توافقات انرژی وزیر ارمنستانی با چیت‌چیان و زنگنه

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۰۷

در مذاکرات دو روزه وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان با همتایان ایرانی خود، دو طرف اعلام آمادگی کرده‌اند تا آنچه یک دهه پیش بین دو کشور در خصوص کمیت تهاتر برق و گاز تعیین شده بود اکنون بعد از ۱۰ سال اجرایی شود.

به گزارش تسنیم، «یرواند زاخاریان» وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان دو روز پیش به تهران سفر کرد تا با همتایان خود در ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

در سفر وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان به تهران و دیدارهای دو روز گذشته این مقام ارمنی با وزیر نیرو و نفت ایران، «گریگور آراکلیان» سفیر جمهوری ارمنستان در ایران، «آرا سیمونیان» معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان، «تیگران ملکونیان» رییس اداره کل اموربین‌الملل وزارت انرژی و منابع طبیعی جمهوری ارمنستان، «آرام آنانیان» مدیرعامل شرکت شبکه‌های انتقال برق جمهوری ارمنستان و «آرتور هوسپیان» رایزن اقتصادی سفارت ارمنستان در ایران؛ وی را همراهی می‌کردند.

عصر روز شنبه (27 مهر) «حمید چیت‌چیان» وزیر نیرو ایران با حضور «هوشنگ فلاحتیان» معاون وزیر در امور برق و انرژی، «رحیم میدانی» معاون وزیر در امور آب و آبفا و «محمدرضا رضازاده» مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران؛ میزبان وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان و همراهان وی بود.

در این دیدار که بیش از یک ساعت پشت درهای بسته برگزار شد، مذاکراتی پیرامون پروژه متوقف شده احداث دو نیروگاه برق-آبی در طرفین رودخانه ارس و افزایش تبادل گاز با برق انجام شد و در نهایت توافق شد تا ساخت دو نیروگاه برق - آبی از سوی دو کشور پیگیری شود و با ساخت سومین خط انتقال 400کیلوولت برق بین ایران و ارمنستان، زمینه‌های افزایش تبادل انرژی برق بین دو کشور فراهم شود.

عصر روز یک‌شنبه (28مهر) «بیژن نامدارزنگنه» وزیر نفت ایران با حضور «محسن قمصری» مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و «شجاع‌الدین بازرگانی» معاون حقوقی و امور مجلس وزیر نفت؛ میزبان وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان و همراهان وی بود.

اگرچه بر خلاف دعوت روابط عمومی وزارت نیرو از خبرنگاران برای پوشش دیدار وزیر نیرو و وزیر انرژی و محیط‌زیست ارمنستان، روابط عمومی وزارت نفت دلیلی برای اطلاع‌رسانی در این زمینه ندید، اما شنیده‌ها و پیگیری‌های تسنیم حاکی از این است که افزایش تهاتر گاز با برق، محور دیدار زنگنه با همتای ارمنی خود بود.

در این جلسه، زاخاریان تمایل خود را برای افزایش واردات گاز از ایران به شرط اطمینان‌بخشی ایران از باثبات بودن توان صادرات گاز خود در زمستان ابراز داشت. وزیر نفت ایران نیز از برنامه‌های خود برای افزایش توان تولید و صادرات گاز خبر داد.

همچنین شنیده‌ها حاکی از این است صحبت‌هایی در خصوص همکاری‌های نفتی بین دو کشور صورت گرفته است.

ایران و ارمنستان رسما از بیست‌وسوم اردیبهشت 1388 تهاتر گاز با برق را آغاز کردند و طبق قرارداد فی‌مابین، صادرات گاز ایران به کشور ارمنستان همراه با تهاتر با برق یا بدون تهاتر با برق تا سال 1408 شمسی ادامه خواهد داشت.

براساس این قرارداد، صادرات گاز ایران به ارمسنتان از 1.1میلیارد مترمکعب در سال اول آغاز شده و پس از 4 سال به 2.3میلیارد مترمکعب افزایش خواهد یافت و ارمنستان نیز سالانه 3.3میلیون کیلووات برق به ایران تحویل می‌دهد، اما در سال ٢٠١٢ میلادی، تنها ٤٨١میلیون و ١٣هزار و ١٤٢مترمکعب گاز ایران با برق ارمنستان تهاتر شد که این میزان بیشترین حجم تهاتر را طی سال‌های گذشته به خود اختصاص داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر