اصلاح پایدار تورم با ساماندهی نظام مالیاتی

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۵۰۶

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اهمیت حفظ ثبات اقتصادی در کشور گفت: تورم در کشور به‌طور پایدار اصلاح نمی‌شود، مگر اینکه سیستم مالیاتی اصلاح شود. علی طیب‌نیا در حاشیه افتتاح ساختمان اداره کل امور مالیاتی و دارایی استان سمنان که با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهور به بهره‌برداری رسید، با بیان اینکه مالیات در کنار اینکه دوری از درآمد‌های نفتی را به‌دنبال می‌آورد، می‌تواند عدالت را در جامعه گسترش دهد و به کارآمدی بیشتر اقتصاد بینجامد، اظهار کرد: مالیات به ما کمک می‌کند تا سیستم اقتصادی کارآمد‌تری را در کشور پیاده کنیم.

وی افزود: اگر مردم بدانند دریافت مالیات به صورت عادلانه صورت می‌گیرد و با مدیریت هزینه می‌شود، بیشتر به مالیات اهمیت داده و اطمینان می‌کنند لذا باید مسوولان در تلاش باشند تا اعتماد مردم نسبت به مالیات را از دست ندهند.

وزیر اقتصاد و دارایی کابینه یازدهم با بیان اینکه خوشبختانه استان سمنان در زمره پیشگامان امور مالیاتی کشور است، بیان کرد: تورم جز با اصلاح سامانه امور مالیاتی در کشور کاهش نمی‌یابد و این امر خوشبختانه بین مردم این استان نهادینه شده است. طیب‌نیا با بیان اینکه مالیات باید بین مردم نهادینه شده و به یک فرهنگ عمومی بدل شود تا در آن موفق باشیم، ابراز کرد: مالیات در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و اشتغال نامگذاری شده، جایگاه ویژه‌یی دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها به مقوله مالیات تاکید کرده‌اند، افزود: سیستم کارآمد و برمبنای عدالت مالیاتی ‌بای در جامعه تقویت شود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال۹۵، یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از مودیان مالیاتی کشور مسترد شد که این میزان در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.

طیب‌نیا افزود: اگر این رقم را با میزان درآمدهای نفتی کشور در سال جاری، یعنی حدود ۷۰هزار میلیارد تومان، مقایسه کنیم، نسبت درآمد مالیاتی به نفتی در بودجه، به ۱۴۲درصد می‌رسد که در تاریخ معاصر، بی‌نظیر است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: البته با اضافه کردن حدود

۱۲ تا ۱۳هزار میلیارد تومان عوارض و مالیات بر ارزش افزوده که وصول شده است، سرجمع، رقم مذکور را به ۱۱۳هزار میلیارد تومان افزایش می‌دهد. همچنین سیدکامل تقوی‌نژاد، با اشاره به عملکرد سازمان مالیاتی کشور در یک‌سال گذشته، توضیح داد: در سال گذشته، ۳۰۰هزار مودی جدید در کشور شناسایی شدند که از آنها بیش از یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد تومان مالیات استرداد شد که این امر خوشبختانه توانست تا حد زیادی از مطالبات مالیاتی کشور را جبران کند. وی افزود: یکی دیگر از دستاورد‌های امور مالیاتی در سال گذشته اجرای طرح مقابله با فرار از مالیاتی بود که خوشبختانه با حضور همه‌جانبه مسوولان وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین ادارات کل امور مالیاتی سطح استان‌های ۳۱گانه کشور به خوبی در دست اجراست.

معاون وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، اجرای طرح جامع مالیاتی با انجام اصلاحات در سیستم مالیات کشور را دومین دستاورد سازمان مالیاتی در سال۹۵ دانست و ابراز کرد: اجرای طرح جامع مالیاتی پس از طرح در چند دولت درنهایت با اهتمام دولت یازدهم درحالی انجام شد که در نخستین مرحله همه اطلاعات مربوط به فعالان اقتصادی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و مالیات آنان براساس خوداظهاری اشخاص اخذ می‌شود همچنین در مرحله دوم استرداد وجوه مالیاتی است که خوشبختانه در سال جاری توانستیم در این زمینه عملکرد نسبتا خوبی داشته باشیم اما همچنان درباره مالیات در کشور باید کارهای بسیاری انجام داد. تقوی‌نژاد دیگر دستاورد سازمان مالیاتی کشور را در مقوله درآمد‌های نفتی دانست و ابراز کرد: در طول سال ۹۵ باید گفت بدهی‌های مالیاتی 7هزار و ۵۰۰بنگاه متوسط، بزرگ و کوچک اقتصادی به‌صورت پلکانی محاسبه و علاوه بر اینکه این واحدها از تسهیلات بانکی استفاده کردند، مالیات آنها نیز دریافت شد که این امر توانست کمک شایانی به واحدهای تولیدی کند.

ساختمان امور مالیاتی استان سمنان در 4طبقه با مساحت 7هزار و ۸۳۰متر مربع و با اعتبار ۲۴میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر