نقشه راه آینده WTO در دستورکار تجارت جهانی ICC

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۳۹

«زمان‌ چالش‌برانگیز»، عنوان گزارش جدید اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) است که با طرح اقدامات سیاست تجاری در سطح بین‌المللی به موضوع دستور کار تجارت جهانی می‌پردازد. این گزارش توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی با مشارکت مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین‌المللی (ECIPE)، ۲۲ مارس ۲۰۱۷ -دوم فروردین‌ماه ۱۳۹۶- در «لندن»، منتشر شد.

گزارش حاضر خاطرنشان می‌کند که نظام تجاری مبتنی بر قوانین، امکان پیشرفت بی‌نظیری را در تامین رفاه و کاهش فقر در سراسر جهان، فراهم نموده است؛ با این‌حال، افزایش گرایش‌های ملی‌گرایی و حمایت‌گرایی، تحقق آن را به مخاطره می‌اندازد

این گزارش عنوان می‌کند که سازمان تجارت جهانی (WTO)، باید با اقدام دوباره برای برقراری محافظت بهتر در برابر حمایت‌گرایی و انجام فعالیت‌های موثر بر تجارت و رشد اقتصادی به ویژه در حوزه سیاست تجارت دیجیتالی، به چالش‌های کنونی، پاسخ گوید.

این گزارش به عنوان بخشی از ابتکار دستورکار تجارت جهانی- مشارکتی بین ICC و اتاق بازرگانی و صنعت قطر- تهیه شده است و در رویداد مهم ICC در لندن، انتشار یافت. دستورکار تجارت جهانی، کسب و کار جهانی را برای ارائه کمک به دولت‌ها برای تنظیم اولویت‌های مذاکرات مهم تجارت چندجانبه، تجهیز می‌کند.

« جان دانیلوویچ»، دبیرکل ICC، گفت: «ما همچنان به رویارویی با چالش رشد جهانی که در حال کاهش بسیار و بهره‌مندی اندک است، ادامه می‌دهیم. این موضوع، به‌طور مشخص، آزمون اقتصادی زمان ماست. ICC خواستار اتخاذ اقدام فوری و هماهنگ از سوی همه دولت‌ها برای توانمندسازی رشد فراگیر است. بازگشت دوباره به حمایت‌گرایی، پاسخ اشتباهی به این چالش است. در ماه‌های آتی نیازمند تلاش هماهنگ برای راه‌اندازی مذاکرات جدید سازمان تجارت جهانی (WTO) برای بازگرداندن رشد تجارت هستیم به‌طوری‌که همه از آن منتفع شوند.

گزارش مرکز اروپایی اقتصاد سیاسی بین‌المللی (ECIPE)، با طرح نقشه راه آینده، پنج موضوع مهم سازمان تجارت جهانی (WTO) را برای یازدهمین کنفرانس وزرای WTO -که ماه دسامبر امسال در «آرژانتین» برگزار می‌شود- عنوان نموده است. این موضوعات عبارتنداز: (۱)تجارت محصولات غیرکشاورزی، (۲)تجارت خدمات، (۳)بازرگانی الکترونیکی، (۴)قوانین بهتر برای انحرافات جدید رقابتی در رابطه با بنگاه‌های دولتی، وجود الزامات محلی و محدودیت‌های صادراتی و (۵)سرمایه‌گذاری.

این گزارش حاکی است، مادامیکه فناوری‌های نوین اساسا در حال تغییر ساختار و عملکرد اقتصاد جهانی هستند، خط‌مشی تجارت دیجیتالی، شایسته توجه ویژه از سوی سازمان تجارت جهانی (WTO) است. به علاوه، قوانین اخیر تجارت در زمانی تدوین شده‌اند که تجارت دیجیتالی، وجود نداشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر