ورود نقدینگی جدید یا صرف خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۲۵

رشد تکان‌دهنده بورس تهران روز گذشته که باتوجه به عامل سیاسی تاثیرگذار چندان دور از ذهن نیز نبود موجب برانگیختن نظرات متفاوت مدیران سابق و فعلی سازمان بورس شده است. در حالی‌که مدیر نظارت بر بازارهای سازمان بورس، ثبات در شاخص و قیمت‌ها در هفته‌های گذشته را در روند اعتمادسازی سهامداران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس موجب اثرگذاری مثبت توصیف می‌کند که مدیرعامل اسبق بورس تهران در مورد روند دیروز بازار معتقد است که فعلا نمی‌توان در مورد بازگشت به بازار صحبت کرد، چرا که ریسک‌هایی همچنان در این بازار وجود دارد و روند شکل‌گرفته ناشی از خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات است. ابراز امیدواری به ادامه روند رشد فعلی بورس همچنان تا روزهای آینده به‌خصوص از سوی مسوولان بورسی جریان خواهد داشت و در عین‌حال تک‌عاملی کردن این رشد نیز از سوی کارشناسان منتقد بازار نیز بستگی به این امر دارد که آیا این روند حرکتی سهام دنباله‌دار خواهد بود یا نه؟


نقدینگی جدید بورس را نجات داد

با این حال محمودرضا خواجه‌نصیری عنوان کرد: روند باثبات و کم‌نوسان از اوایل شهریور شروع شد و درحقیقت از آن زمان تاکنون بازار باثبات بوده است. وی در ادامه افزود: ثبات بیش از هر عامل دیگری باعث اعتمادسازی بین سهامداران می‌شود و وقتی این ثبات بیش از یک‌ماه طول کشید، عرضه‌ها کم و تقاضاها بیشتر شد. همچنین برخی شرکت‌ها که با اخبار مثبتی همراه بودند با رشد قیمت روبه‌رو شدند و بدین‌ترتیب تقاضای بازار افزایش یافته است. این مقام مسوول درباره افزایش ارزش روزانه معاملات گفت: طی هفته‌های گذشته حجم و ارزش معاملات خرد با روند ملایمی در‌حال افزایش است و تغییر جهت بازار از سیکل منفی به مثبت کم‌نوسان ازجمله نشانه‌های این ادعاست. خواجه‌نصیری تصریح کرد: براساس اعلام برخی از فعالان بازار ورود نقدینگی جدید در بازار دیده می‌شود که این امر باعث تقویت بازار و رونق بیشتر معاملات می‌شود. وی درباره اثر عوامل سیاسی و اقتصادی در بازار خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو فاکتور اساسی و اثرگذار در بازار وجود دارد. یک عامل بیرونی که معطوف به مذاکرات هسته‌یی است و عامل درونی، تغییر شرایط رکودی حاکم بر کشور است. مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس ادامه داد: مذاکرات هسته‌یی از چند جنبه بر بازار اثرگذار است. از طرفی اثری که بر نرخ قیمت‌ها و بالطبع ارزها دارد و از طرفی، فضای امنیت سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

خواجه‌نصیری به ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی بعد از توافق هسته‌یی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی در انتظار توافق هسته‌یی برای ورود به بازار سرمایه ایران هستند. وی به ضرورت خروج کشور از رکود پرداخت و تصریح کرد: جریان رکودی اقتصاد به‌دلیل کنترل تورم در حال ترمیم است. یکی از نشانه‌های آن هم در صورت‌های مالی شرکت‌های بورس دیده می‌شود. بورس به‌عنوان گلچین صنایع برتر کشور در گزارش‌های شش‌ماهه نشان می‌دهد که شرکت‌ها با وجود مشکلات فراوان، گام‌های موثری برای خروج از رکود برداشته‌اند. مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس درباره شرایط بنیادی شرکت‌ها گفت: بحث خروج از رکود و بهبود شرایط شرکت‌ها و بازار، لازم و ملزوم هم هستند. و از آنجایی‌که سیاست‌های خروج از رکود کم‌کم آثارش نمایان می‌شود به‌مرور شاهد اثر آن در روند بنیادی و بهبود وضعیت شرکت‌ها و بازار خواهیم بود. خواجه‌نصیری به سهامدارانی که به‌طور مستقیم در بازار خریدوفروش سهم انجام می‌دهند توصیه کرد: باتوجه به اینکه قیمت‌ها در شرایط فعلی جذاب است تشکیل سهام و داشتن نگاه بلندمدت می‌تواند کمک شایانی به کسب سود منطقی برای آنان داشته باشد.


رشد ناشی از خوش‌بینی به مذاکرات

هرچند مسوولان بورسی سعی در جلوه‌ نمایی مثبت از روند بازار هستند و عوامل مختلفی را بر این روند موثر عنوان می‌کنند اما این درحالی است که مدیرعامل اسبق بورس تهران می‌گوید فعلا نمی‌توان در مورد بازگشت به بازار صحبت کرد، چرا‌که ریسک‌هایی همچنان در این بازار وجود دارد و روند شکل‌گرفته ناشی از خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات است. علی رحمانی مدیرعامل اسبق بورس اوراق بهادار تهران در‌خصوص وضعیت امروز بازار و دلایل افزایش حجم تقاضا تاکید کرد که روند پیش‌آمده ناشی از خوش‌بینی نسبت به آینده مذاکرات است و دولت در این زمینه اعلام کرده که به توافقاتی خواهد رسید. وی با بیان اینکه هنوز ریسک‌های زیادی در بازار وجود دارد و عدم اطمینان در بازار مطرح است، چرا که مشخص نیست در لایحه بودجه چه نوع جهت‌گیری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. وی با بیان اینکه روند شکل‌گرفته در بازار امروز ناشی از چشم‌انداز مثبت از مذاکرات هسته‌یی است که دولتمردان معتقدند که تا حد زیادی به توافق نزدیک شده‌اند. نخستین مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در‌مورد ریسک‌های موجود در بازار تاکید کرد: به‌لحاظ کاهش قیمت نفت و تاثیری که می‌تواند روی شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی داشته باشد، موضوع جدی و نگرانی وجود دارد و فعلا نمی‌توان از بازگشت به کلیت بازار صحبت به میان آورد. رحمانی تاکید کرد: باید ببینیم که آیا جریان فعلی به‌وجودآمده منجر به ورود نقدینگی‌های جدید به بازار خواهد شد، یا خیر و اینکه دولت با عنوان بازیگر اصلی اقتصاد در روند حمایتی از صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، پالایشی و معدنی اقداماتی خواهد کرد یا خیر. وی گفت: در‌صورتی‌که دولت حمایت‌های پیش‌برنده‌یی اتخاذ کند، قطعا به بهبود شرایط بازار کمک خواهد کرد، چرا که بازار سهام انعکاسی از بخش واقعی اقتصاد، تصمیمات دولت و مجلس است و در کنار آن هم عوامل بیرونی ازجمله مذاکرات عامل موثری در تصمیم‌گیری سهامداران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر