گزینه‌های مرکل برای مقابله با ترامپ

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۴۷

گروه جهان|

رییس‌جمهوری ایالات متحده سه‌شنبه (فردا) میزبان صدراعظم آلمان خواهد بود. انتظار می‌رود گفت‌وگو در مورد آینده ناتو و بحران اوکراین از محورهای کلیدی دیدار پیش‌رو باشد. مرکل پیش از عزیمت به امریکا گفته نه‌تنها به عنوان صدراعظم آلمان که به عنوان نماینده‌یی از سوی اتحادیه اروپا به دیدار ترامپ می‌رود.

به گزارش اشپیگل آنلاین، آنگلا مرکل روابط سیاسی و فکری نزدیکی با باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین امریکا داشت به‌طوری‌که اوباما زمانی او را نزدیک‌ترین متحد بین‌المللی خود نامیده بود. دونالد ترامپ اما از سیاست‌های دولت مرکل آشکارا انتقاد کرده و زمانی گفته بود که صدراعظم آلمان، با باز کردن مرزهای کشورش به روی پناهجویان، در حال نابود کردن کشورش است. ترامپ در مورد مسائل اقتصادی نیز سیاست‌های برلین را هدف قرار داده و حتی زمانی رقیب دموکرات خود، هیلاری کلینتون را «مرکل امریکا» نامیده بود.

شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید بدون آنکه در مورد جزئیات دیدار پیش‌رو سخنی بگوید، به خبرنگاران گفته است که رهبران 2کشور در هر 2سوی اقیانوس، پیشاپیش نشاط زیادی برای این دیدار دارند. یورگن هارت، هماهنگ‌کننده دولت آلمان در روابط ترانس‌آتلانتیک به خبرگزاری آلمان گفته است که ایجاد فضای اعتماد، مهم‌ترین هدف مرکل از دیدار پیش‌رو خواهد بود. مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، ترامپ قصد دارد به آلمان بر سر موضوع افزایش بودجه نظامی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو فشار آورد. رییس‌جمهوری امریکا، چه پیش از پیروزی در انتخابات و چه پس از آغاز به کار در کاخ سفید، موضوع افزایش بودجه نظامی و پرداخت هزینه عادلانه از سوی دیگر اعضای ناتو را بارها در سخنانش مطرح کرده است. مقام‌های کاخ سفید در عین حال می‌گویند که رییس‌جمهوری ایالات متحده قصد دارد با دیدگاه صدراعظم آلمان در مورد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه آشنا شود. ترامپ علاقه خود به نزدیکی بیشتر به مسکو و همکاری در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم را پنهان نکرده است. آنگلا مرکل از سوی دیگر گفته است او نه تنها به عنوان رییس دولت کشور خودش که به عنوان نماینده‌یی از سوی اتحادیه اروپا، به دیدار ترامپ می‌رود. مرکل پیش از عزیمت به سوی ایالات‌متحده در بروکسل گفته است: «حتما این موضوع را مطرح خواهم کرد که برای ما، کشور ما و عضویت ما در اتحادیه اروپا؛ دو روی یک سکه هستند.» سخنگوی صدراعظم نیز گفته است، این دیدار فرصتی برای تبادل آرا پیرامون مسائل بین‌المللی و روابط ترانس‌آتلانتیک (دو سوی اقیانوس اطلس) خواهد بود؛ که همانطور که همیشه تایید کرده‌ایم، اهمیت بسیار زیادی دارند. دونالد ترامپ چندی پیش اعلام کرده بود که به‌زودی طرح «مالیات بر کالاهای وارداتی» به امریکا را با تعیین و افزایش میزان عوارض گمرکی جدید تنظیم و به اجرا در خواهد آورد. هدف طرح، حمایت از تولیدات داخلی عنوان شده است. آلمان که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا به امریکاست، نگران آن است که با وضع قوانین گمرکی، هزینه‌های تولید و صدور کالا به این کشور برای شرکت‌های آلمانی افزایش یابد و از میزان حجم کالاهای صادراتی آلمان بکاهد.


شکایت به سازمان جهانی تجارت

اشپیگل نوشته که آنگلا مرکل در دیدار با رییس‌جمهوری امریکا قصد دارد به‌طور مستقیم از سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت جدید امریکا ازجمله وضع مالیات بر کالاهای وارداتی انتقاد کند. از نظر برلین این سیاست به نوعی کمک مالی دولتی به شرکت‌های تولیدی امریکایی است. گفته شده، آنگلا مرکل از ترامپ خواهد خواست که مفاد قراردادهای بین‌المللی را رعایت کند. بر اساس موافقتنامه‌ سازمان جهانی تجارت (WTO) وضع عوارض گمرکی و بستن مالیات اضافی به کالاهای وارداتی مجاز نیست. این موافقتنامه ‌به امضای رهبران وقت امریکا و آلمان رسیده است.

کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا، در پی اعلام وضع عوارض گمرکی از سوی ترامپ، امریکا را به نقض مفاد موافقتنامه‌ WTO متهم و تهدید کردند که به نهاد حل اختلاف این سازمان که مرجع مسوول برای رسیدگی به اختلافات بین اعضاست، شکایت خواهند برد. این سازمان بین‌المللی در حال حاضر ۱۶۴ عضو دارد.

بنا بر گزارش اشپیگل، مرکل همچنین یک‌سری اقدامات تلافی‌جویانه در نظر گرفته که قرار است در صورت پیاده‌شدن طرح مالیات بر کالاهای وارداتی ترامپ، به اجرا در ‌آید. وضع عوارض گمرکی برای کالاهای وارداتی از امریکا ازجمله این برنامه‌هاست که قرار است مرحله به مرحله پیاده شود. مشاوران اقتصادی مرکل معتقدند که این برنامه با موافقتنامه‌ WTO مغایرت ندارد. گفته می‌شود که دولت آلمان در نظر دارد، شرکت‌های تولیدی‌ای که در نتیجه اجرای طرح دونالد ترامپ متحمل هزینه‌های هنگفت می‌شوند، از دادن مالیات مربوط به هزینه‌های تامین اجتماعی و حفظ محیط زیست معاف کند.

قدرت و موفقیت اقتصادی آلمان در عرصه صادرات همواره بحث و انتقاداتی به همراه داشته است. یکی از تازه‌ترین انتقادها در این رابطه از ایالات متحده به گوش رسیده است. پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی دونالد ترامپ آلمان را متهم کرده است که با ضعیف نگه ‌داشتن یورو، امریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را استثمار می‌کند.

ینس وایدمان، رییس ‌بانک مرکزی آلمان این انتقاد را رد کرده و در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی امریکا گفته است: «شرکت‌های آلمانی به خاطر این موفق هستند که در بازارهای جهانی جایگاه مطلوبی دارند و با محصولات نوآورانه خود توجه جهانیان را جلب می‌کنند.»

بیشترین مشتریان آلمان را کشورهای عضو اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند. حجم صادرات آلمان به این کشور‌ها در سال گذشته میلادی با افزایشی

2.2 درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ و به حدود ۷۰۸ میلیارد یورو رسید. این در حالی است که حجم صادرات آلمان به دیگر کشورهای جهان با توجه به بحران‌های گوناگون 0.2 درصد کاهش یافته و به حدود ۵۰۰ میلیارد یورو رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر