بحرانِ بدهی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۰۸

لوموند:

این روزنامه تیتر یک خود را به بررسی برخی وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری فرانسه درخصوص بدهی‌های عمومی این کشور اختصاص داده است. این گزارش عنوان کرده است که برخی از این نامزدها تمرکز خود را بر رشد سرمایه‌گذاری در فرانسه اختصاص داده‌اند و برخی دیگر وعده‌هایی برای کاهش بدهی فرانسه مطرح کرده‌اند. این درحالی است که اتحادیه اروپا بعد از برگزیت با کسری بودجه ۹میلیارد یورویی روبه‌رو شده و همین مساله احتمال بروز مشکلاتی برای فرانسه را هم تشدید کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌یی از بودجه اتحادیه اروپا توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان تامین می‌شود. حال این پرسش مطرح است که پس از برگزیت چگونه باید بودجه اتحادیه را تامین کرد و چه کشورهای باید سهم بیشتری بپردازند؟ گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا کمی قبل در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «هاندلس بلد» عنوان کرده بود که برگزیت بیش از همه به بریتانیا ضربه خواهد زد.


آ ب‌ ث:

این روزنامه اسپانیایی در صفحه اول خود عکسی از حصار کشیده شده در مرز جنوبی اروپا منتشر کرده است. گزارش این روزنامه از وضعیت فعلی مرز اروپا در شرایطی است که کمی قبل سازمان ملل هشدار داده بود که اروپا با بستن مرزها، مهاجران را با خطرات مواجه کرده است. مسدود شدن راه و کنترل شدیدتر مرزهای اتحادیه اروپا، پناهجویان را با خطرات جدیدی مواجه کرده است. کمیسیاریای عالی ملل متحد در امور مهاجران، گزارش‌هایی را در مورد سوءاستفاده، شکنجه و باجگیری از مهاجران ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۰۰هزار انسان از مجارستان به عزم شمال غرب اروپا عبور کردند که اکثر آنها می‌خواستند به آلمان بیایند. نخستین دیوار مانع در مرز با صربستان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ تمام شد و یک دیوار دیگر در مرز با کرواسیا بر آن افزوده شد. از آن به بعد پناهجویان کمتری از مرز عبور کرده‌اند.


ساندی هرالد:

تیتر یک این روزنامه به نیکلا استرگن سیاستمدار بریتانیایی و رهبر حزب ملی اسکاتلند اختصاص دارد. آن طور که به نظر می‌رسد، پلیس درحال بررسی پرونده تهدید علیه این سیاستمدار است. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که دو مظنون در این رابطه دستگیر شده‌اند. استرگن رهبری حزب ملی اسکاتلند را به عهده دارد که در انتخابات ۲۰۱۵ موفق به کسب ۵۶ کرسی از ۵۹کرسی اسکاتلند در مجلس عوام شد. او ازجمله سیاستمدارانی است که پس از برگزیت گفته بود:«اسکاتلند با وجود رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، آینده خود را در این اتحادیه می‌بیند.» این سخنان احتمال برگزاری انتخابات جدایی اسکاتلند را تقویت و احتمال فروپاشی بریتانیا را مطرح می‌کند. نخستین رفراندوم استقلال اسکاتلند در سال 2014 برگزار شد. نتیجه آن رفراندوم، بقای اسکاتلند زیر پرچم بریتانیا بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر