فرزندان فتحعلیشاه در ردیف بالا ایستادهاند و ردیف پایین مختص نوههای اوست تا به شاه بزرگ ایران سلام دهند، شاهزادههایی که سالهاست در قاب دیوار گچی جا خشک کردهاند و هر از چند گاهی خانهشان تغییر میکند. «صف سلام» فتحعلیشاهی فقط یک تابلوی نقاشی نیست که مانند دیگر آثار تاریخی ایران در یک نقطه آویزان بمانند و هراز چند گاهی مرمت، بازسازی یا هر اقدام دیگری روی آنها انجام شود. این، یک تابلوی نقاشی است که ابتدا در خانهیی تاریخی و نزدیک حرم حضرت معصومه (س) کشیده شده است. به گزارش ایسنا، «فتحالله نیازی» طراح، مجری و مشاور پروژه حفاظت و مرمت «صفسلام» فتحعلیشاهی که از حدود 10سال گذشته درگیر بررسی پژوهش روی تابلوی نقاشی قاجاری «صف سلام» بود، خود را درگیر روند بررسی، پژوهش و مطالعه این تابلوی قاجاری کرده تا آنچه باید را از این اثر تاریخی و منحصربهفرد به دست آورد. او نتایج بررسیهای خود را اینطور توضیح میدهد: «در زمان فتحعلیشاه و به دستور وی خانهیی با نام «عمارت شاهی» در کنار حرم حضرت معصومه (س) ساخته و وقفنامهیی در سال 1248 قمری توسط کیکاوس میرزا حکمران قم به نیابت از فتحعلیشاه تنظیم میشود تا زائران و
شخصیتهایی خاص در این خانه مستقر شوند. در بخش مخصوص پادشاه این خانه نیز تالاری ساخته میشود و چهره بیش از صد نفر از شاهزادگان قاجاری توسط «محمدعلی نقاشباشی» در آن اجرا میشود.
تا اینکه درسال 1338 و در زمان آیتالله بروجردی و هنگام احداث مسجد اعظم قم، این عمارت تخریب میشود. اما قبل از آغاز تخریب، این تقاشیهای گچی، با یک تکنیک خاص توسط گروه «ایزمئو» ایتالیا که از حدود 1315 وارد ایران شده و بسیاری از آثار تاریخی را مرمت کرده بودند، با ایجاد یک بستر گچی در قالب 55 قطعه از دیوار جدا میشوند، اقدامی که میتوان آن را قابل قبول دانست، چون فواصل جداکنندهاش تنظیم شده و هیچ آسیبی به صورت شاهزادگان قاجار وارد نشده بود. بنابراین با تخریب خانه، نقاشیها به مقبره «شاه سلیمان» منتقل میشوند.