مذاکرات عملیاتی شدن 50 میلیارد دلار فاینانس وام

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۱۳

گروه بانک وبیمه |

یکی از اقدامات دولت پس از برجام مذاکره با بیش از ۱۵ بانک و موسسات بیمه اعتبار صادراتی در جهت تامین مالی پروژه‌های کلان کشور بوده است، از این رو طبق گزارش سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، حدود ۵۰ میلیارد دلار تدارک منابع مالی خارجی در قالب فاینانس وام با کشورهای متعددی مذاکره انجام شده است.

به گزارش «تعادل»، طبق آمار سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در حدود ۵۰میلیارد دلار تدارک منابع مالی خارجی در قالب فاینانس وام با کشورهای مختلف تا تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۹۵ مذاکره انجام شده است. این احتمال داده می‌شود که در سال ۱۳۹۶ این مذاکرات عملیاتی شود. هر چند که در حال حاضر خط اعتباری روسیه با رقم بیش از ۲ میلیارد یورو، قرارداد آن به امضا رسیده است.

سعید خانی‌اوشانی مدیرکل دفتر وام‌ها، مجامع و موسسات بین‌المللی یکی از شیوه‌های تامین مالی برای انجام پروژه‌های کلان را فاینانس دانست و در ادامه اظهار کرد: بعد از برجام با بانک‌های خارجی مذاکرات متعددی را آغاز کردیم که در این میان می‌توان به کشورهای چین، ژاپن، دانمارک، آلمان، اتریش، ایتالیا، نروژ، روسیه و برزیل اشاره کرد.

اوشانی فاینانس را راهکار مناسبی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و زیربنایی کشور دانست و افزود: حدود ۵۰ میلیارد دلار بعد از برجام تدارک منابع مالی در قالب فاینانس وام در دست مذاکره است که امیدواریم در سال ۱۳۹۶ عملیاتی شود.

اوشانی ادامه داد: فاینانسی همچنین خطوط اعتباری بخش‌های خصوصی و دولتی را تامین مالی می‌کند، چراکه منابع مالی دولت برای پروژه‌های دولتی و منابع مالی بانک‌ها کفایت تامین مالی پروژه‌های متعدد را نمی‌کند و از طرف دیگر به خاطر این کمبود منابع که در داخل وجود دارد این تامین مالی می‌تواند چه برای بخش دولتی چه برای بخش خصوصی بسیار موثر باشد.

وی در مورد تاثیرات اجتماعی فاینانس (تسهیلات خارجی) گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در جامعه بیکاری است. برای رفع این معضل دولت باید منابع مالی پروژه‌های متعددی را تامین کند تا با راه‌اندازی این پروژه‌ها شاهد کاهش بیکاری و افزایش اشتغال باشیم.


موافقتنامه پوشش ریسک سرمایه‌گذاری با ۶ کشور

وزارت اقتصاد در دولت یازدهم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بیشتر، برقراری پوشش بیمه‌یی و کاهش درجه ریسک سرمایه‌گذاری در کشور، موافقتنامه دوجانبه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری با 6کشور ژاپن، روسیه، سنگاپور، عراق، اسلواکی و لوکزامبورگ را به امضا رساند. همچنین وزارت اقتصاد یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک با کشورهای آفریقای‌جنوبی، ایتالیا، کره‌جنوبی، بلاروس، اندونزی، بلغارستان، اسلواکی و قرقیزستان را نیز برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مذکور به امضا

رسانده است.

وزارت اقتصاد در هفتادوپنجمین روز از اجرای برنامه ١٠٠ روز ١٠٠ اقدام خود که در آن به معرفی ١٠٠ اقدام وزارت اقتصاد در دولت یازدهم می‌پردازد با معرفی «موافقتنامه پوشش ریسک سرمایه‌گذاری با ۶ کشور»، به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارتخانه در گزارشی آورده است:

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در تیرماه ۱۳۹۴ بین جمهوری اسلامی ایران و اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، موسوم به 1+5 (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلستان، ایالات‌متحده امریکا و آلمان) انجام گرفت منجر به لغو جامع همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌یی ایران شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر