ساماندهی حقوق مدیران بایگانی شد

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۲۳

گروه ایران| هدی احمدی|

ماده 38 برنامه ششم توسعه که درخصوص پرداختی ماهانه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی بود، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد و در کل این ماده از برنامه ششم توسعه حذف شد.

به گزارش «تعادل»، ‌طبق این مصوبه قرار بود افراد در برخی پست‌های مدیریتی تا دو برابر دریافتی و کسانی که در مناطق محروم و مرزی، عملیاتی و واحدهای تخصصی فعالیت می‌کنند نیز تا 60درصد سقف حقوق دریافتی داشته باشند. همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی تبصره 38 برنامه ششم توسعه تصویب کرده بودند که مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 35 این قانون حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری باشد. طبق تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری، شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رییس‌جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارند و نیز بالاترین مقامات دستگاه‌های اجرایی برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی، مناطق مرزی و محروم تا «30درصد» دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر منظور کند. این مصوبه مجلس دو بار مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد. این شورا معتقد بود اجرایی شدن مصوبه مذکور موجب اخلال در سیستم اداری کشور می‌شود و لذا این مصوبه نیازمند یک ساز و کار است. سخنگوی شورای نگهبان درخصوص ایرادات وارده به این مصوبه گفته بود: «نحوه اصلاح ایرادات شورای نگهبان به طرح‌ها و لوایح بر عهده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مجلس است، اما ایراد از این جهت بود که اگر منجر به خروج برخی متخصصان و نخبگان کشور شود، موجب اخلال در نظام اداری کشور می‌شود به همین دلیل مغایر قانون اساسی شناخته شد. عباسعلی کدخدایی تاکید کرده بود: شورای نگهبان هیچ‌وقت دخالتی در تعیین میزان حقوق مدیران نمی‌کند و دخالتی هم نداشته است، این موضوع حسب نظر کارشناسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین خواهد شد. وی همچنین درباره نظر اعضای شورای نگهبان در زمینه مصوبه جدید مجلس، گفت: این مصوبه باید به شورای نگهبان واصل شود و ما در شورا آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم تا ببینیم چه وضعیتی دارد و سپس اعلام‌نظر کنیم. ایراد شورای نگهبان ناظر به آن ساز و کاری است که پیش‌بینی می‌شود، اگر ساز و کاری پیش‌بینی شود که منجر به خروج نخبگان و متخصصان از کشور نشود، سقف حقوق یا این‌گونه مسائل دیگر برای شورای نگهبان ملاک نخواهد بود.» اما مجلس دوباره با اصلاحاتی بر نظر خود پافشاری کرد و به همین خاطر این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.

اما هنوز چند روز از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نگذشته بود که سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه از رد این مصوبه مجلس توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد. محمد خدابخشی در گفت‌وگویی که با خانه ملت داشت تاکید کرد: ماده 38 برنامه ششم توسعه که درخصوص پرداختی ماهانه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی بود، توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد و بنابراین حذف شد. وی همچنین گفت: اما کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نسبت به رد و حذف ماده 38 و برخی مواد دیگر معترض است. وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود را درخصوص مصوباتی که مجلس بر آن اصرار داشته، مطرح کرده است، گفت: بر این اساس مرخصی 3 روزه مردانی که صاحب فرزند می‌شوند و موضوع فاینانس توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف‌گذاری و رقم کمی مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه مبنی بر همسان‌سازی 85درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان کشوری و لشکری را حذف کرد و به جای همسان‌سازی واژه متناسب‌سازی جایگزین شد.

وی همچنین ادامه داد: بازنشستگی پیش از موعد رانندگان وسایط نقلیه سنگین بین شهری، راهداری و راهسازی با 55 سال سن که حداقل 25سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، می‌توانند متناسب با دریافت حقوق متناسب با روزهای پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند، تایید شد و همچنین ساماندهی حقوق کارکنان پست‌های فشار قوی و ناظران بیمه کشاورزی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر