آلمان مشتری سیستم‌های آنالیز نیروگاهی ایران شد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۹۸

شرکت‌های آلمانی و ترکیه‌یی خواهان همکاری در ساخت تجهیزات نمونه‌گیری و آنالیز آب برای بویلرهای نیروگاهی با شرکت دانش‌بنیان ایرانی شدند.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به بومی‌سازی سیستم آنالیز آب و بخار بویلرهای نیروگاهی برای نخستین‌بار در کشور اعلام کرد: سیستم‌ اندازه‌گیری کیفیت و خلوص بخار با فشار ۱۱۰ آتمسفر و دمای ۵۵۰ درجه سانتیگراد در 3مرحله آب -بخار- آب برای نخستین‌بار در ایران بومی‌سازی و با سرلوحه قرار دادن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در منطقه آزاد قشم تولید شده است.

محمد رفعت ماه با اشاره به اینکه این سیستم‌ آنالیز، نخستین پروژه از ۱۰ پروژه‌یی است که باید در سال ۹۶ ساخته شود، اعلام کرد: با توجه به بومی‌سازی، طراحی و ساخت این پروژه در کشور و با تکیه به توان داخلی و بی‌نیاز شدن از واردات، با اجرای این ۱۰ پروژه جمعا از خروج ۳ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اشتغالزایی برای بیش از ۲۵ نفر نیروی بومی و تحصیلکرده در قشم در طول اجرای این پروژه، تصریح کرد: شرکت مپنا در راستای عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های خود را با اعتماد به توانمندی شرکت‌های داخلی به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار کرد و ما نیز با نگرش فنی در سطح استاندارد‌های جهانی و با تکیه بر خلاقیت ایرانی توانستیم بر مشکلات پیچیده این کار غلبه کنیم و به محصول نهایی که مورد تایید کشورهای دیگر نیز قرار گرفته، دست یابیم.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه این سیستم ابتدا از ایتالیا، هند، کره جنوبی و آلمان به صورت مستقیم یا به واسطه پیمانکار خارجی وارد کشور می‌شد، اعلام کرد: خوشبختانه اکنون با اعتمادی که مدیران مپنا به نیروهای داخلی کردند و حمایتی که وزارت صنعت از این پروژه داشت، توانستیم برای نخستین‌بار این سیستم آنالیز را در کشور طراحی کرده و بسازیم.

رفعت‌ماه افزود: این پروژه از ابتدا تا انتها ۸ ماه زمان برد که مرحله طراحی به خاطر دقت فوق‌العاده زیاد، بیشترین زمان را به خود اختصاص داد اما ساخت آن با کمک یک گروه ۲۵ نفره از مهندسان، تکنیسین‌ها و کارگران آموزش‌دیده با برنامه‌ریزی منسجم ظرف ۴۵ روز با موفقیت به پایان رسید. در این مدت ۲۴۰۰ نفر- ساعت برای طراحی، ۱۲۵۰۰ نفر-ساعت برای ساخت و ۲۱۰۰ نفر - ساعت برای مدیریت و تدارکات این سیستم زمان صرف شد. وی با توجه به اهمیت خودکفایی و تامین نیازها از توانمندی‌ها داخلی گفت: در همین راستا، این محصول علاوه بر تامین نیاز بازار داخل می‌تواند به کشورهای دیگر نیز صادر شود و امیدواریم تا ۶ ماه آینده بتوانیم وارد بازار صادراتی شویم. این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون و در همین مرحله اول، تعدادی شرکت آلمانی و ترکیه‌یی از این محصول به نحو چشمگیری استقبال کرده که این می‌تواند به برنامه صادراتی این سیستم جامه عمل بپوشاند. البته با انجام تحقیق و توسعه در طراحی که هم‌اکنون در جریان است، مراحل دیگر این پروژه‌ها را با کیفیتی بسیار بالاتر ادامه داده و قطعا می‌توانیم به دنبال بازارهای صادراتی دیگر نیز باشیم.

به گفته رفعت‌ماه، این پروژه نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند با ورود به بازارهای صادراتی منطقه به ارزآوری در کشور کمک و صادرات با بهره‌وری بالا را رقم ‌زند.

وی با اشاره به اعتماد 3 شرکت آلمانی‌ و ترکیه‌یی به این شرکت و آمادگی عقد قرارداد همکاری با ما اعلام کرد: ما از صنعتگران داخلی به‌ویژه نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و صاحبان صنایعی که از انواع گوناگون سیستم‌های آنالیز استفاده می‌کنند خواستاریم تا با اعتماد به محصول داخلی و خرید از داخل، هم به کیفیت بالاتری در محصول دست یابند، هم از خدمات بی‌نظیر و ارزان بهره‌مند شوند و هم به جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک کنند.

رفعت‌ماه در پایان گفت: در این پروژه یک‌بار دیگر این تابو که ایرانی‌ها نمی‌توانند در صنعت مانند خارجی‌ها باشند شکسته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر