انتقاد از مستمری 180هزار تومانی کمیته امداد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۸۵

گروه اقتصاد اجتماعی|

رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت که با توجه به کمک‌های دولت به این نهاد، افزایش میزان کمک‌های مردمی و کاهش 10 درصدی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد، میزان مستمری مددجویان در سال 96 به 180 هزار تومان خواهد رسید. با این حال رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از این رقم انتقاد کرد و گفت: «با 180 هزار تومان نمی‌توان زندگی کرد.»

به گزارش ایلنا، پرویز فتاح با بیان اینکه کمیته امداد و سازمان بهزیستی همیشه به دلیل میزان مستمری مددجویان مورد انتقاد بوده‌اند، گفت: منبع پرداخت مستمری‌ها دولت است و با هماهنگی مجلس و دولت مقرر شد، میزان مستمری مددجویان معادل 20 درصد حداقل پایه حقوق سال 96 باشد. در صورتی که پایه حقوق در سال آینده 900 هزار تومان باشد، مستمری هر خانواده مددجو به صورت متوسط 180 هزار تومان خواهد بود.

رییس کمیته امداد با بیان اینکه افزایش مستمری از محل هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: «مقرر شد؛ 4هزار میلیارد از محل هدفمند یارانه‌ها به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص یابد. بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور در سال 96 رشد کرده است، به همین دلیل مستمری ماهانه مددجویان و وام‌های اشتغال نیز افزایش داشته است. او با اشاره به درآمد مردمی 1150 میلیارد تومانی کمیته امداد گفت: با توجه به میزان کمک‌های مردمی برآوردمان این است که باید به این عدد 20 درصد اضافه کنیم.»

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز گفت: «دولت درطول مدت سه سال 5 هزارمیلیارد تومان به کمیته امداد کمک کرده است.»

به گزارش ایسنا، محمد امید ادامه داد: «از مهم‌ترین اولویت‌ها و اهداف کمیته امداد توانمندسازی خانواده‌ها است که در سال جاری این امر 100 درصد محقق شده است. همچنین به خاطر کمک 5 هزار میلیارد تومانی دولت به کمیته امداد در طول مدت سه سال این امکان فراهم شد که با تخصیص 1600 میلیارد تومان برای خانوارها برای یکصدهزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است. امسال نیز در راستای توانمندسازی خانواده‌ها 150 هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند.»

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد، استان آذربایجان غربی را از استان‌های پیشتاز در خود اشتغالی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و خیرین کمک‌کننده اعلام کرد و افزود: «خیرین در زمینه‌های کار آفرینی و اشتغال خانواده‌های تحت پوشش کمیته فعالیت‌ها و کمک‌های ارزشمندی انجام می‌دهند.»

هرچند بنا به اعلام رییس کمیته امداد، مستمری مددجویان سال آینده افزایش می‌یابد، اما آیا این افزایش برای تامین معیشت کافی است؟ رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه گفت: «مددجویان کمیته امداد با ۱۸۰ هزار تومان مستمری نمی‌توانند، زندگی کنند.»

سلمان خدادادی همچنین درباره افزایش مستمری خانواده‌های مددجوی کمیته امداد از ۷۲ به ۱۸۰ هزار تومان در سال آتی گفت: «با توجه به وضعیت تورم در جامعه با ۱۸۰ هزار تومان نمی‌شود زندگی کرد، ولی باید این موضوع را نیز در نظر داشت که نمی‌توان به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، حقوق کارگری داد. تعیین حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مستمری برای مددجویان قدم خیلی خوبی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه بود که مجلس آن را تصویب و دولت نیز آن را قبول کرد. کمیته امداد و سازمان بهزیستی حق پرداخت مستمری کمتر از میزان ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را به مددجویان خود ندارند و این کار خلاف قانون است.»

خدادادی افزود: «البته کمیته امداد راهکارهای را برای توانمندسازی مددجویان خود اتخاذ کرده است و در کنار پرداخت مبلغ مستمری به آنها وام‌های خوداشتغالی می‌دهد تا کارگاه‌های کوچک تولیدی خود را ایجاد کنند تا از طریق آنها از لحاظ مالی تامین شوند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر