واکنش بهارستانی‌ها به بازداشت‌های اخیر

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۸۰

الیاس حضرتی خطاب به لاریجانی: از جایگاه ریاست مجلس برای آزادی فعالان رسانه‌ای استفاده کنید

گروه ایران| نخستین نشست علنی مجلس دهم روز گذشته به ریاست علی لاریجانی کار خود را آغاز کرد. رییس مجلس ابتدا در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی از دولت خواست تا برنامه اجرایی خود را در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین نیازهای دیگری از نظر قانونگذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند هر چه سریع‌تر به صورت لایحه ارائه کنند تا در مجلس بررسی شود. وی افزود: همچنین از آنجا که قانون برنامه ششم مسیر اصلی کشور را در 5 سال آینده مشخص کرده، محوریت آن قانون نیز تحقق اقتصاد مقاومتی است. هر کمیسیون تخصصی در حوزه عمل خود گروهی را جهت پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کند تا به موقع آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه توسط وزارتخانه‌ها تدوین و به تصویب برسد.

در ادامه، نمایندگان طرح اعاده شده اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی برای تامین نظر آن شورا به تصویب رساندند. نماینده شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی هم در تذکری شفاهی گفت: 3سال از زمان انقضای قانون مدیریت بحران کشور گذشته اما در بودجه سال جاری برای آن اعتبار قرار داده شده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در تذکری دیگر نیز اظهار کرد: قرار بود، گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه پلاسکو تا 15 اسفند نهایی شود و به صحن بیاید اما چنین نشد. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم طی تذکری شفاهی مستند به ماده 152 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در موارد اعاده شده از سوی شورای نگهبان، کمیسیون اصلی باید نظر کمیسیون‌های فرعی را نیز بخواهد تا نظرات خود را ارائه کنند. پارلمان همچنین لایحه هوای پاک را مورد بحث و بررسی قرار داد و ماده 4 این لایحه را با 173رای موافق، 7 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 237نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساند. بر همین اساس بهارستانی‌ها مصوب کردند که خودروهای داخلی و خارجی باید حداقل 2سال تمام گارانتی شوند.


عضویت ایران در مجمع مالیاتی کشورهای اسلامی

در ادامه صحن علنی پارلمان، غلامرضا کاتب عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که براساس آن، لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی و لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان درباره استفاده مشترک از 2 دروازه مرزی اعلام وصول شد. سپس هاجر چنارانی، نماینده نیشابور و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند این مشکلات در کشور ناشی از حاکمیت مدیریت ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی‌تحرک است که امیدواریم ملت ایران در 29 اردیبهشت این مشکل را علاج کنند. ما در 8 سال دفاع مقدس با اتکا به خداوند بر اصل خودباوری به دنیا فائق آمدیم و همه با اتحاد و یکپارچگی میهن‌مان را حفظ کردیم و امروز باید در سایه بسیج به بسیج اشتغال بیندیشیم و همه با هم در ریشه‌کنی بیکاری متحد شویم. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی در جریان بررسی لایحه هوای پاک، ماده 7 این لایحه را با 123رأی موافق، 33رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 228نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.


تذکر کتبی برخی نمایندگان به وزیر اطلاعات

اما شاید مهم‌ترین اتفاق روز گذشته را تذکر 5 نماینده اصلاح‌طلب تهران نسبت به بازداشت ادمین‌های کانال‌های تلگرامی به وزیر اطلاعات بدانیم. اکبر رنجبرزاده در جریان قرائت تذکرهای کتبی نمایندگان به مسوولان کشور از تذکر 5 نماینده اصلاح‌طلب تهران به وزیر اطلاعات در رابطه با بازداشت ۱۲ ادمین کانال‌های تلگرامی اصلاح‎طلب در آستانه انتخابات خبر داد. بنا بر اعلام این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، غلامرضا حیدری و علیرضا رحیمی در تذکری به وزیر اطلاعات اعلام کردند که «چرا ۱۲کانال تلگرامی پرمخاطب در روزهای آخر سال ۹۵ مسدود و مدیران آنها بازداشت شدند؟!»

الیاس حضرتی نماینده تهران نیز در نامه‌یی خطاب به علی لاریجانی آورده است: همچنان که مطلعید در هفته آخر اسفند ماه سال 95 تعداد زیادی از فعالان رسانه‌یی و مدیران کانال‌های تلگرامی دستگیر و زندانی شده‌اند و تاکنون اطلاعات و اخباری درباره علت این دستگیری‌ها و مرجع بازداشت‌کننده آنها منتشر نشده است. آگاهان بر این باورند که انگیزه دستگیری این افراد قطعا سیاسی است زیرا «همه این ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و فعالان رسانه‌یی از یک جریان سیاسی هستند.» وی گفت:«براساس اطلاعات دریافتی هنوز خانواده دستگیر‌شدگان هم اطلاعی از علت بازداشت عزیزان خود ندارند و تاکنون نتوانسته‌اند با آنان ملاقات کرده یا تماس تلفنی داشته باشند و همین امر بر نگرانی آنان افزوده است. اینجانب هم به عنوان یک فعال رسانه‌یی و هم به مثابه یک نیروی سیاسی اصلاح‌طلب و هم براساس شأن و مسوولیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی، سکوت در قبال این دستگیری‌ها را جایز ندانسته و از شما می‌خواهم از جایگاه خودتان به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی برای آزادی افراد بازداشت شده استفاده کنید.»

نماینده تهران همچنین نوشته است:«مشخصا از جنابعالی انتظار می‌رود در نخستین فرصت از مسوولان مرتبط با این دستگیری‌ها دعوت کنید تا با حضور در جمع نمایندگان مجلس توضیح دهند که چرا این افراد دستگیر شده‌اند. تعطیلی کانال‌های تلگرامی اصلاح‌طلب در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری با چه هدفی انجام شده است؟ مسوول بازداشت این فعالان رسانه‌یی کیست و آنان اکنون در اختیار کدامین نهاد امنیتی قرار دارند؟ روند رسیدگی به اتهامات آنان چگونه پیش می‌رود؟ آیا حقوق شهروندی بازداشت‌شدگان رعایت می‌شود و پرسش‌های فراوان دیگری که در اذهان افکار عمومی مطرح است و باید به آن پاسخ داده شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر