آسیایی‌الاصل‌ها پیشتاز برندگان جایزه کسب‌و‌کار

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۹۳

برندگان جوایز ۲۰۱۷ کسب و کار برای صلح، معرفی شدند. طی مراسمی که روز بیست و هشتم مارس ۲۰۱۷ (هشتم فروردین ماه ۱۳۹۶) در «اسلو» پایتخت «نروژ» برگزار شد، اسامی چهار برنده امسال جایزه کسب و کار برای صلح از سوی دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی، «جان دنیلوویچ» و همچنین شهردار اسلو، «ریمون یوهانسن»، اعلام شد.

این جوایز، به معرفی فعالان برجسته کسب و کار می‌پردازد که علاوه بر اینکه در کسب و کار خود موفق هستند، از نظر اخلاقی نیز، به روشی مسوولانه عمل می‌کنند. برندگان دوره قبل جوایز کسب و کار برای صلح عبارت بودند از: «پاول پولمن»، مدیرعامل گروه یونیلور، «ریچارد برنسون»، مدیرعامل ویرجین گروپ و «اویدد بوچامویی»، برنده جایزه نوبل و رییس افتخاری کمیته ملی ICC تونس.

«دنیلوویچ»، دبیرکل ICC، گفت: «برندگان جوایز امسال نمونه‌های برجسته به‌کارگیری پایداری در استراتژی‌های شرکتی و فرهنگ‌هایی هستند که می‌تواند به پیشرفت کسب و کار کمک کند. ما می‌دانیم که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد، الگوی جدید فوق‌العاده‌یی را برای رشد فراگیر ارائه می‌دهد. »

مراسم اهدای جوایز ۲۰۱۷ کسب و کار برای صلح، شانزدهم ماه مه ‌۲۰۱۷ (بیست‌وششم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) در شهر «اسلو» برگزار خواهد شد. نخست‌وزیر سابق نروژ، «گرو هارلم بروندلاند» و مدیرکل پیشین سازمان بهداشت جهانی، از جمله سخنرانان افتتاحیه این مراسم خواهد بود.

مدعوین این مراسم توسط هیات مستقل داوران برندگان جایزه نوبل صلح و اقتصاد انتخاب می‌شوند. دفاتر منطقه‌یی ICC (کمیته‌های ملی) و همچنین اتاق‌های بازرگانی محلی، اعضای فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (ICCWCF) ، معاهده جهانی سازمان ملل متحد (UNGC) و دفاتر محلی برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) از طریق شبکه نمایندگان خود، با شناسایی فعالان موفق کسب و کار که به لحاظ اخلاقی متعهد به اصول مسوولانه هستند، به روند جهانی انتخاب نامزدهای این جایزه، کمک می‌کنند.

برندگان جوایز ۲۰۱۷ کسب و کار برای صلح عبارتند از:

دورین شهناز (سنگاپور، بنگلادش)

خانم دورین شهناز، پیشگام گذار به شیوه جدید کار بازارهای مالی و سرمایه بوده است؛ حرکتی فراتر از بیشینه‌سازی سود به بیشینه‌سازی هدف و تاثیر.

او با غلبه بر موانع و چالش‌های ناشناخته یکی از موفق‌ترین فعالان کسب و کار است. خانم شهناز، پیش از «بانک گرامین» (بنگلاش)، فعالیت خود را در «مورگان استنلی» (نیویورک) و «مریل لینچ» (هنگ کنگ) آغاز کرده بود.

در سال ۲۰۰۹، خانم شهناز نخستین شرکت بورس بنگاه‌های اجتماعی (SEs) را با عنوان Impact Investment Exchange Asia (IIX)، تاسیس نمود. اندکی بعد، بنیاد IIX (قبلا با عنوان Shujog شناخته می‌شد) را راه‌اندازی نمود. این بنیاد با تقویت رشد، نوآوری و آمادگی بنگاه‌های اجتماعی (SEs)، مکمل فعالیت IIX بود.

الون ماسک (آفریقای جنوبی، ایالات متحده امریکا)

آقای ماسک به لحاظ پیشبرد فناوری در بررسی چالش‌های سیستمیک تغییر آب و هوا و ایجاد اعتماد اجتماعی در انرژی پایدار و حمل و نقل، معرفی می‌شود. به علاوه، این جایزه به موجب مدیریت و تلاش او برای مهار برخی از پیچیده‌ترین چالش‌های جهانی در صنعت خودروسازی، به الون ماسک تعلق گرفت.

هارلی سیدین (ایران، ایالات متحده امریکا)

آقای سیدین، یکی از مهاجرین ایرانی در ایالات متحده امریکاست. او این جایزه را برای کارآفرینی با عنوان «businessworthy» کسب کرده است. هارلی سیدین همچنین به لحاظ ترویج و گسترش فرصت‌های اجتماعی برای فقرا و ایجاد توسعه چندجانبه زیرساخت‌های الکتریکی و کم‌کربن، معرفی شده است.

او بیش از 20 سال در «چین» زندگی کرده است و همواره در پی ترویج یک مدل توسعه بوده که از نظر اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی، پایدار باشد. آقای سیدین طی ۹ سال گذشته، رییس اتاق بازرگانی امریکایی چین جنوبی بوده است.

مراد الکاتیب (کانادا)

آقای الکاتیب، پسر یکی از مهاجران ترکیه به کاناداست که به موجب مدیریت بر کشاورزی پایدار و ایفای نقش موثر در تغذیه میلیون‌ها نفر از خانوارهای پناهندگان در جریان بحران کنونی سوریه، شناخته می‌شود.

مراد الکاتیب، رییس، مدیرعامل و عضو هیات رییسه شرکت مواد غذایی AGT است که اقدام به خرید حبوبات از تولیدکنندگان می‌کند و سپس در سراسر جهان به فروش می‌رساند. این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های این صنعت، تبدیل شده است و اداره حدود یک‌چهارم منابع جهانی این محصول را در اختیار دارد.

AGT به واسطه فعالیت‌های خود در کانادا و ترکیه، شریک عمده برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد است. این شرکت برآورد می‌کند که در این برنامه، تغذیه بیش از چهار میلیون خانوارهای پناهندگان را سالانه تحت‌پوشش قرار دهد.

گفتنی است که برندگان این رقابت پس از یک برگزاری روند جهانی نامزدی توسط بنیاد کسب و کار برای صلح‌، ICC‌، UNGC وUNDP توسط هیات داوران مستقل از برندگان جایزه نوبل در صلح و اقتصاد، انتخاب می‌شوند. سارا بیدون (SarahBeydoun)، برنده جایزه کسب و کار برای صلح ۲۰۱۵ و مدیر خلاق کمپانی Bag Sarah درباره این رویداد بزرگ گفت: «اگر هر بنگاه متوسط و کوچک دارای یک هدف فراتر از سود و یک ماموریت به نفع رشد جامعه باشد، تاثیر مثبتی که در مجموع می‌تواند بر جامعه داشته باشد قابل تصور نیست!.» موضوع امسال این مسابقه «اهداف توسعه پایدار (SDGs)؛ عوامل برقراری صلح» است. کمیته‌های ملی ICC به همراه اتاق‌های بازرگانی محلی و اعضای فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی‌ (WCF)، معاهده جهانی سازمان ملل متحد (UNGC)، برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) و دفاتر محلی در امر کمک به روند جهانی نامزدی کسب و کارها برای دریافت جایزه صلح، به همراه شبکه‌های مربوطه قادر به دستیابی به موفقیت در کسب و کار و اقدام در یک روش اخلاقی مسوولانه هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر