سومین جهش بزرگ بورس تهران در سال 93

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۲۴

بورس تهران روز گذشته از خواب طولانی برخاست و سومین رشد شاخص کل در سال 93 رقم خورد. رشدی که روز گذشته رخ داد تعجب بسیاری از کارشناسان را به همراه داشت. روند مثبت معاملات بورس که از هفته گذشته آغاز شده بود، روز گذشته به اوج خود رسید و شاخص 1269واحد رشد کرد. بر این اساس، شاخص کل سومین رشد بزرگ خود را تجربه کرد. پیش‌تر در روز 6 اردیبهشت و 14تیر نیز شاخص با رشد جهش‌گونه مواجه شده بود و به ترتیب 1423 و 1285واحد رشد کرده‌ بود. علاوه بر آن سیگنال قابل اتکایی برای رشد بازار در هفته گذشته صادر شد و آن افزایش چشم‌گیر حجم و ارزش روزانه معاملات بود. به‌طور سنتی در بورس تهران، هرگاه بازار رو به بالا بوده است، حجم معاملات نیز افزایش داشته و در صورت ریزش بازار، این مساله بر عکس بوده‌ است لذا می‌توان گفت حجم معاملات تابع شرایط بازار بوده و از آن اثر گرفته‌ است. جدا از اینکه شاخص رشد داشته است، حجم معاملات نیز رشد معناداری کرده‌ و به نظر می‌رسد روزهای بد بورس به پایان رسیده‌اند. اما روند معاملات روز گذشته چند نکته داشت. نخست آنکه مذاکرات و اخبارمثبتی که در چند روز گذشته از آن مخابره شده در کنار خریدهای نفتی جدید از ایران، بازار را امیدوار کرده است. گرچه شمای امیدوارکننده‌یی از مذاکرات از سوی مذاکره‌کنندگان ترسیم شده است اما نباید فراموش کرد که اگر اتفاقی متفاوت با آنچه از مذاکرات انتظار می‌رود، رخ دهد ریزش‌های شاخص نابود‌کننده خواهد بود. همچنین از مقایسه میزان خریدهای اشخاص حقیقی و حقوقی‌های بازار می‌توان دریافت که رشد شاخص مرهون هیجان‌زدگی خریداران حقیقی است. روز گذشته خریداران حقیقی 5/1برابر بازیگران حقوقی سهم خریدند که نشان از همین جو روانی مثبت دارد. نکته دیگر بازار در روز گذشته این بود که همچنان ردپای مدیریت روند بازار به چشم می‌خورد. مساله‌یی که در روند معاملات دیروز کمتر به چشم می‌آمد، این بود که نماد پتروشیمی پردیس پس از سه ماه توقف بازگشایی شد. این نماد را می‌شد ابتدای مهرماه بازگشایی کرد اما سازمان بورس با توجه به اینکه این بازگشایی می‌توانست بر شاخص اثر منفی بگذارد، تصمیم گرفت بازگشایی این نماد را به زمانی موکول کند که شرایط بازار بهتر باشد. نکته آخر در معاملات دیروز این بود که بسیاری از صف‌های خرید در ساعات انتهایی معاملات درحال عرضه شدن بود. صندوق توسعه بازار که در چند ماه گذشته مهم‌ترین خریدار سهم بود، روز گذشته شروع به فروش سهم کرد. به نظر می‌رسد که این صندوق به اندازه کافی سهم برای عرضه کردن داشته باشد. از همه مهم‌تر اینکه بازار حتی سهم‌هایی که شرایط جالبی ندارند را خریداری می‌کند. برای مثال پس از انتشار صورت‌های مالی منفی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انتظار می‌رفت قیمت سهام این شرکت با کاهش مواجه شود اما در طول یک هفته تقریبا 10درصد رشد کرده است. ظاهرا روند هیجانی فعلی که بر بازار حاکم است نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد و به نظر می‌رسد سازمان بورس به همان اندازه که روی ریزش شاخص حساس است باید جلوی رشدهای سرسام‌آور و هیجانی را بگیرد تا چنانچه روند بازار منفی شد منجر به قفل‌شدگی معاملات نشود.


آمار معاملات

بر این اساس، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد 1269واحدی در عدد 73هزار و 550 واحدی بسته شد تا با قدرت وارد کانال 73هزار واحد شود. در روزی که اغلب سهم‌های بازار با صف خرید و رشد چشم‌گیر مواجه بودند، بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل از آن گروه فلزات اساسی بود. این گروه به تنهایی شاخص را 196واحد رشد داد و در صدر فهرست گروه‌های اثرگذار قرار گرفت. پس از آن، گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، مخابرات و محصولات شیمیایی هرکدام به ترتیب شاخص را 154، 142، 131 و 111 واحد ارتقا دادند. همچنین گروه‌های شرکت‌های چند رشته‌یی صنعتی، خودرو و ساخت قطعات و خدمات فنی و مهندسی نیز هرکدام به ترتیب شاخص کل بورس تهران را 81، 79 و 62 واحد رشد دادند. جالب اینکه هیچ گروهی نتوانست شاخص کل را به چالش کشیده و آن را به حدی کاهش دهد که بتواند در فهرست 10 گروه اثرگذار قرار بگیرد. از میان شرکت‌ها نیز بیشترین اثر بر شاخص کل از آن فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) بود که توانست به تنهایی بار 106واحد از رشد شاخص را به دوش بکشد. پس از آن شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)، مخابرات ایران (اخابر)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و گروه مپنا (رمپنا) نیز هر کدام به ترتیب شاخص کل را 98، 96، 69 و 62 واحد رشد دادند. از طرف دیگر شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) پس از 3ماه توقف نماد، روز گذشته بازگشایی شد و با کاهش قیمت 4 درصدی شاخص کل را 43 واحد تنزل داد. همچنین طی معاملات روز گذشته جمعا یک میلیون و 331هزار و 892 ورقه بهادار به ارزش 421میلیارد تومان و در 106هزار و 424دفعه معامله شد. از این میزان 79درصد معاملات (معادل 336 میلیارد تومان) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص یافت که میزان قابل توجهی محسوب می‌شود. همچنین سهم معاملات عمده از کل معاملات 12درصد (معادل 50 میلیارد تومان) بود و ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن نیز 34 میلیارد تومان (معادل 8 درصد از کل) بود.

افزون بر این،روز گذشته، اشخاص حقیقی به اندازه 260میلیارد تومان و حقوقی‌ها نیز به اندازه 160میلیارد تومان سهم خریدند. همانطور که مشخص است طبق معمول روند یک هفته گذشته، حرف اول در خرید سهام را حقیقی‌ها می‌زنند. از طرف دیگر سهامداران حقیقی به اندازه 209میلیارد تومان و حقوقی‌ها نیز به اندازه 212 میلیارد تومان سهم به فروش رساندند.

شاخص کل فرابورس نیز دیروز با رشد تقریبا 16واحدی در عدد 4/844 واحد بسته شد. اثرگذارترین نمادها بر این شاخص عبارت بودند از «پترول»، «جم»، «زاگرس» و «ذوب» که هرکدام به ترتیب شاخص فرابورس را 25/2، 13/2، 36/1 و 31/1 واحد ارتقا دادند.


توقف «حکشتی»

در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی (حکشتی) ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان دورود (سدور) و شرکت آلومینیوم ایران (فایرا) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شدند. از طرف دیگر نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد (وتوکا) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) نیز پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پردیس نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تغییر سال مالی و تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 شهریور 93 همچنین اعلام پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به31 شهریور 94 و پس از 3 ماه توقف بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر