خانه‌تکانی آزادراه‌ها و مسیرهای پرمسافر

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۹۰

گروه راه و شهرسازی|

با نزدیک شدن به سال جدید و آغاز سفرهای نوروزی، دولت تلاش دارد تا مسیرهای پرمسافر و آزادراه‌های مواصلاتی کشور را ساماندهی و تکمیل کند. یکی از این مسیرها کنارگذر منجیل به طول 3.2کیلومتر در آزادراه قزوین- رشت است که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

در همین رابطه، سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها روز گذشته با بیان اینکه آزادراه اصفهان ـ شیراز در ادامه مسیر به آزادراه جدید شیراز ـ بوشهر متصل می‌شود، گفت: پس از تکمیل قطعه منجیل در آزادراه قزوین ـ رشت هدف‌گذاری کرده‌ایم که امامزاده هاشم را در این آزادراه با سرمایه‌گذاری ۴۰۰میلیون یورویی به بندر انزلی متصل کنیم.

سیدحسین میرشفیع با اشاره به تکمیل بخشی از حلقه مفقوده آزادراه قزوین ـ رشت اظهار کرد: آزادراه قزوین ـ رشت از سال 83 عملیات اجرایی آن آغاز و تا سال 88 قسمت عمده آن تکمیل شد و از منتهی‌الیه آزادراه قزوین ـ زنجان تا امامزاده هاشم به طول 138کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: اما 11کیلومتر از این مسیر آزادراهی بین رودبار و منجیل باقی مانده بود که حجم بالای سرمایه‌گذاری در شرایط سخت اجرای کار موجب شد، سرمایه‌گذار در این پروژه ورود نکند. میرشفیع ادامه داد: از پایان سال 93 تصمیم گرفتیم با مشارکت جدید این 11کیلومتر اجرا شود. بدین‌ترتیب که طبق مجوز رییس سازمان برنامه و بودجه بدون طرف مشارکت این قطعه به منابع دولتی در دو فاز اجرا شود.

سیدحسین میرشفیع ادامه داد: در این رابطه در فاز یک، کنارگذر منجیل به طول 3.2کیلومتر اجرا شد که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: فاز دوم پروژه به طول 8کیلومتر از بعد از منجیل تا بعد از رودبار جمعا 16کیلومتر است که مطالعات آن نهایی شده است.

معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: هزینه فاز یک پروژه 180میلیارد تومان است و پنج‌شنبه هفته جاری زیر بار عبور می‌رود.

وی بیان کرد: در این مسیر فعلا در ایام نوروز عوارضی اعمال نمی‌شود اما رقم عوارضی کل آزادراه 6300 تومان است.

معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها گفت: در فاز دوم پروژه درحال بازنگری در اجرا هستیم و تلاش می‌کنیم حداکثر بهره‌برداری از مناظر طبیعی را داشته باشیم، ضمن آنکه ارتزاق مردم رودبار نیز حاصل شود زیرا در اجرای پروژه‌های عمرانی یکی از اصول حفظ حقوق ذی‌نفعان در حاشیه آزادراه

است.

این مقام مسوول بیان کرد: در فاز دوم حلقه مفقوده آزادراه قزوین ـ رشت که مسیر رودبار است درحال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم و مقرر شده 200میلیون یورو از سوی سرمایه‌گذار و 200میلیون یورو از سوی دولت سرمایه‌گذاری شود تا امامزاده هاشم در انتهای آزادراه قزوین ـ رشت را به انزلی متصل کنیم.


تکمیل آزاد راه اصفهان ـ شیراز

معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها درباره احداث آزادراه اصفهان ـ شیراز بیان کرد: این آزادراه به طول 210کیلومتر در سال جاری رشد مناسبی داشت و 97درصد مسیر بازگشایی شد.

وی ادامه داد: 150کیلومتر از مسیر آزادراه اصفهان ـ شیراز در حد سابگرید آماده‌ روسازی است. عمده عملیات خاکی در کل مسیر انجام شده است.

میرشفیع افزود: در سال آینده 100کیلومتر از آزادراه اصفهان ـ شیراز روسازی می‌شود که 54 کیلومتر آن روسازی بتونی است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار آزادراه اصفهان ـ شیراز قرارگاه خاتم‌الاوصیا وابسته به وزارت دفاع است و 1200دستگاه ادوات هم‌اکنون در این پروژه فعالند.

وی سرمایه‌گذاری در این پروژه را به صورت 50ـ50 دولت و خاتم‌الاوصیا عنوان کرد و گفت: انتهای آزادراه اصفهان ـ شیراز به منطقه تنگ خیاره در شیراز می‌رسد ضمن اینکه قطعه 7 این آزادراه را ابلاغ کرده‌ایم تا انتهای مسیر آزادراه به جاده شیراز ـ سپیدان متصل شود و در ادامه قطعه 7 آزادراه اصفهان ـ شیراز به آزادراه شیراز ـ بوشهر متصل می‌شود که درحال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم.

میرشفیع با بیان اینکه آزادراه شیراز ـ بوشهر به طول 217کیلومتر درحال مذاکره است، گفت: در سال 97 آزادراه اصفهان ـ شیراز تکمیل می‌شود.


اتصال تهران به خرم‌آباد با آزادراه

معاون ساخت توسعه آزادراه‌ها بیان کرد: درحال مذاکره با شرکت ایرانی هستیم تا کمربندی قم ـ سلفچگان به صورت آزادراه تا اراک تکمیل شود ضمن اینکه از تهران تا قم هم مسیر جدید آزادراهی تا اراک و از اراک تا خرم‌آباد مد نظر است که در این مسیر قطعه آزادراهی بروجرد ـ خرم‌آباد تا پایان سال 96 افتتاح می‌شود.


تکمیل بزرگراه تهران- قائمشهر تا پایان هفته

همچنین حسن کلهری، مدیرکل راه‌های منطقه شمال نیز با بیان اینکه به غیر از ۵ کیلومتر از محور تهران- قائمشهر کل این مسیر تا پایان امسال در قالب بزرگراه تکمیل می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم، احداث باند دوم در محور هراز تا پایان ۹۷ به پایان برسد. کلهری اظهار کرد: در راستای اتصال پایتخت به شمال کشور 2پروژه مهم بزرگراهی محورهای هراز و فیروزکوه داریم که در واقع احداث باند دوم و تبدیل مسیر به بزرگراه است.

وی بیان کرد: محور هراز کوتاه‌ترین مسیر اتصال تهران به شمال است که تهران را به نوار ساحلی مازندران و مرکز ثقل استان آمل در قالب مسیری 157کیلومتری وصل می‌کند.

مدیرکل راه‌های منطقه شمال بیان کرد: تونل آبشار به طول 1.1کیلومتر هم از بالادست و هم از اطراف درون محفظه‌یی از آب زیرزمینی بود که اجرای آن مشکلاتی داشت اما تلاش کردیم برای نوروز امسال تکمیل شود.

وی احداث باند دوم در محور هراز را یکی از پروژه‌های دارای اولویت اعلام کرد و گفت: درحال حاضر این پروژه در محور هراز 54 درصد پیشرفت دارد. کلهری اجرای باند دوم در محور هراز را در قالب 3بخش اولویت‌بندی شده، معرفی کرد و گفت: از آمل تا بایجان به طول 62 کیلومتر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. کلهری ادامه داد: از آبشار تا پلور 9کیلومتر طول دارد و اولویت سوم ما در احداث باند دوم در هراز حد فاصل بایجان تا لاسن به طول 27کیلومتر است که در این قطعه کریدور را تغییر دادیم. مدیرکل راه‌های منطقه شمال تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود، عمده بخش بزرگراهی محور اراک در سال 95 به پایان برسد.

وی دومین محور مواصلاتی تهران- شمال را مسیر تهران-رودهن-فیروزکوه-قائمشهر به طول 187کیلومتر عنوان کرد و گفت: روز جمعه

پیش‌رو بخشی از باند دوم این مسیر در قالب بزرگراه حد فاصل پل سفید تا قائمشهر به طول 40کیلومتر افتتاح می‌شود.

مدیرکل راه‌های منطقه شمال گفت: کل اعتبار این 40کیلومتر 200میلیارد تومان است که در قالب باند دوم اجرا می‌شود. 5 کیلومتر از این مسیر هم باقی می‌ماند که در سال 96 آن را تکمیل می‌کنیم و بدین‌ترتیب کل محور فیروزکوه بزرگراه می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر