«تاریخ» شاه‌بیت مباحث «اقتصادی»

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۱۳

مهدی بیک| در سال‌های اخیر تعدادی از اقتصاددانانی که موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده‌اند، بخشی از فعالیت‌های مطالعاتی خویش را در این زمینه متمرکز کرده‌اند که تعریفی برای علم «تاریخ» در بخش‌های «اقتصادی» دست‌وپا کنند. اهمیت موضوع پرداختن به تاریخ اقتصادی تا آنجا پیش‌رفته است که اقتصاددان بزرگی مانند «داگلاس‌نورث» در نخستین سطر از کتاب معروفش تحت عنوان «نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی» از اهمیت تاریخ بحث می‌کند و آن را به عنوان «شاه‌بیت» و شاید زیربنای مباحث اقتصادی کلان خود درنظر می‌گیرد، واقعیتی که باید مورد توجه نهادهای دانشگاهی کشورمان نیز قرار بگیرد.


ای‌کاش، ایران هرگز نفت نداشت

تاثیر قیمت نفت در ساختار بودجه و توسعه کشوری مانند ایران غیرقابل‌انکار است. حتما شما هم بارها این جمله را از زبان کارشناسان «اقتصادی» شنیده‌اید که، «ای‌کاش، ایران هرگز نفت نداشت.» آن‌دسته از افرادی که این ایده را درباره نفت ایران مطرح می‌کنند، معتقدند که این کالای استراتژیک مانند یک شمشیر دولبه اقتصاد ایران را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است. 29مهر سال 1333 (21 اکتبر1954) مجلس شاهنشاهی قرارداد نفت با کنسرسیوم (شرکت‌های بزرگ نفتی غرب) را تنها با 5 رای مخالف تصویب کرد و طول و عرض تلاش‌های ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت و تحمل تحریم اقتصادی چندساله را یکجا به هم دوخت. همین نمونه‌های تاریخی است که عده‌یی از کارشناسان را وادار می‌کند که با صدای بلند اعلام کنند که، «ای‌کاش ایران نفت نداشت.»


آلفرد نوبل و جوایز اقتصادی آکادمی

21 اکتبر1833 «آلفرد نوبل» کارخانه‌دار سوئدی و مخترع دینامیت و تی.ان.تی به دنیا آمد. درمیان جوایز اهدایی آکادمی، «نوبل اقتصاد» جایگاه ویژه‌یی دارد که ایران تنها یکبار نامزدی در آن را تجربه کرده است. محمدهاشم پسران استاد ایرانی اقتصاد در سال گذشته (2013) نامزد دریافت جایزه نوبل بود که نهایتا موفق به دریافت آن نشد.


غارت روسیه درپی فروپاشی خودورکوفسکی

آن‌دسته از افرادی که فکر می‌کنند «بابک زنجانی» یک نمونه منحصربه‌فرد از اختلاس‌های دولتی در سطح جهان است، باید نگاهی به اختلاس‌های هنگفت «خودورکوفسکی» در دوران فروپاشی شوروی نگاهی بیندازند که در یک چنین روزی دادگاهی شده است. «میخاییل خودورکوفسکی» ثروتمند یهودی روس و رییس سابق کمپانی نفتی «یوکس‌اویل» یکی از چهره‌هایی است که وی را می‌توان در ردیف بابک زنجانی به عنوان کاراکتری که اقدام به اختلاس‌های دولتی کرده، قرار داد.


جهش اتومبیل‌سازی چین

در سال 2004 با ایجاد شعبه «چری» (کارخانه اتومبیل‌سازی چین) در مالزی موافقت شد. این نخستین جهش اتومبیل‌سازی چین به خارج از این کشور بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر