تصمیم ۵ساله شدن ریاست بانک مرکزی قطعی است

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۷۹

رییس‌کل بانک مرکزی با تایید خبر تسنیم مبنی بر ۵ساله شدن مدت فعالیت ریاست این بانک و صدور حکم ازسوی رییس‌جمهور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یکی، دو جلسه آینده درباره عزل و نصب و پذیرش استعفای رییس‌کل بانک مرکزی به اجماع می‌رسد. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با تسنیم، در ارتباط با جزییات جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب کلیات نحوه اداره بانک مرکزی اظهار داشت: این تغییرات در ساختار عزل و نصب و نحوه استعفای رییس‌کل بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه بعید است ساختار حقوقی بانک مرکزی تغییر کند، افزود: جزییات نحوه اداره بانک مرکزی احتمالا در جلسات آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح و تصویب خواهد شد.


خلأ قانونی درباره پذیرش استعفای رییس‌کل

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه هدف از بررسی نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص برطرف شدن خلأ قانونی برنامه پنجم توسعه است، گفت: مذاکراتی که در مجمع برای اداره بانک مرکزی مطرح شده به‌منظور رفع خلأهای قانونی در این خصوص است، چراکه در برنامه پنجم درباره سازوکار عزل و نصب و پذیرش استعفای رییس‌کل بانک مرکزی خلأ وجود دارد. سیف با تاکید بر بلاتکلیفی در قانون برای پذیرش استعفای رییس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: ملاحظه جدی در بررسی‌های مجمع برای استقلال بانک مرکزی وجود دارد؛ هدف این است که روشی تعیین شود تا استقلال بانک مرکزی از نظر مفهومی لحاظ شود.


تغییر روش عزل و نصب رییس‌کل با حفظ استقلال

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به تسنیم مبنی بر «پیشنهادهای مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای روش عزل و نصب رییس کل بانک مرکزی در چه محورهایی بوده است؟» تاکید کرد: روش عزل و نصب رییس‌کل بانک مرکزی خیلی مهم نیست، بلکه مهم حفظ استقلال این بانک است. وی در تشریح چگونگی استقلال مفهومی بانک مرکزی گفت: استقلال مفهومی کمک می‌کند سیاستگذار پولی تصمیمات لازم را به‌راحتی و با استقلال کامل در جهت تحقق اهداف اقتصاد کلان بگیرد؛ ضمن آنکه هماهنگی موردنیاز در سیاست‌های پولی و مالی حتما باید وجود داشته باشد.

رییس‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اینکه در شرایط فعلی رییس‌جمهور شخصا هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: به‌خاطر درک درست رییس‌جمهور از این سیاست‌ها، دستاوردهای خوبی در اقتصاد ایجاد شد که مهم‌ترین آن کاهش تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی است.

مجمع فقط درباره شیوه عزل و نصب تصمیم خواهد گرفت

سیف با تاکید بر اینکه باید سازوکار استمرار هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی فراهم شود در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر «درراستای حفظ استقلال مفهومی بانک مرکزی چه پیشنهادهایی در مجمع بررسی شده است؟» اظهار داشت: سازوکارهای مختلفی در این خصوص مطرح شده اما توجه داشته باشید که بحث در این باره خیلی گسترده نیست و صرفا مجمع در حال بررسی روش‌ها و سازوکارهای عزل و نصب و استعفای رییس‌کل بانک مرکزی است.

وی ضمن اشاره به اینکه طی یکی، دو جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری در این خصوص به اتمام می‌رسد، گفت: علاوه بر تصمیم‌گیری درباره عزل و نصب، پذیرش استعفای رییس کل بانک مرکزی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چراکه هیچ قانونی درباره چگونگی پذیرش استعفای رییس‌کل وجود ندارد.


5ساله شدن ریاست بانک مرکزی قطعی است

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه مجمع روی کلیات نحوه اداره این بانک به اجماع رسیده در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه «آیا درباره مدت فعالیت رییس‌کل نیز تصمیم‌گیری شده است؟» گفت: بله، اتفاقا یکی از نکاتی که تصمیم‌گیری شد همین بود؛ در مجمع تصمیم بر این شد تا مدت فعالیت رییس‌کل بانک مرکزی 5سال باشد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه «در نصب نیز رییس‌کل با حکم رییس‌جمهور منصوب خواهد شد؟» افزود: بله، حکم را رییس‌جمهور خواهد داد اما درباره سازوکار صدور حکم بناست تصمیم‌گیری‌هایی انجام شود.

نحوه اداره‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که رهبری معظم انقلاب در سال 89 به‌عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند صبح شنبه در دستور کار این مجمع قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر