درخواست کمک چین برای مقابله با خروج سرمایه

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۳۰


گروه جهان| پکن از شرکت‌های بزرگ خارجی درخواست کرده تا در جلوگیری از خروج سرمایه از مرزهایش به این کشور کمک کنند.

به گزارش ایرنا‌، خروج سرمایه از چین به‌دلیل خارج شدن شرکت‌های خارجی از چین و به تبع آن تورم سرسام‌آور، گران شدن مواد اولیه و نیروی کار به یک چالش بزرگ برای رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است. به اعتقاد ناظران، چنانچه روند خروج سرمایه و بسته شدن شرکت‌های بزرگ در چین ادامه یابد، این کشور در سال‌های آینده دیگر بهشت سرمایه‌گذاران نخواهد بود و با کاهش شدید حجم سرمایه‌گذاری‌ها و اختلال در اجرای بسیاری از طرح‌ها مواجه خواهد شد.

طبق برخی گزارش‌های منتشر شده، دولت چین از شرکت‌های بزرگ و چندملیتی همچون سونی، ویزا، شل، بی‌ام‌دبلیو و آی‌بی‌ام خواسته تا به این کشور در جلوگیری از فرار سرمایه‌ها کمک کنند. این در حالی است که چین در ماه‌های گذشته و به‌ویژه پیش از دیدار روسای جمهور این کشور و امریکا در فلوریدا سعی داشت تا مازاد تجاری خود در برابر امریکا را نیز کاهش دهد.

اداره تبادلات ارزی چین روز جمعه در پایگاه اینترنتی خود گزارش کرد که کارشناسان دولت چین و نمایندگان این شرکت‌ها برای کنترل و مدیریت بر گردش سرمایه در پکن یک گردهمایی داشتند. این اداره افزوده است که چین برای تامین منافع همه جوانب تلاش کرده تا نرخ ارز را در حدی منطقی نگه دارد و تعمدی هم در تغییرات آن وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های خارجی هنوز بر این باورند که چین بیش از اندازه روی نرخ ارز کنترل دارد و تراز پرداخت‌ها را کنترل می‌کند و همین امر سبب شده بسیاری از این شرکت‌ها سرمایه‌های خود را از چین خارج کنند؛ اما چین به دفعات این اتهامات را رد کرده است. پکن در عین حال تاکید کرده فقط مقررات را اجرا می‌کند و هیچ تدبیری در کنترل ارزی در کار نیست. در حقیقت چین در سال‌های دور برای پایین نگه داشتن ارزش ارز خود به عنوان یک مزیت در کاهش هزینه‌های تولیدی و صادرات، تلاش می‌کرد؛ اما خروج سرمایه‌ها اکنون مشکل اساسی دولت چین است و تعادل میان ارزش یوان با دیگر ارزهای مطرحی همچون دلار و یورو ازجمله راهکارهای مقابله با این مشکل محسوب می‌شود. صندوق بین‌المللی تاکید کرده وضعیت یوان در تبادلات ارزی خارجی جهان به هیچ‌وجه قابل قیاس با دلار امریکا و یورو اروپا و حتی ذخیره ارزی کانادا نیست. دولت چین سعی کرده امتیازات زیادی به دیگر کشورها بدهد و با برقراری سوآپ ارزی و همچنین دادن وام‌هایی با پول ملی خود به آنها و روش‌های دیگر، آنان را تشویق کند تا یوان خریداری کرده و ذخیره یوانی خود را افزایش داده و با این پول تجارت کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر