۶۳‌ درصد کالاهای تقلبی در چین تولید می‌شود

۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۴۹۴

در حالی که شکایت از دامپینگ چین و عمده رهبران اقتصادی و سیاسی این کشور در پایین نگه‌داشتن ارزش یوان هر روز در کانون توجه سازمان‌های جهانی تجارت است و کشورها از این ناحیه به نهادهای معتبر شکایت می‌کنند حالا معلوم شده است ۶۳درصد از کل کالاهای تقلبی جهان در چین و ۲۱‌درصد دیگر آن در هنگ‌کنگ (چین) تولید می‌شود.

به گزارش ساعت 24، تازه‌ترین گزارش تولید و توزیع شده سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی که ۲۸ مارس ۲۰۱۷ انتشار یافته نشان می‌دهد کشور ترکیه البته با فاصله زیاد و نسبت به چین و هنگ‌کنگ سومین کشور تولیدکننده کالاهای تقلبی در ICT است. در این گزارش اضافه شده است: در سال ۲۰۱۳، ارزش واردات محصولات ICT تقلبی جهان، معادل ۱۴۳ میلیارد دلار امریکا برآورد شده است. به‌طور متوسط 5.6‌درصد تجارت این کالاها مربوط به محصولات تقلبی است. مجموع ارزش کل کالاهای تقلبی وارداتی در جهان در سال ۲۰۱۳، ۴۶۱ میلیارد دلار امریکا بوده که حدود 2.5‌درصد از ارزش واردات کل محصولات جهان در این سال را تشکیل می‌دهد. تقریبا یک مورد از پنج گوشی تلفن همراه و یک مورد از چهار کنسول بازی که به دنیا صادر می‌شود، تقلبی هستند که به عنوان تجارت رو به رشد در فناوری اطلاعات و سخت‌افزارهای ارتباطات، بار سنگینی را بر مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و بودجه‌های عمومی برخی کشورها تحمیل کرده است. کالاهای تقلبی ICT، ریسک امنیت و بهداشت، قطع سرویس و از دست رفتن درآمد شرکت‌ها و دولت‌ها را به همراه دارد. نتیجه مطالعات OECD در زمینه تجارت کالاهای تقلبی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) نشان می‌دهد باتری گوشی‌های هوشمند، شارژ، کارت‌های حافظه، کارت‌های مغناطیسی، درایورهای حالت جامد (Solid State Drive) و پخش‌کننده‌های موسیقی در این گوشی‌ها به‌طور فزاینده‌یی در دام جعل‌کننده‌ها افتاده‌اند. در سال ۲۰۱۳، حدود ۲۴۴‌درصد از ارزش واردات کنترل‌ها و کنسول‌های بازی‌های ویدیویی جهان مربوط به محصولات تقلبی بوده است. سهم محصولات تقلبی از ارزش واردات تلفن‌های همراه و قطعات و لوازم جانبی آن نیز معادل ۱۹‌درصد برآورد شده است.

چین منبع اصلی کالاهای ICT تقلبی جهان است و تولیدکنندگان ایالات متحده امریکا بیشترین زیان را به لحاظ درآمد از دست رفته و تضعیف نام تجاری خود متحمل می‌شوند. تقریبا ۴۳‌درصد کالاهای ICT تقلبی ضبط شده به حقوق مالکیت معنوی (IP) بنگاه‌های ایالات متحده امریکا تجاوز کرده و ۲۵‌درصد آنها برای بنگاه‌های فنلاندی و ۱۲۲‌درصد برای بنگاه‌های ژاپنی ضرر ایجاد کرده است. عمده تولیدکنندگان کل محصولات تقلبی جهان، کشورهای نوظهور یا با درآمد متوسط هستند که در این مورد نیز چین در صدر آنها قرار دارد. در سال ۲۰۱۳ معادل ۶۳‌درصد از کل تعداد کالاهای تقلبی ضبط شده جهان مربوط به کشور چین بوده است. به گزارش ساعت ۲۴، با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای عمده واردکننده کالا از چین و ترکیه است، معلوم نیست چه حجمی از کالاهای وارد شده از این ۲ کشور به ویژه در حوزه فناوری کالاهای تقلبی است. به نظر می‌رسد با توجه به کیفیت تجارت ایران با چین، واردات کالاهای تقلبی از چین به ایران با‌ درصد بالایی از کالاهای تقلبی همراه است.

آیا راهی برای جلوگیری از ورود کالاهای تقلبی چین به بازارهای ایران وجود دارد؟ کارشناسان می‌گویند بهترین کار این است تا جایی که ممکن است کالای چینی خریداری نشود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر