معرفی مقصران شوری آب کارون

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۹۶

گروه انرژی|حمید مظفر|

روز گذشته و در آخرین روزهای کاری سال 1395 محمدرضا رضازاده، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع آب‌ونیروی ایران، نشست خبری برگزار کرد تا گزارشی از عملکرد یک‌سال اخیر مجموعه تحت مدیریتش ارائه کند. نام شرکت توسعه صنایع آب‌ونیرو در سال‌های اخیر در رسانه‌های مختلف بیش از هر چیز با موضوع سد پرحاشیه گتوند گره خورده ‌بود و این پروژه بارها مسوولان این شرکت را وادار به اظهارنظر و واکنش دفاعی کرد. اتفاقی که روز گذشته نیز رخ داد و رضازاده بار دیگر شور شدن آب منطقه به خاطر احداث این سد را به صراحت رد کرد.

وی در بخش‌های دیگر صحبت‌های خود به محدودیت‌های مالی این شرکت در سال 95، تغییر مسیر تامین منابع این شرکت از بودجه عمومی به صندوق توسعه ملی و آخرین آمار فاینانس‌های خارجی نیز اشاره کرد.

گزارش «تعادل» از نشست خبری مدیرعامل شرکت توسعه صنایع آب‌ونیروی ایران را در ادامه می‌خوانید.

پیشینه فعالیت شرکت توسعه منابع آب‌ونیروی ایران به 27سال پیش باز می‌گردد. در سال 1368 این شرکت با هدف ایجاد، توسعه و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های تامین و انتقال آب و تولید انرژی برق‌آبی از طریق نیروگاه‌ها و تاسیسات تلمبه‌یی ذخیره‌یی و مدیریت طرح‌های مذکور تاسیس شد. در سال‌های اخیر و با حاشیه‌ساز شدن سد گتوند نام شرکت توسعه صنایع آب‌ونیروی ایران بیش از هر زمان دیگری مطرح شد. مدیران این شرکت بارها از این سازه خاکی ساخته ‌شده در استان خوزستان دفاع کرده و اتهام شور کردن آب کشاورزی منطقه را رد کردند. روز گذشته نیز رضازاده در پاسخ به پرسشی در این رابطه باز هم مواضع پیشین خود را تکرار کرد. به گفته وی، بیش از 2هزار روز از آبگیری سد گتوند می‌گذرد و شکسته‌شدن رکورد تولید نیشکر در این منطقه در این مدت نشانی از بی‌اساس بودن شایعات در رابطه با شوری آب است؛ چراکه نیشکر محصولی حساس به شوری است.

رضازاده ادعا کرد که کیفیت آب ورودی به سد گتوند از رودخانه کارون یا مشابه کیفیت آب پیش از آبگیری این سد یا از آن بهتر است. این مدیر دولتی منتقدان سد گتوند را دعوت کرد تا به پایین‌دست سد گتوند و نقطه تلاقی آب خروجی از این سد و آب خارج‌شده از سد دز بروند و EC آب این دو سد را با یکدیگر مقایسه کنند تا متوجه شود آبی که از دز می‌آید به دلیل آلودگی‌های موجود در طول مسیر دارای EC بیشتری نسبت به آب گتوند است. به گزارش «تعادل»، شاخص هدایت الکتریکی یا Electrical Conductivity نشان‌دهنده میزان املاح هادی موجود در آب است که رابطه مستقیمی با نمک‌های محلول در آب داشته و اندازه‌گیری آن برای کنترل کیفیت آب از اهمیت زیادی برخوردار است و هرچه میزان آن کمتر باشد نشان‌دهنده تمیزتر بودن آب است. مدیرعامل شرکت توسعه صنایع آب‌ونیروی ایران طرح حاشیه‌های مربوط به سد گتوند را تلنگری به مسوولان و کارشناسان برای توجه به آلاینده‌های پایین‌دست رود کارون تا خلیج‌فارس دانست. آلودگی‌هایی که به گفته وی ناشی از پساب نیشکرها و فاضلاب شهرها و روستاها و صنعتی هستند که در مسیر رودخانه کارون قرار دارند. کاهش دبی آب بر اثر افزایش مصرف و نفوذ آب دریا عامل دیگری است که رضازاده در توجیه شور بودن آب منطقه به آن اشاره کرد. وی در این زمینه گفت: «عده‌یی تصاویری از نخل‌های سوخته جنوب کشور را در محل تلاقی رودخانه کارون و خلیج‌فارس در آبادان و خرمشهر را نشان می‌دهند و القا می‌کنند که این مساله ناشی از احداث سد گتوند است. این در حالی‌است که نخل‌های سوخته ناشی از نفوذ آب شور دریا به داخل رودخانه است. اگر دبی آب کم شود، آب دریا به داخل رودخانه نفوذ می‌کند. کم‌شدن دبی آب به علت احداث سد نیست بلکه ناشی از افزایش مصرف آب در طول رودخانه کارون است. افزایشی که عمدتا ناشی از توسعه کشت نیشکر است».


فاینانس 3.4میلیارد دلاری کره‌ای‌ها

رضازاده در بخش‌های دیگر صحبت‌های خود به سختی‌های مالی این شرکت در سال 1395 اشاره کرد. به گفته وی، مجموع اعتباراتی که تا این تاریخ از سال جاری به این شرکت اختصاص یافته‌شده حدود 3هزار و 908میلیارد تومان است که ممکن است در روزهای پایانی سال به این نقدینگی افزوده ‌شود. ضمن اینکه برخی از دریافتی‌های این شرکت به روزهای اول سال 1396 موکول شده است.

تغییر جدی سهم منابع این شرکت در سال‌های اخیر و گذار آن از بودجه عمومی به سمت صندوق توسعه، خبر دیگری است که مدیرعامل شرکت توسعه صنایع آب‌ونیرو آن را اعلام کرد. به نحوی که اکنون تنها 7درصد از منابع عمومی این شرکت از محل بودجه تامین می‌شود و در این بین صندوق توسعه ملی سهم 3هزار و 600میلیارد تومانی را در تامین منابع مالی شرکت توسعه صنایع آب‌ونیرو برعهده داشته است. از این‌رو مراجعه به سرمایه‌گذاران خارجی و استفاده از فاینانس‌های بین‌المللی، راهکاری است که این شرکت برای حل مشکل تامین مالی پروژه‌ها و پیشبرد طرح‌ها در پیش گرفته است. کره‌یی‌ها و چینی‌ها 2منبع اصلی مراجعه ایرانی‌ها برای ساخت سد و نیروگاه‌های برق‌آبی در دوران پس از برجام هستند. به گفته رضازاده، تنها در سفر اخیر رییس‌جمهور کره‌جنوبی (که اخیرا از مقام خود عزل شد) 3تفاهمنامه با ارزش حدود 3میلیارد و 400میلیون ‌دلار در این زمینه امضا شد. وی همچنین از تامین 350میلیارد دلار فاینانس جدید از طرف شرکت‌های چینی خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر