پارادوکس «تقاضا» در کارنامه تولید

۱۳۹۵/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۲۸

کاهش تولید کالاهای معدنی رکورد زد

گروه صنعت|

براساس کارنامه منتشر شده از عملکرد 10ماهه وزارت صنعت، مسیر تولید 32کالای منتخب صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفته که از این تعداد، بنابر مقایسه عملکرد 10 ماهه 95 نسبت به 10 ماهه 94، 8کالای صنعتی یعنی روغن‌نباتی، دارو، کارتن، DMT، نخ پلی استر، الیاف اکریلیک و نخ پنبه‌یی و ترکیبی الیاف مصنوعی با کاهش تولید همراه بوده‌اند. بیشترین میزان کاهش تولید در این بین، مربوط به DMT و کمترین میزان کاهش تولید مربوط به روغن‌نباتی بوده است.

ازسوی دیگر براساس این گزارش عملکرد، 13 کالای منتخب معدنی نیز مورد ارزیابی میزان تولید و مقایسه کارنامه 10 ماهه 95 نسبت به 10 ماهه 94 قرار گرفته که از این تعداد، 9 کالا با کاهش تولید مواجه بوده و فقط 4 کالا به افزایش تولید دست

یافته‌اند. این موضوع از سقوط تولید صنایع معدنی در سال 95 حکایت دارد که براساس اعلام وزارت صنعت، رکورد جدیدی را ثبت کرده است. در این بین، بیشترین میزان کاهش تولید مربوط به چینی بهداشتی و کمترین میزان کاهش تولید صنایع معدنی مربوط به محصولات فولادی بوده است.

مجموع ارزیابی عملکرد کالاهای منتخب صنعتی و معدنی گویای این امر است که بیشترین افزایش تولید را از بین 43 کالای منتخب در کمباین با درصد افزایش تولید 96.3درصد شاهد هستیم. کمترین میزان افزایش تولید نیز مربوط به فرش ماشینی با افزایش 0.2درصد بوده است.

براساس این گزارش، تولید انواع سواری در 10ماهه 95، 41.2درصد افزایش، انواع وانت 13.3درصد افزایش، انواع اتوبوس و مینی‌بوس 32.7درصد افزایش، انواع کشنده 21.5درصد افزایش، کمباین 96.3 و تراکتور نیز 17درصد افزایش نشان می‌دهد.

اما روغن‌نباتی و دارو به‌ترتیب منفی 0.2درصد و منفی 1.7درصد کاهش تولید داشته‌اند. از سوی دیگر، یخچال فریزر و کولر آبی و ماشین لباسشویی به‌ترتیب 21.2درصد، 2.9درصد و 50.5درصد افزایش تولید را شاهد بوده‌اند.

در کالاهای معدنی نیز فولاد خام 8درصد، کاتد مس 2.5درصد و سنگ‌آهن 7.1درصد و کنستانتره زغال‌سنگ 11.2درصد افزایش تولید را شاهد بوده‌اند. بر این اساس، شمش آلومینیوم 3.7، محصولات فولادی 0.7، آلومینا 5.2، سیمان 5.4، کاشی و سرامیک 7.7، شیشه جام 7.6، ظروف شیشه‌یی 0.4، ظروف چینی 7.1 و چینی بهداشتی 8.7درصد کاهش تولید داشته‌اند.


بیشترین عوامل افزایش و کاهش تولید

براساس تحلیل دلایل افزایش یا کاهش تولید در برخی کالاهای منتخب، افزایش تقاضای بازار بیشترین عامل افزایش تولید در کالاهای منتخب بوده است که کالاهایی همچون نئوپان، پودر شوینده، ماشین لباسشویی، یخچال و تخته فیبر و ‌ام‌دی‌اف را شامل شده است. از سوی دیگر، کاهش تقاضای بخش مسکن و صادرات بیشترین عامل کاهش تولید در کالاهای منتخب 10 ماهه 95 بوده که کالاهایی همچون سیمان، کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی را شامل شده است.

براساس این تحلیل، خودرو سواری و سایر خودروها با افزایش تولید همراه بوده‌اند که عمده دلیل آن، رفع تحریم‌ها و انعقاد قراردادهای جدید و افزایش نسبی تقاضا بوده است.

لاستیک خودرو نیز براساس آمار، 13.6درصد افزایش تولید داشته که دلیل مهم آن، افزایش تقاضا و فروش، تولید مجدد تایرهای بایاس و او.تی.آر بوده است. در ادامه به‌دلیل عمده افزایش 4درصدی تولید کاغذ اشاره شده که افزایش تولید کاغذ روزنامه، کاغذهای لاینر و فلوتینگ، تولید کاغذ تی شو و همچنین مقوای دوبلکس عنوان شده است. سموم دفع آفات نباتی نیز 17.3درصد افزایش تولید داشته که عمده دلیل آن، افزایش تولید محصولات کشاورزی در 10ماهه 95 بوده است.

اما دوده نیز با 34.3درصد افزایش تولید همراه بوده که دلیل اصلی آن، کاهش واردات و رویکرد صادراتی برخی شرکت‌ها عنوان شده است. اما کارتن با کاهش 9.3درصدی تولید مواجه شده که کاهش تقاضای صنایع مرتبط دلیل عمده این کاهش تولید عنوان شده

است.

دی.‌ام.‌تی نیز بیشترین کاهش تولید را بین کالاهای منتخب صنعتی داشته که فوت سهامدار اصلی و اختلاف شرکا بیشترین عامل کاهش تولید این محصول بوده است.

دارو نیز مسیر کاهش تولید را طی کرده که دلیل اصلی این امر، توقف تولید شرکت داروسازی مداوا به‌دلیل نوسازی ساختمان و کاهش تولید شرکت داروسازی خوارزمی بوده است. شیشه جام نیز کاهش تولید داشته که عمده دلیل آن، کاهش صادرات شیشه به دو کشور ترکیه و هندوستان به علت اخذ عوارض از صادرکنندگان عنوان شده است.

عمده دلیل کاهش تولید آلومینیوم نیز، کاهش مقطعی قیمت جهانی این محصول مطرح شده است. ظروف چینی نیز کاهش تولید داشته‌اند که تقاضای مصرف‌کننده در این حوزه کاهش یافته و از این رو، کاهش محسوس تولید این محصول را رقم زده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر