5 برنامه برای بسته ویژه «رونق تولید و اشتغالزایی»

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۷۹

گروه ایران|مهدی بیک|

«راهبرد اقتصادی دولت یازدهم برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده در سال 96 برای رونق تولید و اشتغالزایی چیست؟» این پرسشی است که سخنگوی دولت در نخستین نشست خبری سال جدید صحبت‌هایش را با طرح آن آغاز کرد و در طول جلسه دو ساعته‌یی که با خبرنگاران داشت ابعاد و زوایای گوناگون آن را تشریح کرد. راهبردی که از منظر آقای سخنگو براساس آن، دولت یازدهم تلاش می‌کند تا روند «بهبود شاخص‌های اقتصادی» در بخش‌های گوناگون را تداوم بخشد و دستاوردهای تازه‌یی را در فرآیند توسعه پایدار به دست آورد.

نوبخت با استناد به آمارهای مستند مراکز آماری از تحقق 96درصدی بودجه سال 95 خبر داد و به این نکته اشاره کرد که این میزان تحقق در طول تمام سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. اعداد و ارقامی که به اعتقاد سخنگوی دولت هرچند با شائبه افکنی گروه‌های دلواپس مواجه می‌شود، اما نشان از ثبات واقعی در اقتصاد کشورمان است. نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش «تعادل» که در شرایطی که گروه‌های دلواپس بر سر مناسبات ارتباطی دولت با سایر کشورها سنگ‌اندازی می‌کنند، برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی چیست؟ به ارائه بسته ویژه رونق تولید و اشتغالزایی برای سال 96 که مشتمل بر 5 برنامه است، اشاره کرد. برنامه‌هایی در بخش‌هایی چون «ارتقای توان تولید ملی»، «تامین مالی و سرمایه‌گذاری»، «جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی»، «اشتغال» و «توانمندسازی نیروها» فرآیند افزایش سرمایه‌گذاری در کشور را تحقق خواهند بخشید. در کنار این مباحث موضوعاتی چون‌ امنیتی شدن فضای رسانه‌ها و بازداشت تعدادی از مدیران کانال‌های تلگرامی در آستانه انتخابات سال 96، پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا هفته معلم، کاهش بدهی‌های دولت به نظام بانکی، تقسیم کار قوای سه‌گانه برای تحقق رونق تولید و اشتغالزایی، پاسخ به درخواست بقایی برای مناظره و... مطرح شدند و سخنگوی دولت موضع دولت یازدهم درباره آنها را تشریح کرد.


96 درصد بودجه 95 محقق شد

یک سال پیش در فروردین 95 بود که سخنگوی دولت پیش‌بینی خود را از شخص‌های اصلی اقتصادی کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح کرد و از پیش‌بینی‌های خود برای «تورم تک‌رقمی» و «رشد 7درصدی» در سال 95 پرده‌برداری کرد؛ در آن روزها بسیاری از مخالفان دولت این اظهارنظرهای نوبخت را خیالبافی‌های یک دولتمرد ارزیابی کردند، اما با گذشت یک سال از آن روزها سخنگوی دولت با اعتماد به نفس رو به روی خبرنگاران رسانه‌های گروهی ایستاد و از تحقق پیش‌بینی‌هایش اظهار رضایت نسبی کرد و چشم‌انداز امیدبخشی را هم برای سال آینده تصویر‌سازی کرد. چشم‌اندازی که در آن تورم از 9درصد فعلی به 7.5درصد کاهش می‌یابد و رشد اقتصادی هم در محدوده 7.7درصد قرار می‌گیرد.

به گزارش «تعادل»، سخنگوی دولت می‌گوید که در بودجه سال 1395، بالغ بر 294 هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که براساس گزارش مقدماتی، 282هزار میلیارد تومان یعنی 96درصد تحقق پیدا کرد. وی با مروری بر عملکرد بودجه‌یی دولت براساس گزارش مقدماتی خزانه افزود: از میزان 294هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در سال گذشته 157هزار میلیارد تومان ‌باید از محل درآمدها به دست می‌آمد. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه منابع عمومی دولت از سه محل درآمدهای نفتی، مالیاتی، گمرکی و سایر درآمدها و دوم واگذاری دارایی سرمایه‌یی و سوم واگذاری دارایی مالی به دست می‌آید، گفت: از این رقم 148هزار میلیارد تومان منابع از منابع اول کسب شد که 94درصد تحقق یافته است. وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 282هزار میلیارد تومان مصرف شده که می‌توان گفت سال 95 بدون کسری به پایان رسید. نوبخت با بیان اینکه 180 طرح و پروژه نیز تا پایان دولت افتتاح خواهد شد، گفت: سال 95 با همه سختی‌ها از نظر ترکیب منابع و مصارف سال خوبی بود.


کاهش بدهی دولت به نظام بانکی

سخنگوی دولت گفت: در سال 95، 13هزار و 200میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم و همزمان 24 هزار و 250میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌های دولتی اضافه کردیم.

نوبخت افزود: همچنین 8 هزار و 500میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم و هزار میلیارد تومان به مسکن مهر، هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و بنیاد مسکن، 2 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی به شهرداری‌ها، 400 میلیارد تومان به آموزش عالی، 2 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش و جمعا 15هزار و 400 میلیارد تومان از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی را پرداخت کردیم.


تقسیم کار ملی برای رونق تولید و اشتغال

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به برنامه دولت در سال 1396 گفت: نخستین انتظار از دولت این است که براساس مطالبه رهبر معظم انقلاب درخصوص تولید و اشتغال چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد.

نوبخت افزود: رییس‌جمهوری در این زمینه به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کردند تا برنامه خود را برای تولید و اشتغال اعلام کنند.

وی ادامه داد: در سه سال ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای اینکه تکلیف همه دستگاه‌ها را مشخص کنیم، بسته‌های رونق تولید و اشتغال را طراحی کردیم که در این بسته‌ها برای ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب، توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی، اشتغال و توانمندسازی نیروی کار برنامه‌ریزی شده است.

سخنگوی دولت گفت: برای اجرای بسته‌های رونق تولید و اشتغال، تقسیم کار ملی انجام شده و مشخص کرده‌ایم هر یک از دستگاه‌های اجرایی چه وظایفی برعهده دارند. نوبخت افزود: اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید و اشتغال تنها به دولت محدود نمی‌شود و قوای مقننه و قضاییه نیز برای تامین نظر رهبری وظایفی دارند که باید انجام دهند.


افزایش حقوق بازنشستگان

وی اضافه کرد: در سال 96 می‌خواهیم 3هزار و 500میلیارد تومان از اعتبارات پیش‌بینی شده در قانون بودجه را برای افزایش حقوق بازنشستگان و کاهش نابرابری‌هایی که در حقوق آنان وجود دارد، هزینه کنیم که این افزایش حقوق از یکم فروردین 1396 محاسبه می‌شود.

پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: اقدام دیگر دولت در سال جاری این است که تا هفته معلم پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شود که بیش از 3هزار میلیارد تومان در این زمینه پیش‌بینی شده است.

نوبخت یادآور شد: در اسفند‌ سال گذشته پاداش بازنشستگی سایر دستگاه‌های دولتی را پرداخت کردیم که بالغ بر 800 میلیارد تومان بود. سخنگوی دولت، اقدام دیگر دولت یازدهم در سال 96 را افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اعلام کرد و گفت: مستمری آنان 180 تا 200 هزار تومان افزایش می‌یابد و محاسبه این مستمری از یکم فروردین 1396 خواهد بود که ضوابط اجرایی این اقدامات فردا در جلسه هیات دولت تصویب می‌شود.


20هزار میلیارد تومان برای بنگاه‌های خرد

یکی از پرسش‌هایی که این روزها در محافل اقتصاد مطرح می‌شود، نحوه مواجهه دولت با بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی در سال 96 است که نوبخت درباره آن توضیحات مبسوطی را ارائه کرد. رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص حدودا 20هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های خرد و کوچک خبر داد و گفت: مقرر شد بنگاه‌های با پیشرفت فیزیکی 40درصد مشمول دریافت تسهیلات و کمک‌های یارانه‌یی دولت قرار گیرند.


پاسخ به انتقاد احمدی‌نژاد درباره یارانه

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه محمود احمدی‌نژاد گفته است وقتی 97درصد از مردم از یارانه انصراف نمی‌دهند و دولت بر حذف یارانه اصرار دارد، دیکتاتوری است، گفت: این اظهارنظرها فرافکنی است. اتفاقا دولت در برابر فشار گروه‌هایی که خواستار حذف یارانه‌های 30میلیون ایرانی است، ایستاده است. دولت معتقد است برخی افراد نیازمند هستند و باید یارانه به آنان پرداخت شود. در سال گذشته نیز حدود 77میلیون نفر یارانه خود را در بیست‌وششم هر ماه دریافت کردند. رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اتفاقا یکی از نقاط انتقاد مجلس و دیوان محاسبات از دولت این است که چرا یارانه 30 میلیون نفر را قطع نمی‌کنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر