل بانک مرکزی ایران سفری به سنگاپور داشتند اما تردیدی نیست که رفع مشکلات در حوزه بانکی که با تحریم‌ها ایجاد شده نیاز به زمان دارد.

وی گفت: پس از برجام 60درصد صادرات نفت ایران به سنگاپور افزایش یافت.

وی اظهار اطمینان از گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور کرد و گفت: طی چند ماه آینده هیات تجاری دیگری به ایران سفر می‌کند. وی گفت: سنگاپور هاب منطقه‌یی در زمینه دریانوردی است. از مسوولان کشتیرانی دعوت می‌کنم که به سنگاپور سفر کنند و در این زمینه همکاری را توسعه

دهند.

زمینه همکاری میان دو کشور فراوان است بستگی به شما دارد که نیازهای خودتان را معرفی کنید. مشاور وزیر امور خارجه سنگاپور بیان داشت: همچنین در زمینه مدیریت و تسویه آب تجارب خوبی داریم. ما در سنگاپور با کمبود آب مواجه هستیم و می‌توانیم در این زمینه با شرکت‌های ایرانی همکاری‌های خوبی داشته باشیم. وی افزود: همچنین می‌توانیم مناطقی در ایران را برای کشاورزی، بسته به نیاز خودمان توسعه دهیم. زمینه‌های همکاری بسیار است و باید تعامل بخش خصوصی دو کشور افزایش یابد.


احتیاط‌ها را کنار بگذاریم

مهم‌ترین بخش از صحبت‌هایی که در دیدار ربیعی و عثمان مطرح شد، ضرورت کنار گذاشتن احتیاط در توسعه مناسبات میان دو کشور است که از سوی مشاور وزیر خارجه سنگاپور هم مورد توجه قرار گرفت. ربیعی پس از شنیدن سخنان مالکی عثمان گفت: باید احتیاط‌ها برای همکاری اقتصادی دو کشور کنار گذاشته و زمینه‌های همکاری بیشتر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملت ایران را ملتی با نشاط و با فرهنگ عنوان کرد و گفت: پیش‌تر از طریق رسانه با ایران آشنا بودید اما امروز از نزدیک با مردم ایران آشنا شده‌اید؛ ایران با آنچه رسانه‌های غربی ترسیم کرده‌اند، تفاوت دارد. این مسوول تصریح کرد: رییس‌جمهوری کنونی ایالات متحده امریکا پیش از انتخاب شدن دیدگاهی منفی نسبت به ایران داشت اما پس از انتخابات دیدگاه او در خصوص جمهوری اسلامی تعدیل شد زیرا با واقعیت کشور ما آشنا شد و در زمان وی ما قرارداد خرید 60 بویینگ را امضا کردیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر