هجوم آنی ریسک‌گریزها برای امن کردن دارایی‌ها

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۱۹


علی رمضانیان روز گذشته براثر حمله موشکی امریکا به پایگاه هوایی سوریه، در سطح بین‌المللی، تقاضا روی طلا به عنوان امن‌ترین دارایی، به همراه افزایش شاخص دلار و قیمت نفت، رشد چشمگیری داشت. امری که به ندرت رخ می‌دهد مگر در شرایط بحرانی. به گزارش «تعادل»، پس از انتشار این خبر در مقابل افزایش قیمت دلار، نفت و طلا، آشفتگی‌ها به آسیا برگشت و دارایی‌های ریسک‌پذیر برای کسب دارایی‌های امن با عرضه روبه‌رو شدند که نهایتا سهام‌های آسیایی و اوراق قرضه بیشترین فشار را تجربه کردند، همچنین کامودیتی‌ها نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. در بازار‌های ارز جهان، ین ژاپن به‌عنوان قوی‌ترین ارز در بازارهای جهان ظاهر شد و در تحولی دیگر، دیروز، تقویم اقتصادی جهان با تولیدات صنعتی و داده‌های تجاری آلمان شروع شده و پس از آن داده‌های انگلیس منتشر شد. رویدادهای بعدی شامل سخنرانی کارنی، گزارش اشتغال بخش غیرکشاورزی و سخنرانی دادلی از اعضای فدرال رزرو امریکا بود که تاثیر مثبتی بر اقتصاد جهان گذاشتند و تاثیر حمله امریکا را در بلندمدت به نوعی خنثی کردند. همه این تحولات می‌تواند بر بازار سرمایه ایران تاثیری مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. بورس اوراق و کالای ایران با عوامل زیادی درگیر است. قیمت نفت، ارز، کامودیتی‌ها و طلا از جمله عواملی است که تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه ایران دارد. اما این سوال مطرح است که واکنش بازار سرمایه ایران به این رخداد جهانی و بحران سوریه چه خواهد بود.


بررسی دلایل رشد طلا، نفت و دلار

در خصوص افزایش قیمت نفت، طلا و دلار در بازار‌های جهانی کامران قزل گل، کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: به‌دلیل بالا بودن ارزش طلا در سطح بین‌المللی، سرمایه‌گذاران در مواقع بحران سراغ طلا رفته و با افزایش تقاضا، قیمت آن افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل روز گذشته با انتشار این خبر طلا، نقره، پالادیوم و پلاتین فقط سبزه پوش شده و رشد کردند اما بقیه کالاها به دلیل اینکه سرمایه‌یی نیستند روند کاهشی پیدا کردند. قزل گل در ادامه افزود: به دلیل اینکه بحران در منطقه خاورمیانه رخ داده است قیمت نفت نیز رشد یافته است و می‌تواند بر بازارهای ایران تاثیر بگذارد.


تاثیر کوتاه‌مدت بر بازار سرمایه ایران

در همین رابطه مهدی نوری از مدیران اوراق بورس در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: به دلیل اینکه بازار سرمایه ایران با سه محرک اصلی نفت، دلار و کامودیتی‌ها نوسان می‌کند این رخداد می‌تواند بر هرکدام از 37 صنعت بورس ایران تاثیر جداگانه‌ و متفاوتی بگذارد. از یک طرف، به دلیل اینکه قیمت نفت روندی صعودی به خود گرفته است طبیعتا شرکت‌های پالایشی و نفتی با افزایش تقاضا مواجه خواهند شد اما به‌دلیل اینکه قیمت فلزات و دیگر کامودیتی‌ها کاهش پیدا کرده است صنایع فلزی طی یکی تا دو روز عرضه هیجانی را تجربه می‌کنند اما به دلیل افزایش شاخص دلار اغلب صنایع صادرات محور مانند معدنی‌ها وضعیت به مراتب بهتری خواهند داشت. این کارشناس گفت: با توجه به اصلاح قیمتی برخی از صنایع، خیلی کم شاهد فشار فروش خواهیم بود و نهایتا بازار به تدریج متعادل خواهد شد.


عدم جدی بودن بحران در منطقه

مهران عجمی از دیگر تحلیل گران بازار سرمایه به تعادل گفت: نباید این‌گونه تحولات را جدی گرفت زیرا روز گذشته بازارهای جهانی چندان این اتفاق را جدی نگرفتند و نهایتا برخی از کالاها که تاثیر مستقیم دارند مانند نفت رشد کردند لذا نباید تصور کرد که بازارهای جهانی بر اثر این حمله متلاشی خواهند شد در ضمن در دو روز آینده بازارهای جهانی تعطیل بوده و بازار بر همین اساس متعادل خواهد شد و نکته مهم‌تر اینکه این حملات ادامه‌دار نخواهد بود و در سطح یک مانور سیاسی باید به آن نگاه کرد بنابراین تاثیرش کوتام مدت بوده و عرضه‌ها سریع خنثی می‌شود. عجمی در پایان گفت: در کم بودن تاثیر این رخداد باید گفت که وقتی 2 دلار نفت و 10 دلار طلا رشد می‌کند نشان از بحران نیست بلکه واکنش سرمایه‌گذاران ریسک گریز بوده و تنها باید به عنوان یک واکنش هیجانی به آن نگاه کرد بر همین اساس بازار ایران با هیجان در عرضه آغاز شده و نهایتا متعادل خواهد شد زیرا جو بازار سرمایه رو به صعود است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر