انتخابات اصناف، قومی قبیله‌ای است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۰

شما به عملکردتان در اتاق اصناف تبریز چه نمره‌یی می‌دهید؟

درست نیست که به خودم نمره بدهم اما معتقدم که در حوزه اصناف و در استان تبریز دست کم 10درصد فعال بودم و کارهایی که باید انجام می‌شد را انجام دادم اما دیگران باید به من نمره بدهند و می‌دانم که نمره قبولی را خواهم گرفت. بنده‌ام به خودم نمره 10 را می‌دهم تا حداقل با نمره ناپلئونی قبول شوم. اما مشکل اصلی در اتاق اصناف استان‌ها که مانع از رسیدن به اهداف می‌شود، عدم هم فکری، هم سویی و هم عقیدتی اعضاست.

دلیل نبود هم فکری و هم افزایی در اتاق اصناف از نظر شما چیست؟

به نظر من اول از همه ضعف قانون در اتاق اصناف استان‌ها مانع هم فکری اعضا شده است؛ قانون‌گذار برای انتخابات اتحادیه‌ها کمترین میزان سواد را دیپلم در نظر گرفته. درصورتی که با توجه به اهمیت این بخش در چرخه و پیکره اقتصادی کشور باید از افراد متخصص، کارشناس و باسواد استفاده کرد. در واقع باید در یک اتاق صنفی یک فرد با مدرک کارشناسی وجود داشته باشد اما در قانون اصناف چنین چیزی دیده نشده است. درحالی که باید اولویت را به یک فرد با تجربه و باسواد داد. متاسفانه درحال حاضر انتخابات اصناف به صورت قومی و قبیله‌یی و با جناح‌بندی برگزار می‌شود. فردی را که با سیکل در جایگاه ریاست نشسته و کارکنان آن مجموعه دست‌کم لیسانس دارند، چه خروجی فکری خواهد داشت. وجود چنین جوی سبب شکست حوزه اصناف می‌شود.

مهم‌ترین برنامه شما برای این دوره انتخابات چیست؟

من به کار گروهی اهمیت زیادی می‌دهم و اعتقاد دارم هیچ ارگان و سازمانی بدون فعالیت گروهی به هیچ‌جا نمی‌رسد. بر همین اساس آموزش همگانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من در اصناف است. به علاوه در شرایط تاریخی و سیاسی که هم‌اکنون قرار داریم و با توجه به تحریم‌هایی که درحال شکستن هستند، ایران باید برای عضویت دایم در سازمان تجارت جهانی خود را آماده کند. در این صورت اصناف با رقبای آسیایی، آسیای شرقی و اروپایی مواجه خواهند بود که به دنبال فرصت برای دست گرفتن بازار ایران هستند. در چنین شرایطی اصناف با مدیریت سنتی آسیب می‌بینند. ما باید قدرت رقابت را با مدیریت به دست آوریم و هلدینگ را جانشین کارهای سنتی کنیم. در اصناف چیزی به نام مدیریت علمی وجود ندارد درحالی که با ورود تکنولوژی جدید به عرصه تولید، می‌توانیم توان رقابت با رقبای خارجی را به دست آوریم.

برنامه شما در حوزه خدمات توزیعی و خدمات تولیدی چیست؟

من نماینده صنف توزیعی‌ها هستم اما باید بگویم که بخش تولید، ثروت را ایجاد می‌کند و بخش توزیع آن را جابه‌جا. در واقع این دو با هم ارتباط مستقیم دارند. در شرایط کنونی نیز تا زمانی که هزینه تولید کشور، رقم‌های سرسام‌آوری را نشان می‌دهد در تولید ورشکسته هستیم. در نخستین قدم باید هزینه‌های استهلاک و انبارداری را از قوانین تولید ‌برداریم و با استانداردهای جهانی به رونق تولید در کشورمان کمک کنیم.

عملکرد اتاق اصناف ایران را در این مدت کوتاه چه طور دیده‌اید؟

اتاق اصناف ایران یعنی علی فاضلی؛ علی فاضلی هم یعنی اتاق اصناف ایران. وی، فرد کارکشته و متعهدی در حوزه اصناف است و در 4ماه گذشته خدمات بسیار ارزنده‌یی را ارایه کرده و می‌توان گفت در همین مدت کوتاه آقای فاضلی کار را بسیار زود در دست گرفت و به بهترین شکل به کارها رسیدگی کرد. اما به نظر من باید روی تیم اتاق اصناف کارهای زیادی انجام شود و ترمیم‌های بسیاری صورت گیرد. در واقع به نظر من، تیمی که درکنار آقای فاضلی فعالیت می‌کند باید در حد آقای فاضلی باشد. قطعا با تغییر سیستم غربالگری خوبی در حوزه اصناف شکل خواهد گرفت، این مساله قابل حل است. البته باید بگویم که بنده در اتاق اصناف مشکل شخصی با کسی ندارم.

به نظر شما چه اصلاحاتی باید در قانون نظام صنفی صورت بگیرد؟

اصلاح قانون اساسی در سال 92 در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت اما باید به آیین‌نامه‌ها نیز در قانون نظام صنفی توجه ویژه‌یی شود به‌طوری‌که نامه‌های اجرایی با وضعیت اصناف تطبیق داشته باشد. در این صورت 50 درصد مشکلات اصناف حل می‌شود. درحالی که اصناف یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد اما این بخش نماینده‌یی در مجلس شورای اسلامی ندارد تا دلسوزانه نظرات این بخش را در مجلس ارایه و پیگیری کند. با توجه به تغییرات سیاسی در دولت یازدهم امیدواریم که در زمینه اقتصادی این تحول بزرگ نیز صورت بگیرد تا شاهد اقدامات مثبتی در حوزه اقتصادی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر