کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۹۹

قرارداد مشترک میان صندوق بازنشستگی نفت و هیوندای کره

شانا| قرارداد ساخت فاز دوم پتروپالایش کنگان به مبلغ 3میلیارد یورو میان شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت مهندسی هیوندای (HEC) امضا شد. اصغر عارفی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف (زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت) دیروز (یک‌شنبه، ٢٢ اسفندماه) در مراسم امضای قرارداد این شرکت با شرکت مهندسی هیوندای کره جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر در فاز یک این پروژه بالغ بر ٣٠درصد پیشرفت داشته‌ایم و نزدیک به ١٢٠میلیون یورو در آن سرمایه‌گذاری شده است. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ادامه داد: ١٠٠درصد پروژه پتروپالایش کنگان متعلق به شاغلان و بازنشستگان محترم صنعت نفت است و هیات رییسه صندوق‌ها و هیات‌مدیره فعلی اهداف بر حفظ ١٠٠درصدی مالکیت پروژه تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه فازدوم پتروپالایش کنگان شامل ٤ پلنت الفین، MEG، HD، LLD خواهد بود، افزود: مجوز تامین خوراک این مجتمع پتروپالایشی از وزارت نفت اخذ شده است. عارفی با تاکید بر اینکه امروز قرارداد EPCF این پروژه به مبلغ ٣میلیارد یورو میان شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و شرکت مهندسی هیوندای (HEC) امضا شده است، گفت: طی حداکثر ٩ ماه فاینانس این پروژه به میزان ٩٥درصد از منابع مالی بانک‌های کره جنوبی نهایی می‌شود. به گفته وی این پروژه به عنوان یک دارایی سودآور اقتصادی برای شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت پس از ٤٨ ماه دوره ساخت، درآمدزایی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف، مهم‌ترین اقدام و سخت‌ترین گام این پروژه پس از امضای قرارداد را تنظیم و نهایی‌سازی قرارداد تامین مالی با بانک‌ها و موسسه بیمه اعتباری کره جنوبی دانست و گفت: قبلا این پروسه برای صرفه‌جویی در زمان شروع شده است و در حال حاضر موسسات مالی مذکور علاقه‌مندی خود را به صورت کتبی از طریق ارائه Supper Letter تامین مالی برای فاز دوم کنگان اعلام کرده‌اند.

عارفی تاکید کرد: شروع و انجام این پروژه منوط به تامین فاینانس٩٥درصد پروژه از سوی بانک‌های کره‌یی و پیگیری و حمایت همه‌جانبه شرکت مهندسی هیوندایی در اخذ منابع مذکور است که قطعا این موضوع در ٩ ماه آینده با موفقیت نهایی می‌شود. همچنین سانگ روک سانگ، مدیرعامل شرکت مهندسی هیوندای با بیان اینکه این شرکت طی ٤٠ سال اخیر در زمینه اجرای مگاپروژه‌های پالایشگاه گازی و پلیمری در بازار جهانی فعالیت‌های موفقیت‌آمیزی داشته است، تصریح کرد: بر این اساس متعهد می‌شوم تا تمام تجربیات را به‌کار بگیریم تا پروژه فاز دوم کنگان را با موفقیت به پایان برسانیم.

فاز دوم پتروپالایش کنگان قرار است با هدف تولید یک میلیون تن اتیلن، ٤٠٠هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و ٣٥٠هزار تن پلی‌اتیلن سبک در سال و در کنار فاز

١٢ پارس جنوبی احداث شود. ساخت فاز نخست این پروژه که هم‌اکنون بیش از ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از سوی شرکت سرمایه‌گذاری اهداف آغاز شده است که در این فاز قرار است اتان، پروپان، بوتان و نفتا تولید شود. پروپان، بوتان و نفتا این پروژه فروخته و اتان آن به فاز دوم پروژه پتروپالایش اختصاص داده می‌شود.


نصب آخرین سکوی فاز 19 پارس‌جنوبی

شانا| بخش فراساحل طرح توسعه فاز ١٩ پارس‌جنوبی با نصب آخرین سکوی این فاز در آب‎های خلیج‌فارس تکمیل شد. عرشه B19 با وزن ١٦٤٠ تن، صبح دیروز (یک‌شنبه، ۲۲ اسفندماه) روی جکت خود در موقعیت فراساحل فاز ۱۹ پارس‌جنوبی نصب شد. این عرشه، آخرین سازه دریایی فاز ١٩ است که با ظرفیت تولید ١٤,٢میلیون مترمکعب گاز، پس از پایان عملیات هوک آپ و راه‎اندازی در اردیبهشت ماه سال ٩٦ به مجموعه سکوهای تولیدی پارس‌جنوبی خواهد پیوست تا معادل یک‌چهارم کل ظرفیت منابع گازی این فاز (٥٦میلیون مترمکعب) را به بخش خشکی ارسال کند. پیش از این نیز سه سکوی این طرح عظیم ملی نصب و راه‌اندازی شده است.

حمیدرضا مسعودی مجری فاز ١٩ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس درباره مشخصات سکوی B19 گفت: در این سکو ١٠هزار اینچ عملیات لوله‌کشی، ٣٥هزار متر کابل کشی و ابزار دقیق و ٢ هزار و ١٠٠ متر عملیات تیوبینگ انجام شده است.

وی با بیان اینکه این سکو از طریق خط لوله ١٨ اینچ میانی به سکوی اصلی a19 پارس‌جنوبی متصل است، به تعداد چاه‎های این دو سکو اشاره کرد و گفت: هریک از این سکوها یک حلقه چاه توصیفی و چهار حلقه چاه تولیدی دارند و در مجموع حدود ٢٨,٣ میلیون متر مکعب گاز از این دو سکو (هریک 14.2 میلیون مترمکعب) برداشت و از طریق یک خط لوله ٣٢ اینچ به طول ١١٥ کیلومتر به پالایشگاه این فاز در منطقه پارس دو (کنگان) انتقال می‌یابد. به گفته مسعودی، با توجه به آمادگی کلیه واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه، گاز ترش و غنی برداشت شده از این سکو بلافاصله شیرین‌سازی و به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

مسعودی میزان منابع مالی صرف شده برای ساخت این سکو را حدود ١٥٠میلیون دلار عنوان کرد و با اشاره به فعالیت‌های باقیمانده سکو گفت: برای بهره‌برداری از این سکو، عملیات هوک آپ (اتصال سکو و تجهیزات جانبی به چاه‌ها) و راه‌اندازی روی این سکو و در دریا انجام می‌شود.

مجری فاز ١٩ درباره جکت این سکو اظهار کرد: این جکت از لحاظ ساختار و وزن با جکت سایر سکوها متفاوت است، به نحوی که در مقایسه با جکت‌های معمولی که چهارپایه دارند، به دلیل شرایط موجود در بستر دریا روی ٦ پایه عظیم فلزی مستقر شده و با احتساب پایل‌ها، وزن سکو و ملحقات آن به 5هزار تن می‌رسد. به گفته مسعودی، از اردیبهشت ماه امسال تاکنون و در مدت کمتر از یک سال از زمان بهره‌برداری، 7میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی و بالغ بر 5میلیارد مترمکعب گاز در فاز ١٩ تولید شده و درآمد حاصل از فروش محصولات این فاز برای کشور یک میلیارد و ٤٠٠میلیون دلار بوده است.

مجری فاز ١٩ پارس‌جنوبی با بیان اینکه برای توسعه این فاز از ظرفیت‌های مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی استفاده شده است، افزود: جمعا ٦١ درصد از کل فعالیت‌های طراحی، مهندسی، ساخت، اجرا، راه‌اندازی و بهره‌برداری ایرانی بوده و بخش عمده‌یی از کالاها و تجهیزات ساخت هم توسط سازندگان داخلی تامین شده است.

وی با تشریح میزان تخصیص منابع مالی به این طرح گفت: اعتباری که برای توسعه این طرح از طریق منابع مالی داخلی در نظر گرفته شده، با جمع هزینه‌های سرمایه‌یی و غیرسرمایه‌یی بالغ بر ٦ میلیارد دلار بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر