افزایش معنی‌دار تقاضا در برخی صنایع بورسی

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۱۷

تالار بورس

در هفته گذشته در بورس تهران معاملات نسبتا کم حجمی انجام گرفت اما 3 گروه قندی، پالایشی و رایانه‌ها در هفته گذشته خودنمایی کردند. قندی‌ها به دلیل واگرایی طی 3 روز کاری گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کردند و گروه پالایشی به‌دلیل اصلاح قیمت و رایانه‌ییها به‌دلیل شرایط بنیادی خوب، از افزایش تقاضا برخوردار شدند.

به گزارش«تعادل» بر اساس این گزارش و در مقایسه با هفته نخست سال جاری، روند دادوستدهای بازار نشان از افزایش تقاضای خرید دارد و سرمایه‌گذاران طی هفته دوم کاری فروردین ماه سال 96 اقدام به خرید سهام بیشتری کردند و ارزش معاملات با وجود 3روز کاری 64 میلیارد تومان و حجم سهام مورد معامله شده حدود 242میلیون سهم افزایش داشت. در معاملات بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای شروع سال ۱۳۹۶ دیده می‌شود که قندی‌ها شرایط مثبتی را تجربه کرده‌اند. به‌طوری که اکثر نمادهای قندی با صف خرید همراه بودند و در برخی از روزها تمام نمادهای این گروه تا آستانه ۵ درصد رشد کردند. این روند در نخستین روز معاملاتی هفته گذشته ادامه داشته و سرمایه‌گذاران روی اغلب نمادهای این گروه صف خرید تشکیل دادند. اما در دو روز پایانی این هفته، شرایط آنها تا حدودی متفاوت شد و تعداد زیادی از نمادهای آن، روند کاهش در قیمت پایانی را تجربه کردند.

همچنین در نخستین روز از معاملات هفته گذشته، سیمانی‌ها رشد قابل توجهی از خود نشان دادند و جز اندکی از نمادهای این گروه، مابقی شاهد رشد نسبتا خوبی بودند به طوری که در تعدادی از نمادهای این گروه صف خرید مشاهده شد. همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته هم اکثریت نمایندگی سیمانی روند رو به رشدی را تجربه کردند. علاوه‌بر این در هفته دوم کاری فروردین ماه 1396 نمادهای معاملاتی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران(مپنا)، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از پالایشی‌ها نمادهایی بودند که در3روز کاری هفته گذشته بیشترین تاثیر را روی شاخص کل بازار نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادر تهران گذاشتند.

نمادهای گروه رایانه‌یی ازجمله گروه‌های مورد توجه هفته‌های اخیر بودند. در این گروه پس از رشد قیمتی نسبتا مناسب «آپ» موج مثبتی در دیگر شرکت‌های این گروه به وجود آمد. در آخرین روز هفته گذشته، متعاقبا رشد قابل ‌ملاحظه نماد معاملاتی شرکت آسان پرداخت از اواسط اسفند، معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای نمادهای دیگر این گروه ازجمله 3نماد معاملاتی شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، کارت اعتباری کیش و داده‌پردازی ایران بودند («آپ» با رشد بیش از 30درصدی از اواسط اسفند مواجه شد این درحالی بود که دیگر نمادهای هم‌گروه آسان پرداخت از رشد قیمتی باز مانده بودند). از دیگر دلایل توجه سهامداران به نمادهای زیر‌مجموعه این گروه، استقبال از عرضه اولیه‌یی است که می‌تواند گروه رایانه‌یی را به یکی از گروه‌های بزرگ بازار تبدیل کند. روز چهارشنبه هفته گذشته درحالی که همه نمادهای این گروه نوسان مثبت را تجربه کردند، نماد «آپ» با افت سنگین 28/3 درصدی به کار خود پایان داد. در مجموع کارشناسان حرکت گروه رایانه‌یی را در جهت متعادل‌سازی نسبت قیمت بر درآمد این گروه ارزیابی می‌کنند.

در گروه پالایشی، اخباری مبنی بر تامین خوراک واحد‌های این گروه وجود داشت. با این همه شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌یی اخبار مربوط به خوراک را رد و به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. با وجود این در آخرین روز هفته گذشته شرکت‌های پالایشی با افزایش تقاضا روبه‌رو شده و روند مثبتی را تا ساعات پایانی تجربه کردند.

افزایش 25 درصدی حجم معاملات

در پایان معاملات هفته منتهی به 16فروردین ماه 96 شاخص کل با 0.1درصد افزایش روبه‌رو شد.

در پایان معاملات هفته منتهی به 16فروردین ماه 96 شاخص کل با 106واحد افزایش نسبت به هفته قبل به رقم 77هزار و 690 واحد واحد رسید. براساس این گزارش، هفته گذشته با وجود اینکه 3روز کاری وجود داشت، ارزش معاملات نسبت به هفته اول فروردین بیشتر بوده و از رقم 433میلیارد تومان در هفته نخست با 64 میلیارد تومان افزایش به 497میلیارد تومان در هفته گذشته رسید. همچنین حجم معاملات نیز از رقم 2میلیارد و 255میلیون سهم دادوستد شده با 240میلیون سهم افزایش به رقم 2میلیارد و 496میلیون سهم معامله شده، رسید.

بر این اساس طی دادوستدهای هفته گذشته، شاخص بازار اول با 2واحد کاهش به بالاتر از رقم 54 هزار و 527 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 650 واحد افزایش، عدد 168هزار و 791واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.003درصد کاهش و 0.39درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 3روز کاری دومین هفته سال 96 ارزش کل معاملات اوراق بهادار به 510 میلیارد تومان بالغ شد که نسبت به هفته قبل 0.5درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 2میلیارد و 823 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 193هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 25درصد افزایش و 19درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

بر این اساس تعداد 200هزار برگه اوراق بدهی به ارزش 21.8میلیارد تومان معامله شد که نسبت به هفته گذشته 67 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این درحالی است که تعداد 4میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 4.6میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 59 درصد و 51 درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شد.


رونق SME‌ های فرابورس ایران

فرابورس ایران هفته گذشته را که تنها 3روز معاملاتی داشت با دادوستد 629میلیون ورقه بهادار در 83 هزار دفعه به ارزش 219میلیارد تومان پشت سر گذاشت.

در هفته منتهی به 18فروردین ماه شاخص کل نیز روند رو به رشد خود را ادامه داد و با ثبت 2واحد رشد در ارتفاع 889 واحدی ایستاد؛ به این ترتیب آیفکس با رشد هفته قبل، بازدهی خود از ابتدای سال را به نزدیکی 2درصد رساند.

نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس حاکی از آن است، بازار اول و SME بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارها تجربه کردند به‌ طوری که به ترتیب در این دو بازار، حجم معاملات 24و 32درصد و ارزش آن با افزایش 28و 208درصدی رو به رو شدند.

تعداد دفعات جابه‌جایی سهام در این دو بازار نیز برخلاف سایر بازارها افزایش یافت. در بازارهای اول، دوم و پایه به ترتیب 146، 105و 373میلیون سهم به ارزش 31.8و 48.1و 38.4میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز معامله‌گران شاهد دادوستد 200هزار سهم به ارزش 370میلیارد تومان بودند. در همین حال بازار ابزارهای نوین مالی نیز هفته قبل را با جابه‌جایی 5 میلیون ورقه به ارزش 109میلیارد تومان پشت سر گذاشت. در این بازار ارزش معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب به 88 و 5.8 و 6.7 میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه و شرکت‌های کوچک و متوسط به یک‌هزار و 136میلیارد ریال رسید که گروه پیمانکاری صنعتی با 14درصد از این رقم در رده نخست صنایع فرابورسی با بالاترین ارزش معاملات ایستاد. گروه‌های فلزات اساسی و شیمیایی‌ها نیز به ترتیب با 13.4و 11.5میلیارد تومان سهم 12و 10درصدی را ارزش معاملات بازار سهام در اختیار گرفتند و رتبه‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

چهارشنبه شانزدهم فرودین ماه ارزش بازار فرابورس ایران به رقم 158میلیارد تومان رسید که به این ترتیب بازار دوم با 44درصد از این رقم بیشترین سهم از ارزش کل بازار در اختیار گرفت. پس از آن بازار پایه با 26درصد و اوراق بدهی با 19درصد در رده‌های بعدی ایستادند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر