اوراق سلف گره تامین مالی فولادسازان را باز می‌کند

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۲۹

رکود ادامه‌دار بازار فولاد کشور و افت حجم معاملات محصولات فولادی در بورس کالای ایران، فعالان این بازار را سردرگم کرده است حتی در ماه‌های اخیر خبرهایی درخصوص فرار سرمایه‌ها از بازار فولاد کشور منتشر شد که به اعتقاد کارشناسان باتوجه به رکود بازارهای سرمایه‌گذاری ازجمله مسکن، بورس و ارز و سکه، این سرمایه‌ها به سیستم بانکی کشور تزریق شده است. البته در چند هفته گذشته روزنه‌هایی از بازگشت رونق به اقتصاد مشاهده شده که بازگشت معاملات بازار سهام به ریل صعودی می‌تواند امید را در دل بازارهای مختلف زنده کند. ازاین‌رو فعالان بازار فولاد پیش‌بینی می‌کنند با بهبود شرایط اقتصادی در ماه‌های آینده و آغاز خرید‌های سلف برای تحویل اوایل سال 94 در بورس کالا، سرمایه‌ها دوباره به بازار فولاد برخواهد گشت.

مدیر معاملات کالایی کارگزاری دانش سرمایه در این‌باره به «تعادل» می‌گوید: رکود بازار فولاد عوامل متعددی ازجمله افت نرخ جهانی، ادامه تحریم‌های اعمال شده بر کشور، جنگ‌های داخلی کشورهای همسایه و رکود اقتصادی دارد به‌طوری‌که همه این دلایل سبب شده تا رکودی چند ماهه در این بازار و معاملات رینگ فلزات بورس کالا حمکفرما شود.

مسعود محسنی افزود: یکی دیگر از عامل‌هایی که تاثیر بسیاری در رکود بازار داخلی فولاد و معاملات آن در بورس کالا داشته، عدم تخصیص اعتبار لازم به پروژه‌های عمرانی است که باعث شده معاملات کالاهای این گروه از محصولات در رکود ادامه‌دار ثابت بماند.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات فولاد ازجمله فولاد مبارکه و ذوب‌آهن اصفهان عمده معاملات رینگ فلزی را در اختیار دارند که به تبع عرضه‌های عظیم این شرکت‌ها و نبود تقاضای خریداران، رکود معاملات سنگین‌تر می‌شود.

محسنی با اشاره به اینکه قیمت کالاها در بورس کالا براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شوند اظهار کرد: از آنجایی که تعیین نرخ محصولات در بورس کالا بر پایه نرخ جهانی صورت می‌گیرد باید در نظر داشت زمانی که کالاهای موجود در بورس کالا با افت شدید نرخ مواجه می‌شوند میزان عرضه و تقاضا اولویت تعیین قیمت محصولات می‌شود اما در این مواقع شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده برای کنترل قیمت‌ها و بازار، بر قیمت‌های پایه پافشاری می‌کنند و به این ترتیب قیمت‌ها بیش از حد معقول کاهش نمی‌یابد. مدیر معاملات کالایی کارگزاری دانش سرمایه بیان کرد: وزارت صنعت تیر ماه سال جاری خواستار عرضه بیشتر محصولات فلزی در بورس کالا شد که این اقدام به‌دلیل نبود تقاضای کافی از سوی خریداران، ‌اثرات مثبتی در بازار فولاد نداشت. محسنی در خصوص بازار رقابتی رینگ فلزات اظهار کرد: رکود معاملات محصولات فولادی موجب دور شدن هیجان و از بین رفتن رقابت میان معامله‌گران شده است و اکثر محصولات در قیمت‌های پایه مورد معامله قرار می‌گیرد.


آزادسازی صادرات فولاد صوری است

وی در خصوص آزاد‌سازی صادرات محصولات فولادی گفت: متاسفانه آزاد‌سازی صادرات فولاد تاکنون به‌صورت اسمی بوده و هیچ اقدامی در خصوص آغاز صادرات این محصولات صورت نگرفته، در صورتی که پس از آزاد‌سازی محصولی مانند قیر شاهد کشف قیمت و رونق معاملات این محصول در رینگ صادراتی بودیم.

محسنی با اشاره به معاملات سلف موازی استاندارد بیان کرد: باتوجه به اجرای این شیوه از معاملات در بورس‌های کالایی دنیا همچون بورس مالزی و ترکیه، باید گفت معاملات سلف موازی استاندارد یکی از شیوه‌های بالا بردن حجم معاملات و رونق دوباره رینگ فلزات است که به راحتی برای تولیدکنندگان تامین مالی می‌کند. از این‌رو به نظر می‌رسد فولادسازان برای تامین مالی بلندمدت خود از قرارداد سلف موازی استاندارد استقبال کنند. مدیر معاملات کالایی کارگزاری دانش سرمایه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور به‌صورت پلکانی در حال رشد است، امیدواریم معاملات بورس کالا نیز از رکود ایجاد شده خارج شود.


چشم‌انداز مثبت معاملات سلف موازی

همچنین مدیرعامل شرکت کارگزاری آپادانا در خصوص اوضاع فعلی بازار فولاد کشور به «تعادل» گفت: واقعیت این روزهای بازار فولاد کشور این است که به‌علت کاهش بودجه‌های عمرانی و افت ساخت‌وسازهای مسکونی رکود سنگینی بر فضای معاملات بازار آزاد و بورس کالا ایجاد شده است.

غلامحسین آرمات افزود: باتوجه به دلایل مختلف رکود بازار فلزات شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان که بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات فلزی در بورس کالا هستند باتوجه به میزان تقاضا و وضعیت معاملات اجازه افت بیش از اندازه قیمت محصولات را نمی‌دهند و به نوعی بازار را کنترل می‌کنند. وی با اشاره به صادرات محصولات فلزی اظهار کرد: تاکنون صادرات فولاد به‌طور رسمی آغاز نشده که تعویق این امر موجب دلسرد شدن متقاضیان خارجی می‌شود. از سوی دیگر کارگزاران مختلف با حمایت از آزاد‌سازی صادرات کالاهای فولادی می‌توانند چشم‌انداز روشنی را برای این امر داشته باشند.

مدیرعامل کارگزاری آپادانا افزود: خریداران با مشاهده روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد، انتظار دارند سطح قیمت‌ها در بورس کالا نیز متناسب با بازار کاهش یابد تا خرید از بورس برایشان توجیه اقتصادی پیدا کند. آرمات در خصوص معاملات سلف موازی استاندارد میلگرد بیان کرد: چشم‌انداز معاملات سلف موازی میلگرد روشن است همانطور که شرکت گل‌گهر توانست تیر امسال 500هزار تن سنگ‌آهن را از طریق این اوراق منتشر کند. همچنین از تالار نقره‌یی خبر می‌رسد فولاد‌سازان تمایل خود را برای عرضه محصولاتشان از طریق اوراق سلف موازی استاندارد نشان داده‌اند که بر این اساس باید منتظر انتشار اوراق نخستین محصول فولادی از طریق بورس کالا باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر