حفاظت از محیط‌زیست عبادت است

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۸۲

گروه اقتصاد اجتماعی|

تهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران و حتی جهان است. علل مختلفی در سال‌های گذشته، باعث شده است که هوا در تهران آلوده و آلوده‌تر شود. جدا از مسائلی همچون وجود کارخانه‌های صنعتی و دامداری‌ها در نزدیکی شهر تهران وافزایش روزافزون تعداد خودروها که سالیان دراز ناپاکی هوا در این شهر را موجب می‌شدند، ظهور عوامل جدیدی که علی‌الخصوص در 10 سال اخیر رخ‌داده‌اند، سبب شده که راهکارهای مقابله با آلودگی ناکام بماند. رشد بی‌رویه شهر تهران، اسکان جمعیت بیش از ظرفیت شهر، قانون‌فروشی و اجازه خرید مجوزهایی همچون استفاده از تراکم و ورود به منطقه طرح ترافیک در ازای دریافت پول، تخریب باغ‌ها و فضای سبز، مسدود کردن مسیر عبور باد و راه‌های تنفس شهر و عواملی از این دست، باعث شده است طرح‌هایی چون گسترش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی، افزایش کیفیت بنزین و الزام خودرو‌ها به رعایت استانداردهای زیست محیطی کارگر نیفتد. در چنین شرایطی، شاید بهترین چاره برای مقابله با آلودگی هوا رجوع به ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین راهکاری باشد که طبیعت سال‌هاست در اختیار نوع بشر قرار داده است. درخت‌ها که از آنها به عنوان ریه‌های زمین نیز یاد می‌شود، تاثیر مهمی در تصفیه هوا دارند. هرچه درخت در یک منطقه بیشتر باشد، هوای آن منطقه پاکیزه‌تر است. به همین علت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در قالب طرح برکت، تصمیم به ایجاد کمربندی سبز در اطراف شهر تهران گرفته است.

روز گذشته 90 هکتار از اراضی مسگرآباد (شرق مسعودیه) در طرح برکت جنوب‌شرق تهران با حضور حضرت آیت‌الله محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و با همکاری شهرداری تهران، شهرداری منطقه 15 و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، معاون وزیر جهاد کشاورزی، مختاری رییس سازمان پارک‌های شهرداری تهران، فرماندار تهران و شهردار منطقه 15 نیز شرکت داشتند. همچنین همزمان با افتتاح طرح‌های جنگلکاری در منطقه اراضی مسگرآباد، به وسیله ویدیوکنفرانس در شهریار و لواسان نیز طرح‌های جنگلکاری به بهره‌بردرای رسید و در مجموع ۱۰۰۰ هکتار طرح جنگلکاری در مناطق حاشیه‌یی تهران افتتاح شد. به گزارش «تعادل» به نقل از ایسنا، قرار است ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان‌های خوزستان و ایلام نیز ۲ هزار هکتار جنگلکاری انجام دهد.


جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز

اجرایی شدن طرح برکت در منطقه 15 تهران باعث شد شهردار این منطقه از جمله پیشگامان ایجاد کمربند سبز تهران باشد. علی‌اکبر انجمنی، شهردار منطقه در همین رابطه گفت: «در راستای ایجاد کمربند سبز تهران و همچنین جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در ارتفاعات، جلوگیری از تجمع معتادین و سوداگران مواد مخدر در منطقه و تبدیل شدن این محدوده به مکان تفریحی و تفرجگاه عمومی؛ 90 هکتار از اراضی مسگرآباد در طرح برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) صبح امروز تحویل منطقه 15 شد.»

انجمنی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح چهار کیلومتر راه‌سازی و پیاده‌رو‌سازی انجام شده است افزود: «انجام شبکه آبرسانی، نصب چهار مخزن بتنی، بهسازی و مرمت آسفالت و نصب مخازن جدید بازیافت از جمله اقدامات این منطقه در احداث تفرجگاه یادشده است.»

شهردار منطقه در ادامه با تاکید بر اینکه در کاشت گونه‌های گیاهی سعی شده از گونه‌های سازگار و متناسب با آب و هوا و شرایط کم‌آبی منطقه انتخاب شود افزود: «در این راستا از انواع درخت و درختچه شامل گونه سوزنی همچون کاج سوزنی، سرو، توت، زرشک، زیتون و... بهره‌گیری شده است.»

او همچنین گفت: «حضرت آیت‌الله محمدی گلپایگانی در این مراسم یک نهال در این تفرجگاه غرس کردند. در این مراسم همچنین کلنگ احداث مسجدی در تفرجگاه مسگرآباد با حضور خانواده‌های معظم شهید مدافع حرم مهدی بیدی، شهید دفاع مقدس اسدالله خزایی و شهید آتش نشان محسن قدیانی بر زمین زده شد.»


جلوگیری از زیان نسل آینده

همچنین آیت‌الله محمدی گلپایگانی در این مراسم گفت: «راه مقابله با آلودگی‌ها و حفظ سلامت مردم جنگلکاری و حفظ محیط زیست است. کسانی که به محیط زیست آسیب می‌زنند در واقع هم به خود و هم به نسل آینده ضرر می‌رسانند. هرچه زمان می‌گذرد ضرورت جنگلکاری در کلان‌شهرها به ویژه شهر تهران بیشتر احساس می‌شود.»

او با بیان اینکه تلاش برای حفظ محیط زیست عبادت محسوب می‌شود، ادامه داد: «با افزایش آلودگی در تهران میزان سکته قلبی نیز افزایش می‌یابد. بنابراین حفظ محیط زیست کاری ضروری است. امیدوارم طرح‌های جنگلکاری هرچه بیشتر گسترش یابد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر