تصویب منطقه آزاد مشترک اوراسیا و ایران

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۴۹

نخست‌وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تنظیم موافقتنامه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران را تصویب کردند.

اجلاس نخست‌وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز سه‌شنبه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار و در آن نخست‌وزیران کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان شرکت داشتند.

خبرگزاری روسیا سگودنیا نوشت: در اجلاس بیشکک موضوعات مربوط به توسعه همکاری‌های کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های همکاری کشورهای عضو برای گسترش تعامل و همکاری‌های این اتحادیه با کشورهای دیگر مطرح و بررسی شد. در اجلاس روزگذشته، دستور تنظیم موافقتنامه موقت با ایران برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و چند سند دیگر ازجمله سند تعیین عرصه‌های اقتصادی دارای امکان همگرایی برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال 2015 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان 2,2تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و 1,3تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر 877میلیارد دلار یعنی برابر 3,7درصد صادرات و 2,3درصد واردات کل جهان است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل 180میلیون نفر را دربر می‌گیرد. ویتنام از ماه مه 2015 تفاهمنامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکنون چند دور مذاکرات مربوط به مشارکت اقتصادی را برگزار کرده‌اند تا در نخستین مرحله به یک برنامه همکاری موقت برسند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر